Hemmaladdning av elbil

Bekvämt. Jag har ju en gammal laddbox med fast kabel och det var sjukt mycket smidigare än att öppna bagaget, ta ur laddslad och sätta sladden i kontakten. Många sekunder per laddning att tjäna där.

IMG_7991

1 gillning

Jag föredrar fast kabel, mer elegant, och dessutom gör det att extrakabeln ligger i bilen och inte hemma den gången per år man behöver den.

2 gillningar

Låt den sitta inkopplad, den är låst så ingen kan ta loss den om det är det du tänker på.

1 gillning

I skåpet – antingen genom "klämmor" direkt på ledningarna eller via P1-porten.

Vi hade fast kabel på våra laddare och dom gick hela tiden sönder. Nu var det iofs pga av slarviga boende som tappade dom stup i kvarten. Så är du ordningsam och inte släpper den i backen så går det väl.

1 gillning

Exakt. Jag har köpt en extra kabel som alltid är inkopplad i boxen hemma, så att bilens kabel alltid finns redo i frunken när jag är ute på resa.

En fast kabel kanske kan vara något elegantare, men jag ser det som en fördel att man enkelt kan byta ut kabeln om det skulle behövas.

3 gillningar

Du har ju en dedikerad hemmakabel!
Sen lär du ju ha en med Tesla-knapp om du inte behåller Tesla laddaren, jag kör med en från Metron :slight_smile:

Funkar den knappen alltid även fast det är tredjepart sladd?
Kan du länka den du har för jag ska nog köpa en :slight_smile:

Efter att ha vevat runt under de senaste dagarna så får det bli den Tesla-laddare som jag köpte av bara farten. Kanske inte var det bästa köpet men orkar och hinner inte grotta i alternativ just nu.

Däremot har detta räknande på watt, ampere och volt varit kul.. Som i de flesta andra tekniska frågor laddar en del med 16 A utan problem och en del får smyga med 8 A för att inte bränna säkringar om man tolkar Bubblan, det vidare nätet och två jag pratat med i bekantskapskretsen.

Jag har beställt 10 proppar för att vara redo..:sweat_smile:

Ja, man lär ju ha telefonen i fickan så bilen är upplåst bara :slight_smile:
Kör på denna, fast 7 m, köpte min hos efuel.se men de verkar stängt sin ehandel?

För mig den ska vara billigast från tillverkaren direkt, finns i lite olika utföranden :slight_smile:

1 gillning

Har denna kabel (eller ja, en kompis fick den eftersom han kör sån dera tesla) och den fungerar klockrent :slight_smile:

2 gillningar

Tesla-laddaren saknar helt styrning så som övriga laddboxar på marknaden men du kan sätta ner effekten och även schemalägga i Teslan.

1 gillning

@xms67 Kör du något "smarta hemmet", Home Assistant eller liknande? Då är ett öppet API ett måste.

1 gillning

Nej, har inte kommit förbi nivån Hue-lampor där några är kopplade till rörelsesensorer..:face_with_peeking_eye:

Kan man göra det där i appen?

Dvs. Sätta i laddkabeln utan att laddningen startar och senare justera i appen och starta?

Nej bara schemalägga – men enklast är ju att aktivera smartladdning i Tibber-appen för bilen bara, så laddar den när det är som billigast (Om du nu har Tibber, jag har för mig att du har Tibber).

2 gillningar

Med tanke på att familjen xms67 har strikta förhållningsorder kring duschande beroende på aktuellt elpris tror jag @xms67 vill kunna styra laddningen till dagar då det är riktigt lågt pris och inte bara lågt relativt sett till aktuellt dygn :smile:

1 gillning

Jag hörde de tänkte passa på att bada kylvätskan samtidigt som de förvärmde batteriet. :joy::joy:

2 gillningar

God poäng – då är det nog till att byta laddbox rätt omgående.