HBO Max slutar med nordiska produktioner

Från sajten:
image

Förra veckan försvann alla nordiska originalserier från streamingtjänsten HBO Max och nu har de gått ut och meddelat att de helt kommer upphöra med nordiska produktioner.

HBO Max lanserades i Sverige i oktober förra året och då var bolaget tydliga med att de skulle öka sin satsning på lokala produktioner, något som de nu inte längre kommer göra. I och med sammanslagningen av Warner Media och Discovery Inc. har de nytt bytt programstrategi och kommer sluta att skapa originalserier i Norden, Centraleuropa, Nederländerna och Turkiet.

Beslutet är en del av ett besparingspaket som företaget ska göra vilket kapar deras kostnader med 3 miljarder dollar. Originaltitlarna som tidigare har funnits på HBO Max har plockats bort och detta för att frigöra licenserna för dem. Enligt flera källor så väntas Warner Bros. Discovery varsla personal inom HBO Max Europe på grund av detta och i ett uttalande så har de sagt att de kommer fortsätta producera lokalt innehåll för Warner Bros. Discoverys linjära kanaler men på HBO Max är det helt slut på Nordiskt innehåll.

Via Variety

1 gillning

Är det därför tjejen inte hittar Lust längre, på HBO Max?

Även ”Björnstad” är borta och det är oklart vad som händer med rättigheterna. I värsta fall kan vi aldrig se de här serierna igen.

Jag begriper inte logiken i rättigheterna men det finns väl någon konstig företagsekonomisk abrovink.

Men så synd för Lust var en superserie!

2 gillningar

Hade inte EU ett påhitt om att de måste ha en viss del lokalproducerat?

Vilket lär vara inom EU. Så de satsar spanskt och franskt

Frankrike är väl centraleuropa?

Frankrike är västeuropa men vad spelar det för roll?

1 gillning

”I vår globala utvärdering tittar vi just nu på titlar som är i produktion eller i efter-produktion i Norden, Centraleuropa och Nederländerna"

Jag tänkte in frankrike där, men det är nog rätt som du säger, västeuropa.

Enligt wikipedia så är den västra gränsen för centraleuropa Tyskland. Verkar som HBO använder samma definition då de tar listar Nederländerna och det ligger i västeuropa enligt den definitionen.

Jag säger bara. CET Central European Time…

:slight_smile:

CET har en rätt märklig indelning.

Onekligen men jag tror inte att det ger så mycket att försöka gissa vad HBO menar med central Europe heller

Jag kommer fortfarande sakna Lust. Det är en underbar serie

1 gillning

Och jag kommer att sakna Beforeigners

1 gillning

Nu har det enbart med HBO Max att göra. Tittade på säsong 7 av Strike back. Mitt i ett avsnitt stänger HBO av och plockar bort serien. Lite snopet :blush:

Just det. Glömde den. Jag också

Från sajten:


Svenska Lust och andra lokalt producerade nordiska och europeiska HBO-serier räddas kvar av en konkurrerande streamingtjänst.

Det är SkyShowtime (Tidigare Paramount+) som ingått ett avtal med Warner Bros. Discovery – det nya moderbolaget till HBO Max. Serierna försvann i från HBO Max som en del i det sparkrav som kom i samband med att Warner Bros och Disovery Network gick samman.

I och med avtalet får HBO Max in pengar från produktionerna i stället.

Utöver Svenska Lust, Björnstad och Knutby-dokumentären kommer även norska Beforeigners. danska Kamikaze samt 16 andra europeiska serier.

  • Por H o Por B (Spanien)
  • Björnstad (Sverige)
  • Beforeigners (Norge)
  • Kamikaze (Danmark)
  • Lust (Sverige)
  • The Informant (Ungern)
  • Czech It Out! (Tjeckien)
  • Foodie Love (Spanien)
  • Hackerville (Tyskland / Rumänien)
  • No Activity (Spanien)
  • One True Singer (Rumänien)
  • Knutby: I blind tro (Sverige)
  • Ruxx (Rumänien)
  • Success (Kroatien)
  • Todo Lo Otro (Spanien)
  • The Sleepers (Tjeckien)
  • Tuff Money (Rumänien)
  • Welcome to Utmark (Norge)

Via: Pressmeddelande.

2 gillningar