Hemlarm från Verisure

Upplever just nu en väldigt irriterande funktion. Det är låg batterinivå i en rökdetektor, var 16 timme piper och pratar alla rökdetektorer för att indikera detta. Det går bara att tysta pipandet 16 timmar åt gången, tills batterierna är bytta. Enligt hjälpsidorna kan kundtjänst åsidosätta detta pipande, men det stämmer inte enligt den person jag pratade med där igår. Funkat inte heller att sätta irenoveringsläge och plocka ur batterierna. Batteritiden är enligt Mina sidor mer än sex månader, vilket är än mer irriterande, att slösa bort över ett halvårs batteritid. Jag borde kunna ha möjligheten att tysta varningen åtminstone en månad i taget tycker jag, eller så länge jag själv vill.
Väldigt onöjd med Verisure just nu.

Är det inte lättare att bara byta batterierna?

Beställde batterier inom fem minuter efter att det började pipa, men de lär inte komma förrän tidigast tisdag.
Det som stör mig är:

1. Varför kan jag inte bara få en pushnotis/sms/mail som med alla andra batteribyten?
  2. Varför ska det pipa/prata var sextonde timme? Lagom kul när det börjar hålla på mitt i natten och behöva springa runt och kvittera alla detektorer.
  3. Varför skriver de en sak på hjälpsidorna men ger ett helt annat svar när man pratar med dem? Dessutom sa de när jag ringde att det funkade att sätta i renoveringsläge och plocka ur batterierna. När det började pipa även efter det och jag ringde fick jag svaret att det inte funkade och det jag precis gjort var fullständigt onödigt. Samma person som svarade.
  4. Varför ska jag behöva byta batterier när det står att det är över sex månaders batteritid kvar?
  5. Varför kan inte varningen tystas en längre period när de ser att jag beställt batterier?

Jag antar att det då är specialbatterier och då är det ju lite märkligt. I mitt Securitas larm är det vanliga batterier i rökdetektorn och dessa går att byta utan att ringa larmcentralen och sätta de i renoveringsläge. Detta behöver endast göras med de saker som man larmar på. Jag får mail/SMS när batterier behöver bytas och har god tid på mig att göra detta, inga saker som tjuter. Det är endast rökdetektorn som låter vid batteritorsk. Vi har 5 rökdetektorer (1 tillkopplad till larmet) och där byter vi allas batterier vid varje årsskifte så behöver man inte tänka på dessa.

1 gillning

Betalar du för ett system som fungerar på det sättet? :laughing:
Batteritiden verkar dessutom helt urusel.

Varit i drift sen april 2020, standard 9V-batteri.

Jajamen, kände inte till att denna funktion fanns innan.

De här batterierna är från juni 2012, så det tycker jag inte är så dåligt.

Ja, såna HÄR är det.

Då skulle jag inte tycka det är någon big deal och bara bytt batterierna, 7-8% diff får man räkna med över en så lång tidsperiod.

Men visst skulle de kunnat haft fler funktioner/möjligheter att kunna styra det.

Har du haft batteriet sen 2012 så känns det väl inte som att du förlorar direkt på att byta det “6 mån för tidigt”.

1 gillning

Jag tolkar det som att Fredrik inte tycker själva batteribytet är problemet utan att batterierna kommer först på tisdag och det jobbigt med pipandet fram tills dess. Samt att batterinivåerna inte visar att de är slut SAMT att Verisure är väldigt otydliga runt detta.

Ja det kom fram till det. :slight_smile:

Precis :+1:

Nu är det uppsagt.
Droppen var nu med höjning av priser, igen…
Kommer hoppa på Safeland-tjänsten, får testa helt enkel, ingen bindningstid
Enda skillnaden är att dom inte får tillgång till bilder vid larm.
Tänker att det löser jag ändå med mina Eufy P&T
Tjänsten är ändå “Larm med åtgärd” Rörelse/Brand etc
Dock kanske inte “fria” utryckningar:

Från Support:
" Utryckningar är inte fria för falsklarm. Om de däremot leder till polisanmälan så står vi för det. Jag har förövrigt aldrig hört om en kund som behövt betala för utryckningen"

Har dock inte haft ngn utryckning själv ännu.
Vi får hoppas det blir bra :crossed_fingers: :nerd_face:

1 gillning

Låter intressant! Kan du inte göra ett nytt inlägg efter en månad med Safeland får du vara Bubblans pilot här?

Absolut!
Är ju en fri månad så blir väl till o aktivera i Mars.

1 gillning

Jag börjar också tröttna på att de hela tiden höjer priset. Funderar på att säga upp det och ta en lokal väktarlarmtjänst som utgår ifrån vår kommun och har sin station nära. plus att årsavgiften är väldigt låg. Har för mig att utryckning kostar extra, men de frågar alltid först om de vill att någon ska skickas dit), (kanske har de fri utryckning också, ska kollas upp närmare)

Verisure anlitar tjänst som först måste ta sig till vår kommun, vilket tar en halvtimme. För ett bra tag sen tog de bort inre väktartjänst (som ingick i vårt abonnemang), men nu om man inte betalde extra för ett Nyckelrör i huset och extra drogs den tjänsten in. Men priset oförändrat…

Funderar på att köpa fler smarta hem eller någon komplett hemlarmprodukt och som sagt koppla till den tjänsten.
Verkar som man får behålla Verisure detektorerna om man säger upp det, men hur får man dem till att fungera att kameran tar och skickar bilderna till en själv istället för Verisure i så fall?

Blir nog att skapa en egen larmköpstråd när det väl blir dags, men tills dess tas gärna tips emot här också

Lite så är väl upplägget med Safeland att dom jobbar med flera väktarbolag, mer lokalt.
Och samma där, dom ringer alltid innan vid “inbrott” innan dom skickar ngn, vid brand utan svar från kund så är det brandkåren direkt om jag förstod det hela korrekt.

Man får behålla allt, är allt äldre än 5 år så äger du prylarna, annars kan man köpa lossa.
Verisures kameror med rörelse detektion, iaf dom som jag har, dom funkar, men att jag kan inte komma åt bilderna, inte heller andra larm-tjänster(Safeland el dylikt) då dom bilderna hamnar på Verisures server. Kamera v3 vet jag inte, för det är väl den nya som man själv kan kolla igenom appen ?

1 gillning

Nu så! Just kickat igång Safeland.
Enkelt att koppla in befintligt Verisure system.
Blir o rycka groventrén efter jobbet för o testa larmcentralen :sweat_smile:

2 gillningar

Intressant info om Safeland. Hoppade till lite när jag såg att vi betalar nu 530kr/mån för Verisure.

Fast det e ju smidigt ihopkopplad med Yale låset till entrén och deras larma av/på knapp ihop med deras röstenhet vet barnen hur man använder.

Följer tråden med intresse.

1 gillning

Kör Sector Alarm med koppling till mina Yale. 350:-/mån
Ring Verisure och säg att du missnöjd sänker dom säker den kostnaden.

Fasiken vad sjukt. Vi betalar 400,-/månad för Verisure (med utryckning, brand, kamera etc). När Sector Alarm kom och knackade dörr i området så sa jag detta, och de sa att det var billigt och det kan de inte komma under…