Har någon lagt in heltäckningsmatta?

Det är så fruktansvärt kallt i studion så jag funderar på att lägga in en heltäckningsmatta. När en tänker på heltäckningsmatta tänker man ju typ på en hygienisk tveksam 60-talshistoria men numera finns det ju massvis med moderna lösningar.

Någon som har några tips, råd och tankar?

Skrev precis i en annan tråd, vi har heltäckningsmatta på nästan hela vår övervåning.

Vi klämde och kände, men tills slut föll det på den färgen vi ville ha enade fans i typ ( kommer ej ihåg exakt orsak).

Den är korthårig, men mjuk. Hehe, svårt att förklara känslan.

När jag läser vad jag skrivit, så inser att det nog föga är till hjälp. Ut och titta och känn med tårna är mitt bästa tips :ok_hand:

Tillägg:
Säljaren hävdade att det skulle vara bra mot allergier, samla damm och så. Men det vet jag inte, kollade inte upp det mer…

Har du bilder? :slight_smile: Och framförallt lade du in själv eller anlitade du någon?

Vi tänkte heltäckningsmatta till vårt uterum som vi isolerat och gjort i ordning nu.
Men de vi kollade på sprang iväg i pris, sen var det ju om man löser att lägga den själv eller om man behöver hjälp.

Men så sprang vi på dessa plattor på bauhaus:

Fördelar:
Betydligt enklare att lägga.
Eftersom vi ska ha matbord där ute, kombinerat med småbarn så är det enkelt att byta ut en platta eller två om där skulle bli fläckar, köpte en låda extra så det finns hemma! :yum:

Men har inte lagt in det ännu, så än så länge vet jag inte om det blir bra! :yum:

Heltäckningsmatta är kungligt. Så varmt och mjukt. Bra akustik blir det också. Vi har många kompisar i utomlands och det är underbart med deras heltäckningsmattor. De är dessutom i den generation att man inte använder dem i kök och toalett…:grin:

1 gillning

Ja fyy... när vi köpte vårt hus hade det legat en heltäckningsmatta på gästtoaletten sedan 70-talet. Det luktade... intressant.

2 gillningar

Jag har en blå i bastun, mysigt värre men om man äter något när man bastar så ska man nog inte äta något man tappat på golvet.

Har du en heltäckningsmatta i bastun…?:flushed::astonished:

1 gillning

Japp, har inte du???

Ligger kvar sen vi flyttade in för 16 år sedan. =)

1 gillning

Vi lade in det i vårat uterum som har värmegolv.
Det finns ju en uppsjö av material och tjocklek.
Denna som vi har är ju väldigt tunn och lätt att både dammsuga och torka av. Vi klippte/skar den själv och limmade. Kanske inte ett proffsjobb men helt klart godkänt som lekman.
Vi sågade till lister runt om för att göra kanterna snyggare.


7 gillningar

Dont

1 gillning

Välj en blåbärsfärgad så det inte gör så mycket när du spiller.

Är kluven över att göra ett uterum till ett innerum som jag tycker det blir med en heltäckningsmatta :thinking:

Nu ska vi se…la den själv. Men fick utan uppmätt av företaget. Den ligger fast med dubbelhäftande tejp längskanter.

Det som jag skulle vilja ha gjort ( nu ska vi snart sälja) var att lägga en list vid dörrarna, där har den börjat fransa lite, se bild.


Måste ändå publicera denna från puben jag är på…:smiley:

1 gillning

Köpte här, och fick då hjälp med mätning. Ca 5 år sedan.

https://www.mattvaruhuset.se/

Vårat är en blandning mellan ute och innerum.
Väl isolerat både på väggar och golv.
Även den tjockaste kanalplasten i taket.
Så under vintern när det är minus ute och golvvärmen är på har vi 10-15 grader.

4 gillningar