Hemlarm från Verisure

När vi skulle skaffa larm till huset för ett antal år sedan kollade vi runt en del. Hade då bland annat en säljare från Verisure hemma hos oss. Redan innan han kom hade vi nästan bestämt oss för att inte välja Verisure. Mycket för att dom var dyrast på markanden. Men det skadar väl inte att höra vad dom kan erbjuda.
Han var trevlig när han kom men gick ut ganska högt direkt. Ville sälja på oss ett av dom störta paketen fast vi hade sagt innan att vi var mest ute efter ett grundpaket.
Eftersom frun är en säljare av rang och nyfiken frågade hon lite hur dom jobbade. Bara provision och inte anställda av Verisure.
Vi var ärliga och öppna att vi hade andra aktörer på våran lista också och när vi nämnde att Sector Alarm stod högt upp började han direkt att snacka skit om dom.
Vi sa att vi skulle tänka på erbjudandet och återkomma. Efter en vecka ringde jag tillbaka och sa att vi tackar nej. Han frågade då vad det blev. När jag sa att det blev Sector snäste han tillbaka. “Ni får vad ni betalar för”.

Efter alla år med Sector är vi väldigt nöjda. Bra service och när vi ringt till kundservice har vi alltid fått hjälp och mer där till. :+1:t3:

1 gillning

Frågade ni Sectors säljare om de jobbar på provision?

Det gör dom också till viss del. I alla fall för några år sedan. Vi hade ingen säljare från dom hemma hos oss utan bara telefonkontakt. Sedan kom en installatör ut och gjorde jobbet. Han gjorde även en översikt och sa vad han tyckte vad man kunde göra mer och gav idéer. Men ville absolut inte pracka på saker.

Det finns säkert en del som har dålig erfarenhet av Sector men jag har bara en positiva.:man_shrugging:

Skall tilläggas att för mig säger det mycket när ett företag låter folk jobba på endast provision.

2 gillningar

Jag håller med dig. Vi har haft Sector sedan hedenhös. Senast när vi skulle byta ut allt det gamla mot modernt med kameror mm så ställde vi Verisure mot Sector och Sector vann igen. Finns säkert blandade erfarenheter men vi är mycket nöjda med Sector :slightly_smiling_face:

Vad ska man ha istället? Dvs, vad för grejer ska man köpa, gärna Homekit-kompatibelt?

EufyCam har jag redan beställt.

IMY granskar larmbolaget Verisure:

Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) inleder nu en tillsyn av larmbolaget Verisure för att utreda de uppgifter som förekommit om att anställda på bolaget delat bildmaterial mellan sig utan att det har varit befogat.

2 gillningar

Du som verkar så jäkla smart, kan du säga vad man ska ha för larm om man inte har larmbolag?

Vet inte om det var en seriös fråga eller om du har någon beef med _empty… :wink: Men om du letar larm utan koppling mot väktarbolag brukar jag alltid rekommendera Ajax. Jag har kört det i 4-5 år och det fungerar riktigt bra. Snygga enheter, bra app och mycket stabilt.

2 gillningar

Tack.

Inget. Egna övervakningskameror rekommenderar jag.

Ingen beef. Men om man skriver att man är dum om man använder larm så borde man ju sitta inne med bra information tänker jag.

Tack för info om Ajax, ska kolla på detta! :+1:

1 gillning

Men om du inte har larm och någon gör inbrott så har du inte ens något som tjuter?

Tjuter gör han själv när de bär ut sakerna. :joy::joy:

2 gillningar

Nope. Har skyltar med kameraövervakning.

Tjuvar bryr sig knappast om larm längre. Larm eller ej så stannar dom max 2-3 minuter ändå.

Tro inte att väktaren har en plan på att gripa någon inbrottstjuv.

Okej, ja då förstår jag hur du tänker.
Jag håller dock inte alls med. Om jag hade varit inbrottstjuv hade jag tusen gånger hellre gjort inbrott i ett hus utan inbrottslarm.

2 gillningar

Ja om dom ska sova över hade jag också valt ett utan larm. :slight_smile:

En fd tjuv som svt intervjuade sa att det inte spelar någon roll om det finns larm eller ej.

Men tror ändå mina övervakningskameror skrämmer iväg dom flesta.

Allting hänger på vad du själv vill ha för att känna dig trygg i ditt boende. Larm är en försäkring precis som andra försäkringar som man hoppas man slipper utnyttja. Några saker varför jag valde larm med åtgärd

  • När man är borta så kan väktare ta hand om eventuella saker och säkra huset

  • Eventuella inbrottstjuvar skall inte kunna förstöra för mycket och definitivt inte sova över

  • Brandlarm som övervakas av någon annan

Men som sagt, det finns inget rätt eller fel i detta anser jag :slightly_smiling_face:

5 gillningar

Bästa återförsäljaren för Ajax då? :thinking:

Vet inte riktigt, men köp av en etablerad ÅF om något skulle krångla. Ser att Safe Land har en del kampanjer: https://www.safe.land/butik/larmpaket.

1 gillning

Vilket hemlarm ska man ha då? :slight_smile:

Det som gör att du känner dig trygg :slightly_smiling_face: