Hemlarm från Verisure

Hade jag fått inbrott under semestern hade jag åkt hem oavsett vilket larm jag har.
Kan nog inte njuta av semestern med vetskapen om att någon har brutit sig in där.
Hade du fortsatt semestern om du hade haft inbrott?

Beror på var jag varit och hur länge jag tänkte stanna. Är jag i fritidshuset hade nog jag själv kört dit när allt är överstökat. Hade vi hela familjen varit långt borta på semester så troligen inte. Jag har larm med bevakning och nyckelservice just av denna anledningen. Man kan få inbrott trots att man har larm men någon kommer till huset om man inte blir nådd. Inbrottstjuvar kan inte sova över eller hinna förstöra så mycket på den tiden som finns. Bevakningsfirman säkrar huset åt en, det är ju det man betalar för. Det blir ju inte mer skador för att man åker hem då Inbrottstjuvar troligen enbart gör en smash and grabb då de vet att någon kommer snart. Det är som med försäkringar i allmänhet, så länge man känner sig trygg så är det ju bra oavsett nivå :slightly_smiling_face:

Det är inte den praktiska delen jag menar. Den är, som så många andra påpekat, inga problem. Det är att fortsätta semestern med vetskapen om att du har haft inbrott.

Allting beror ju på omständigheterna naturligtvis. Men om huset är säkrat och tjuvar inte levt djävel utan tagit något snabbt, då får man ju se var man är på semester. Men för er som har eget bevakat larm, ni sitter hela familjen på flyget och när ni landar får ni reda på att det varit inbrott, då får man ju rådda en massa själv eller finns det någon backup?

1 gillning

Som jag skrev tidigare så beror det på. Man kan ju se på kamerorna vad som händer/har hänt.
Samtidigt som det är skönt att fortsätta med sin semester så vet jag inte om man kan slappna av. Å andra sidan finns det inget man kan lösa bättre bara för att man kastar sig hem. Jag tror det hade varit exakt samma tankegångar om ett väktarbolag varit inkopplat.

Oavsett så hoppas jag att man slipper genomlida detta kval någon gång. :grimacing:

3 gillningar

Nu prutade säljaren ner sig 6000 på installationskostnaden till 2900 och slänger med ytterligare prylar (som vi egentligen ointresserade).

Sector är fortfarande billigare, the story continues.

5 gillningar

Svarar mig själv. Kunde pruta lite mer på sector så det blev dem till slut

6 gillningar

Vi ringde till Verisure igår, tyckte att månadskostnaden var ”lite” hög: 556:-
När samtalet var över så är vår nya månadskostnad 399:-.

4 gillningar

Var av just den anledningen vi gav upp Verisure
Typ stående i kalendern att ringa o pruta efter varje årskifte.
Behöll larmet, men med Safeland som ”bevakare”.
Funkar :+1:t2:

3 gillningar

Hur länge har ni varit kund?

Ett drygt år bara, vi hade Sector tidigare.

1 gillning

Varför bytte ni?

Ingen aning om jag ska vara ärlig, det är min fru som vill ha larm och även initierade bytet. Jag gör som vanligt och betalar fakturan :blush:

5 gillningar

Det kallas livets lott. :joy::joy:

4 gillningar

Är det någon som vet var temperatur givaren sitter? Jag har ingen extra klimatmodul så gissar på siren eller kontrollpanel.
Har två brandvarnare och två kameror men ser bara en temperatur så kan nog utesluta dem.

Har tre våningar och hos mig sitter de i rökdetektorerna och i inomhussirenen. (Du kan se detta om du trycker på pilen under Klimat i appen.)

Tack! Siren stod det där, det har jag helt missat.

1 gillning

Någon här som har erfarenhet av Verisure Smartplug?

Mina föräldrar har skaffat Verisure-larm som de styr via varsin fjärrkontroll. Den ena är ganska dement och det skulle underlätta förståelsen att koppla in en lampa i hallen som tydligt lyser när larmet är på och släcks när man larmat av. Som en påminnelse att stänga skalskyddet innan man öppnar dörren. Även en nattlampa i sovrummet som tänds för bekräftelse om de aktiverar skalskyddet från sängen, för aktuellt larmstatus på fjärrkontrollen är inte så tydligt för den som är dement.

Problemet är att när jag kollar på Mina Sidor vad som kan göras visas bara motsatt funktion - att stänga av när larmet sätts på och sätta på när larmet stängs av.

Jag vill alltså att Smart plug skall slå på när larmet sätts på och slår av när larmet stängs av. Tycker det är en självklar funktion som borde kunna ställas in under Automatiseringar, men vill ogärna köpa 2-3 Smart plugs först för att sen upptäcka att det är så begränsat som det framstår i infon. Någon som har en Smartplug och kan kolla möjliga inställningar?

Jag kollade mycket snabbt och har inte testat men jag tror att min inställning jag gjort för flera år sedan gör det du vill, i varje fall slår på smartpluggarna.

Tack för koll. Jag såg i infon att slå på smartplugs vid utlöst larm finns som funktion. Men jag vill bara slå på en lampa samtidigt som larmet aktiveras. Inte när det löses ut, det märker även den som är dement. :slightly_smiling_face: