Är det Sonos-köpet som ställer till det?
Kanske delvis. Ligger fortfarande i förhandling men det kan nog lösa sig. Hon och dottern ville åka till solen några dagar efter nyår när jag jobbar. Kontrade snabbt med: Åk ni bara jag får köpa en högtalare!![]()
![]()
Jag tror att skiljedomstolen kan godkänna denna kompromiss!
Kände att det var läge att byta inom en snar framtid (10-dygns prognosen sade minusgrader) så ringde däckhotellet och bokade tid 15/11.
Kör dubbfritt så bilen går tystare med vinterdäcken än sommardäcken (sommardäcken har lägre profil)
Bytte i onsdags. Kör odubbat här nere i Skåne ![]()
Lät far byta däck redan för två veckor sedan när han kom och ville låna uppfarten och maskinerna för sin bil.
Så kunde jag bygga på köket under tiden ![]()
Vi kör dubbdäck, har nästan alltid kört dubbfritt tidigare men då vi bor längs kustremsan så kan det vara väldigt fuktigt och blåsigt. Har jag märkt någon skillnad? Ja det låter mer ![]()
Frun noterade att farbror blå övat på dikeskörning på vägen mot stan idag, det var 8 st poliser som kämpande för att få upp en polisbil med hjälp av en piketbuss ![]()
Vi kör också odubbat här i GBG sedan det blev dubbförbud på en gata där frun jobbade för några år sedan.
Minns när jag bodde i GBG och hade dubbdäck. Då blev det förbud mot dubbdäck på Odinsgatan. Körde där ganska ofta så det var riktigt jobbigt.
Har dubbdäcken i Sjöbo, kan inte ta mig dit då de just nu har 20 centimeter snö.
Men tog en runda till svedala och hämtar sonen. Barmark hela vägen dit. Skåne är ett underligt landskap på det viset.
Det fanns en anledning till att Malmö har två ringleder – skyddar både mot snö och vissa invidider.
Kört med (dubbade) vinterdäck sen september, inser nu när jag läser i tråden att Sverige verkligen är ett avlångt land. I min lilla bubbla är det helt orealistiskt att inte köra med vinterdäck (och då menas dubbat) senast i början av oktober.
Det beror nog lite på var man befinner sig, jag har kört dubbfritt i snart 20 år på vintern utan några problem.
Skulle troligen klara mig lika bra med odubbat men som norrlänning är man alltid skeptisk till allt nytt ![]()
Nytt? Det har ju funnits sen mannaminne. ![]()
![]()
![]()
Samma här, man får som alltid anpassa sig till förhållandena. ![]()
Så klart, bilar är ofarliga men inte de bakom ratten. ![]()
![]()
Här uppe blir man hånad för sånna banbrytande tankesätt ![]()
Norrland är ju bättre på många vis, bättre att bli hånad än rånad. ![]()
![]()
![]()
![]()
Kör odubbade sedan flera år efter några års motstånd. Men de är ju sjukt bra. Sedan kan de ju fallera lite när det är ren is(svartis eller vad de kallar det) och i vissa korsningar där snön packats och polerats. Jag har två sådana korsningar i närheten. Framhjulsdrivna med odubbade kan bli helt stående där. Fyrhjulsdrift löser ju starten men inte bromsandet där.
Har alltid dubbat efter att jag fick snurr på min gamla Ford Scorpio vid Skuleberget på väg upp till Umeå. Rakt in i mittvajern och mosade kylaren och en halvmeter av fronten trycktes in.
Blev att köra i 40km/h resten av biten till ume.
Vid stugan i Dalarna har vi flera vägar där lutningen och den hårt packade snön gör det omöjligt att köra med något annat än dubbdäck.