Handelsbanken gör det möjligt att beställa nytt BankID i appen

Jag har Länsförsäkringar Bank, Swedbank och Nordea. Har svårt att tro att det skulle vara sämre säkerhet hos Nordea och Länsförsäkringar bara för de inte har kodkort eller dosor.

Swedbank är heeelt själva med det förfarandet.

Länsförsäkringar har dosa och den måste du ha för att skaffa ett mobilt bank-id tyvärr

Yes, men vi syftar på att när du väl har BankID hos Swedbank så kan du inte lägga till nya mottagare utan att aktivera något som heter utökad BankID och för att göra det måste du beställa hem ett kodkort som du sedan får använda för att få full funkationalitet varje gång du byte mobil eller av annan anledning byter BankID.

2 gillningar

Detta har jag inget minne av utan endast att jag måste slå in lösenkoden när jag lägger till en ny mottagare och även signerar en betalning. Jag har inte haft framme min dosa eller något kodkort på säkert 5 år. Har Swedbank men jag kanske minns fel.

Är det så att du har en enskild firma eller på något annat sätt kör dubbla konton?

Pappa slipper också i båda fallen, men inte jag.

Jag har aktiebolag och kör både privat & företagsappen så 4 konton totalt.

Undra om det är en åldersgrej - på kontot då.

För jag har det både privat och på aktiebolaget.

Hur tänker du nu :thinking:

Att de som haft konton väldigt länge kanske ligger på en annan plattform eller så.

Det tror jag inte. Men jag skall försöka undersöka detta. I mina öron verkar det väldigt konstigt att vissa kunder tycks slippa återaktivering av utökat BankID.

1 gillning

Jag har ställt frågan till Swedbank nu :slight_smile:

1 gillning

Nu när jag bytte lur laddade jag bara hem ett nytt mobilt Bank Id sen rullade det på.

Har du behövt lägga upp någon ny mottagare då?

Nix, kollade nu och jag har inte aktiverat utökat bank id varken privat eller på firman. Får lösa det ikväll när jag har kodkortet. Betalar oftast från stationär dator och då funkar det ju med lösenkoden.

"Generellt har vi aktivering av utökat Mobilt BankID med hjälp av säkerhetsdosan eller kodkort för de flesta kunder.

I de fall där kunden tidigare haft ett utökat Mobilt BankID på mobiltelefonen och beställer ett nytt(på grund av att det gamla håller på att löpa ut) så behövs ingen ny utökning. Ny telefon med nytt Mobilt BankID kräver utökning på nytt."

Ja jag vart inte klockare på grund av anledningen men nu vet vi att det finns etc

Intressant, gör ju det hela ännu mer obegripligt för kunderna. Förstår att esse aldrig varit med om att BankID på en mobil gått ut pga ålder :sweat_smile:

Hehe nej :slight_smile:

Man kan utöka funktionaliteten med koddosan också, för Swedbank.

Hur då?