Helgens fråga: Har du bytt till vinterdäck än?

Hehe, samma med fyrhjulsdrift. Gör inte mycket för bromssträckan det :slight_smile:

Hade ingen hög fart, var att jag välte ned för en brant som gjorde att det började rulla.

Inte mycket. Tyvärr tror ju många att med dubbdäck, fyrhjulsdrift, antisladd & ABS kan man inte krocka/köra av vägen. Och om man ändå gör det så har man ju Air Bag och då kan man ju jobba dagen efter. :joy::joy::joy:

2 gillningar

Du fick hög fart om inget annat :face_with_hand_over_mouth:

Trodde du det var en förklädd Jeep? :joy::joy:

Yes, Volvo går som snabbast i sidled! Det är sedan gammalt! :joy: Med dubbdäck istället för slitna sommardäck hade jag nog inte fått den där första sladden…

Ett tillägg till den är bra sammanfattade informationen är vad man ska ha för däck på släpet också, många som inte tänker på det skulle jag gissa.

Däck på släpet

Om bilen som drar ett släp har dubbdäck måste även släpet ha dubbdäck när det råder vinterväglag. Om bilen vid vinterväglag har odubbade friktionsdäck får släpet ha antingen dubbdäck eller odubbade friktionsdäck. Det är viktigt att släpet inte har sämre väggrepp än bilen för att till exempel undvika att släpet sladdar vid inbromsning.

Källa : Polisen Vinter- och sommardäck | Polismyndigheten.

3 gillningar

Är det därför de har SIPS? :joy::joy:

Oklart vad det är förkortning för! :grimacing:

1 gillning

Det finns alltså även dubbade friktionsdäck? :crazy_face: Enl. Polisen

1 gillning

Jag har terrängdäck, alltid varit skeptisk till ”året runt” däck, men de fungerade utmärkt i snön förra vintern så kör på det i år med.

Är dessa vinterdäcksklassade? Eller kör du bara när det är barmark?

Det finns, fast man får göra de själv. :joy:

1 gillning

Funderar faktiskt på att köpa punkteringsfria däck till min elspark och köra med skruvdubb. Borde funka tycker man :man_shrugging:

1 gillning

De är vinterdäcksklassade.

1 gillning

köp de finns ju

Japp!

Bästa vinterdäcken jag har haft var egendubbande. Var fullsmockade med rallydubb med ett långt utstick. Olagliga att köra med på en vanlig bil men inga problem att ha på epan. :grin:

2 gillningar

Har du något du vill dela med resten av klassen @Bulan ?

Varken frun eller jag har bytt ännu. Lite sena i år eftersom vi haft mycket annat i kalendern.
Blir väl att göra det i veckan. Har våra däck hos verkstaden 200m från där vi bor och dom är alltid snabba att göra det när vi väl kommer dit.

2 gillningar