Hemlarm från Verisure

Ja inget illa ment. Men månadsavgift från larm bolaget är ju för att man kan försöka koppla av om något händer när man inte är hemma. Samt säkra huset. Det måste du ju fixa med själv antar jag. Efter samtal med 112 och tex polisen varit där, är det grannar eller släkten som säkrar huset åt dig eller avbryter du din semester. Det är dessa frågor som gör att jag fortsätter med Sector

Grannar, eller så tar jag bara privatjeten hem på studs.

Tror ingen kopplar av om det brinner i sitt hem.

Obs, det med privatjeten var ett skämt.

1 gillning

Kanske inte men tex inbrott. Du är mitt uppe i semestern och då avbryter du och åker hem?

Funderade på det. Men hur ringer man 112 i Sverige från ett annat land? +46112?

Nej, jag har grannar.

I augusti var jag på semester i Norge. Helt plötsligt får jag en notis från två av mina kameror i entrén att den känt av att någon är där, ser i livestreamen att där står en man iklädd enbart kalsonger. Meddelar grannen på messenger, grannen ringer polisen, polisen kom inom 4 minuter och plockar den halvnakne mannen.

Jag fortsatte min semester. :slight_smile:

Ser inte problemet.

@Freddeuce, du ringer 112 om du är inom EU (och flera andra länder) t.ex.

Men kan de koppla en till svenska SOS ifrån annat land?

Yes.

Kul att man lär sig något nytt varje dag :+1:t2:

1 gillning

Månadskostnaden ökar med antalet prylar, som om det vore dyrare för dem att bevaka fler givare.
När jag sa upp deras tjänst erbjöd de under 200 så nog finns det prutmån.

Hade jag köpt larm idag hade jag kollat noga på ett fristående från Ajax istället.

Vi har ställt in kamerorna inne så att de bara fungerar om larmet går, vi kom fram till att det känns obehagligt om någon kan se en när man är hemma, även om det bara är en familjemedlem.
Ställs in i appen, det fiffiga är om någon ändrar det så får alla andra reda på det.
Annars tror jag inte att Verisure skulle dra på sig en skandal till.

Självklart har du en poäng – Man kan välja att betala för att någon annan gör jobbet.

Men jag tänker så här:

  • Ingen väktare är snabbare än att jag själv hinner ringa polis/brandkår.
  • Jag har nummer till flera grannar som kan kolla huset åt mig om jag inte ser något på kamerorna.
  • Jag ogillar månadskostnader. På drygt två år har kostnaden för larmet "betalat sig" om jag jämför med mitt abonnemang som jag hade på Verisure, och jag äger larmet.
  • Ett larm gör att inbrottstjuvar drar sig för att göra intrång, oavsett om det är Verisure, Sector eller egeninstallerat.
  • Om jag ändå vill ha bevakning av bolag är det lätt att koppla till det på Ajax-larmet, det finns nån standard som de använder sig av.

Tryggheten är alltså lika stor med ett larm ägt av Sector som av dig själv, känner jag. Sen tror jag att man skulle avbryta eller vara orolig på sin semester oavsett om man har larmbolag eller eget larm (beroende på vad som hänt förstås).

Men återigen – Det är inget fel att betala någon för en service, t o m ganska vanligt. :slight_smile:

3 gillningar

Tack att du tog tiden att förklara :blush:

För verisure finns ju den här möjligheten med:

1 gillning

Precis! Det är jag på gång med. Men det är en lång process att säga upp sig från Verisure har jag märkt.

Slutar alltid med att jag måste lägga på efter 20-30 min väntade på en handläggare som kan hjälpa mig att avsluta. Då har jag redan pratat med två personer.

Deras process har helt brutit ner mig, haha :joy:

Ja, de vill inte gärna att man lämnar. Jag blev uppringd ett par gånger med specialerbjudanden efter jag sagt upp mitt.

Så vill man ha kvar tjänsten är det ett bra sätt att pressa priset.

Yes, verkligen. Ska bara återhämta mig, så ska jag ta tag i det igen :slight_smile:

Vad kör du nu? Safeland?

Inget alls, det är nästan alltid någon hemma och mina föräldrar bor inom promenadavstånd så de kan kolla om larmet skulle gå.

Hatar bolag som man måste hota om att lämna.
Swedbank funkar likadant

Jag med.
Efter ett par samtal med swedbank sist det var dags och efter jag begärt amorteringsunderlag blev jag uppringd av en som tyckte att jag var så fantastisk kunde att det var klart att de kunde matcha konkurrenterna trots att alla innan sagt att det var omöjligt.

Tyvärr fungerar ju de flesta bolag så nuförtiden.

1 gillning