Handelsbanken gör det möjligt att beställa nytt BankID i appen

Inne i appen hittades detta

Ahh, är nog att jag aldrig har koll på var dosan är så jag missat det alternativet :slight_smile:

Gör som jocko. Lägg en bild av kodkortet på ett ”säkert sätt” i mobilen, vad nu det innebär på en android :wink:

2 gillningar

Precis, det pratade vi om.

Dessutom måste man för Swedbank lägga till varje mottagare som sparad till ny mottagare med BankID. Man kan alltså inte betala till någon utan att lägga till i sitt eget mottagarregister vilket går utmärkt på LF och Nordea.

I övrigt har jag inte blivit speciellt mycket klokare hur det fungerar för Swedbank. Har vi i tråden kommit fram till att det är en inställningsfråga hur man vill ha det eller att det finns olika lösningar utrullade till användarna? Känns i så fall inte som det är bästa säkerhetslösningen…

Saknar Niklas Jeppson här.

Jag fick upp samma ruta i appen och utökade med hjälp av mitt kodkort.

Rätade inte detta ut frågetecknen angående BankID?

Kanske det gjorde…

Förstår dock inte riktigt varför Swedbank har ”utökad användning”, det är väl något de har hittat på?

Har fortfarande svårt att tro att andra banker som inte har detta skulle ha sämre säkerhet.

1 gillning

Stämmer att det är Swedbanks eget påhitt.

Jag har själv varit på information där BankID ifrågasattes. Det fick den ansvarige att gå i försvarsposition och trassla in sig i en förklaring om att det är flera steg i god säkerhet och att detta är ett viktigt steg.

Vid samma tillfälle, detta är ett tag sedan, så undrade jag varför banken inte har infört qr kod vid inloggning. Något som han fnös åt och mumlade om att det var enkelt att spoofa i android. Tänkte på det mötet när banken väl införde qr :smirk:

Ärligt talat så tror jag det finns en hel del prestige inblandat när det gäller utökat BankID.

1 gillning

Nu har en ny efterlängtat funktion kommit till Handelsbankens app.
Genom funktionen snabbsaldo kan man nu aktivera ett konto där man kan se saldo utan att logga in i appen.