Här får du bäst betalt för din gamla iPhone

Från sajten:
image

Tradera inför Klarna som betalningsalternativ. Eller skall vi säga återinför?

Auktionssajten Tradera är ett föredöme i betalningsalternativ. Vi kan betala med Swish, Payson, Paypal och kortbetalning. Nu kommer även Klarna in på sajten.

Men det är faktiskt inte första gången det sker. Det var vid årsskiftet 2019/20 som Tradera tog in Klarna som betalningsförmedlare. Men redan ett kvartal senare var det slut. Detta efter att ägaren Ebay splittrade upp sin egna auktionssajt och Paypal. Tradera hamnade av någon anledning under Paypal. Där såg man Klarna som en direkt konkurrent.

Men lite mindre än ett år senare köpte ledningen för Tradera ut bolaget helt från Paypal.

Sedan dess har vi sett en positiv utveckling för köpare och säljare där man bland annat strömlinjeformat processen från att lägga upp varor till att sälja dem. Låter det som taget ur ett pressmeddelande? Det är faktiskt just precis så. Vi har stor erfarenhet av att sälja på Tradera och vi har inte sett någon tjänst som gör det så enkelt hela vägen. Läs mer om det och andra tips om när du säljer på Tradera i vår artikel på ämnet.

Nu är det alltså dags för Klarna att göra återintåg. Största fördelen för säljarna är att slippa alla förfrågningar om att få vänta med betalning till löning. Största fördelen för köparna är en ökad trygghet i och med Klarna-garantin. Sedan har vi ju det här också att man kan köpa prylar för pengar man inte har – om det är en fördel eller inte får var och en bedöma själva.

Klarna kommer införas inom kort. Redan nu har köpvillkoren uppdaterats.

Varför detta 1 kr på Tradera? Har aldrig fattat det på kvalitetsprodukter. Spelet väl ingen roll på en AW 8 om det är 1, 1000 eller 3000? Slutpriset lär ju bli väldigt nära oavsett. Eller?

Håller faktiskt med dig, jag brukar sälja genom tradera för då ser dom att jag har bra betyg m.m

Nej. Så fungerar inte Tradera. Du kan lite tillspetsat få noll bud på utgångspris 1000 kr, men 2000 kr för samma vara om du startar på en krona.

6 gillningar

Det är väl någon form av FOMO som triggar folk. När andra budar så känns det bra och då vill man vara med :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Haha jag gjorde det en gång för länge sen. Skulle köpa en Dell XPS från akution, den gick upp i pris hela tiden och jag sträckte mig till och med över budget. Visade sig sen att datorn skickade från Norge och jag åkte på skatt på den också som jag missat i annonsen. Datorn blev lika dyr som en ny. Haha :joy:

1 gillning

Det skapar ett moment att du kan göra en bra affär.
Folk budar och lägger till i minneslista. På det sättet driver du folk till det du säljer.
Ser man en annons som bara har ett fast högt pris går dom flesta bara vidare.
Folk vill ju kunna göra klipp även om dom kanske inte gör det i slutänden. Ser man en annons som har många bud skapar ju det också ett intresse.
Vem vill buda på en likande produkt som har ett högt pris från början och ingen budat på.

4 gillningar

Fast pris fattar jag är B. Men 1000 eller 2000 på en AW 8 känns ju konstigt att gå förbi.

Just därför anses det arrogant att sätta – du vinner liksom ingenting på det. Därför fungerar det bara som någon form av snuttefilt men på Tradera cirkulerar köpare runt dig som hyenor vet du, känner av de svaga och hugger vid första bästa tillfälle :slight_smile:

Men tar man ut en enskild produkt som man vet kommer säljas för många många tusen och sätter ett utpris på 1000 eller 2000 kronor blir säker slutpriset liknande som du säger – men just därför kan man lika gärna sätta 1 krona.

Och så kommer de två argumenten ta ut varandra i ett moment 22 tills tidernas ände.

1 gillning

Nobelpristagarna, Paul Milgrom och Robert Wilson fick 2020 priser för sin forskning och kreativitet kring hur man ordnar auktioner. Hur mycket jag än läst deras litteratur ser jag inte ett spår av taktiken med utgångspriset 1 kr..:sunglasses::sweat_smile:
Men ibland slår ju praktiken teorin..:grin:

På internet trumfar alltid anekdotisk bevisföring!

1 gillning

F'låt, tänkte inte på det..:sweat_smile:

Men just den där forskningen är superintressant. Och de är väldigt praktiska båda två. Jag lyssnade på en diskussion där en av dem(kommer inte ihåg vem) med emfas hävdade att rätt pris i traditionella auktioner är nästa högsta bud. Det är det pris marknaden vill betala då marknaden aldrig kan vara singularis. Att högsta bud vinner leder till att man kan manipulera marknaden genom att betala mer än vad varan är värd. På riktigt skitintressant.

2 gillningar

Intressant. Men hur menar du här, högsta bud vinner ju alltid? Det är ju inte så att näst högsta bud får varan…?

Nu är det här ekonomisk teori. En hel del av dessa tvås forskning har omsatts till verklighet och används på komplicerade auktioner. Jag tror dock inte just att detta med näst högsta bud har realiserats, men det vet jag inte. Det han menar är att en vara har en form av realt värde. Det är bara möjligt att sätta om vinnaren kan sälja sin vara för det priset. Säg att näst högsta bud är 100 kr men vinnaren ger 1000. Om vinnaren vill sälja varan kommer han bara att få 100 k, då ingen annan ville betala mer än 100 kr. Alltså är varans korrekta pris 100 kr = näst högsta budet.

Man kań tänka sig att att en mängd iPhones säljes för 10 000 på Tradera. Det gör att nästa auktion på Tradera bör hamna på ca 10 000. Men om någon lägger 15 000 så vinner den, men är det korrekt pris? Ja, enligt dagen auktionsregler. Men kanske nej om vi tänker lite fritt. Att en telefon säljs för 15000 och 1000 telefoner säljs för 10000 så kanske just 10000 är mer korrekt. Kan vi då konstruera auktioner som leder till färre felaktiga priser? Kanske om vi låter näst högsta vinna?

Allt detta är min tolkning av ekonomer som är på nivån nobelpris.

Fast då faller ju hela idén med auktioner. Men kul i teorin. Tänk att man kan få nobelpris för sånt. :slight_smile:

Man ska nog främst tänka sig deras teorier för mobilnät, slottider etc. Alltså där stora ekonomiska värden och samtidigt stora samhällsvården står på spel. Då vill vi att auktionregerna ska vara riktigt bra.

I teorin är ju en auktion inte en kul händelse utan en marknadsplats där vi vill att rätt pris ska råda. Sedan är väl enskilda konsumenter mer komplexa och gärna förlorar en peng för att få känslan av att vinna.

1 gillning

Ja, inte speciellt applicerbart på Tradera. :smirk:

På Tradera är det nog både och, vissa förlorar (för att vinna) som du skriver och andra sparar en slant.

1 gillning

Så, detta nådens år 2023, vart säljer man sin gamla iPhone för bäst pris när det är dags att byta till en 15? Sitter idag på en 12 Pro Max. Swappie betalar just nu 5750, det måste ju ändå ses som ok pris?

Du kan inte byta in den hos din operatör?