Här kan ni ladda hem Windows 11

Det får väl bli lite Apple varning på detta, först frustrerad, sen vänjer man sig, sen har man snart glömt hur det var. :joy::joy:

3 gillningar

Provade ett registerhack som skulle funka på Win11 att få sekundvisning på klockan, tji fick jag då det inte funkade. Kollade runt lite och det är mycket folk som klagat på detta. MS är medvetna om detta och kanske fixar till det i en uppdatering.

1 gillning

Första intrycket är att datorn startar upp snabbare och det känns som om W11 är lite snabbare överlag än 10:an.

2 gillningar

jag tycker w11 var snabbare på alla fronter.
även spelen flöt bättre

2 gillningar

Det enda jag märkt är att min ICC profil inte laddas men allt ser ut som vanligt med färger och visning.

Inte min heller. Jag kalibrerade om nu och nu verkar det fungera som tidigare.

Jag kalibrerade om också men det hjälpte inte, men som sagt allt funkar som det ska. Vill minnas att jag hade detta fel tidigare men det löstes med en uppdatering.

Det där måste jag testa på min gamla Mac mini!

1 gillning

Kollade runt lite och hittade denna artikeln om varför MS inte tillåter äldre processorer:

Där står det: ”Devices that didn’t meet the minimum requirements had 52% more kernel mode crashes, whereas the supported devices had a 99.8% crash-free experience.”

Så om jag fattar det rätt så har de som möter kraven en 99,8% kraschfri upplevelse, medans de som inte möter kraven har en 99,7% kraschfri upplevelse?

Efter att ha kört Win11 nu ett tag så är jag riktigt nöjd, är snabbare och behagligare för ögonen med annat typsnitt och lite mera mellanrum mellan ikoner & text i mapparna. Börjar vänja mig vid mitt placerat aktivitetsfält (går att vänsterställa). Allt fungerar bra utom min ICC profil som jag får upp varning på ett par gånger om dagen. Kollade på Eizo’s hemsida och de skriver så här:

Due to a bug in the OS, it is not possible to get the ICC profile information even though the ICC profile has been correctly applied to the OS.
There is currently no solution within the software settings.
We highly recommend not using a PC installed with Microsoft Windows 11 for the time being.

Så jag antar att det kommer en fix efterhand och detta var kanske förklaringen till att MS inte tyckte jag skulle installera W11 än.

1 gillning

Du skulle älska macOS.

1 gillning

Jag har alltid haft svårt för Mac. Har testat men kommer inte överens med de tyvärr.

2 gillningar

Trodde min Windows-burk skulle vara för gammal för 11 då jag köpte den för tre år sedan. Men det gick fint att installera det. :tada:

1 gillning

Hmm, fått in W11 på min jobbdator nu. Verkar flyta på rätt bra men går det inte att ta bort program från startmenyn längre? Trycker på “Unpin from Start” men det händer inget :thinking:

Stör mig på att drag-and-drop inte fungerar lika bra.

Exempel: Jag är i utforskaren och vill dra en fil till ett mail jag håller på och skriver. Förut kunde jag dra filen, hålla den över appen i aktivitetsfältet så maximerades appen och jag kunde släppa filen i appen. Går inte nu. Microsoft kan ju inte ha tagit bort en så grundläggande funktion, eller? Någon som kan testa?

“Ta bort från Start” fungerar för mig.

Fungerar inte alls för mig, händer ingenting.

Detta fungerar dock.

What what?
Så att dra en fil, hålla över en ikon i aktivitetsfältet och kunna släppa den i fönstret som sen maximeras, det funkar för dig?

För mig ser det ut så här när jag håller filer över aktivitetsfältet.

Ah, missuppfattade dig lite där. Nej det går inte här heller!

Windows 11’s taskbar drag and drop support is probably coming back (windowslatest.com)

Okej, tack för att du testade och länkade artikeln. Känns lite bättre nu :slight_smile:

1 gillning