Hemlarm från Verisure

Vet inte hur det är med andra bolag men tycker att securitas tar för mycket betalt för larm. Ca 500 kr i månaden utan att göra någonting. Samt att man ska betala 1 år tills uppsägningen gäller.

Jag betalar 259:- i månaden till Securitas.

Betalar mer. dvs 419 kr + moms.

För att jämföra så måste man veta vad som ingår och om det är nyckelservice mm

Är det företag? Privat ska vara max 299:- i månaden.

https://www.securitashome.se/

Varför ska företag betalar mer? samma sak med bredband. Man måste betala (mycket) mer för samma tjänst.

När det gäller just bredband så betalar man inte för samma sak. Företagsabonnemang har bättre SLA och som regel även stabilare hastighet.

Företag betalar alltid mera, de säger om det gäller bredband så ligger företag på säkrare/bättre ledningar. Vad det gäller i övrigt ska företag prioriteras före privatperson vid fel vilket tyvärr sällan sker.

Lite OT på denna tråd men vad gäller bredband kan jag inte tro att det är skillnad om man är ett litet företag på bara några anställda. Är det 2 eller 3 som kopplar upp sig på 75-150 Mbit/s är det ingen skillnad. Det blir lika bra bredband pga samma modem som jag skulle tro. Supporten kan reglera direkt hur mycket man får och ändrar i sina kanaler.

Det är ju så att de flesta företag måste ha ett fungerande bredband idag för att kunna sköta sina affärer då mer och mer gör att man måste vara uppkopplade hela tiden. Då måste leverantörerna borga för att detta fungerar då många företag blir ekonomiskt lidande då det ligger nere. Därför bör företag anlita de större stabila leverantörerna anser jag. Det är lätt att gnälla på priserna när det fungerar, det är ju när det strular man vill ha valutan för pengarna. Jag fick 17 fiberanslutningar in i mitt lilla företag där 1 används, detta är praxis vid företagsabonnemang då man snabbt ska kunna hoppa över till nästa om den som används går sönder.

Det är inte själva routern som skillnaden i hastighet ligger utan det är färre abonnenter som delar på en uppkoppling när det är företagsabonnemang än när det är privatabonnemang. Om du har 100 mbits abonnemang så får inte du en dedikerad 100mbits lina ut på nätet av din internetoperatör utan det är ett större antal abonnenter som delar säg på 1000 mbits. Antalet kunder man lägger in på samma Lina varierar beroende på om det är företags- eller privatkunder.

Det här är ju überintressant. Om jag startar en liten firma och beställer bredband via företaget, får jag bättre “lina” då…? Även om firman är i mitt bostadshus?

Det ska du få men ibland säger leverantören att det inte är möjligt att få företags abonnemang på den adressen. Så det får du nog kolla med leverantören.

Jag jobbar som tekniker i bredbandsbranshen, i det stora hela är det prioriteringen på felanmälan som är skillnaden. Sen om företaget har andra krav på linan än en kassa och nån dator…

1 gillning

Sla är den största skillnaden och viss mån stabilitet. Du har aldrig dedikerat 100 mbit utan bredbandsföretag skriver upp till 100 mbit vilket gör att man får räkna med att hastigheten kan fluktuera en del. Det har att göra att kapaciteten i bredbandsföretagets nät inte räcker till om alla ligger och maxar sin 100mbitslina hela tiden. Har man ett företagsabonnemang så hamnar man förenklat uttryckt i en del av bredbandsföretagets nät där kapaciteten är bättre och hastigheten därmed inte fluktuerar lika mycket.

1 gillning

Jag tänkte att jag skulle säga upp mitt Verisure-abonnemang och bygga något själv. Men då erbjöd de mig typ 100 kronor rabatt per månad och då var det inte längre lönt att krångla med något eget.

De har en avdelning som bara jobbar med det så alla bör fundera på att säga upp det då och då.

I övrigt fungerar ju larm som backventiler på avlopp - skiten händer hos grannen i stället så visst fungerar det för en själv.

1 gillning

Jag har precis byggt ihop ett eget hemlarm med hjälp av Ajaxs prylar. Ruskigt stabilt än så länge måste jag säga och löjligt lätt att konfigurera.

2 gillningar

Så är det. För några år sedan när vi skulle byta till kamera övervakning så tog jag in priser från lokal firma, verisure och sector som vi hade. Sector bytte allt utan avgift och sänkte månadskostnad om vi stannade kvar. Done deal :slightly_smiling_face:

Vad betalar du för Sector? Tänkte ringa och klaga lite. :thinking:

Just nu 400 kr per månad
Då har vi nyckel service, brandlarm och många sensorer och kameror. Brukar stämma av i januari :slightly_smiling_face: