Handelsbanken gör det möjligt att beställa nytt BankID i appen

Detta gilla vi som byter mobil varje vecka… att behöva logga in på webbsidan via datorn är inte så smidigt när man sitter mitt i ett byte.

2 gillningar

Strålande, det borde fler banker ta efter. Att behöva hålla på med en helt onödig bankdosa är tröstlöst.

1 gillning

Med Nordea går det att beställa nya BankID utan bankdosa (om man har ett befintligt mobilt BankID på mobil eller surfplatta). Däremot går det inte att göra via appen ännu utan man måste logga in på internetbanken via en webbläsare.

Funkar på Swedbank (eller åtminstone Sparbankerna) med!
Har du ett BankID så kan du skapa nya i appen, gjorde det senast igår :ok_hand:t3:

Ok, bra att de också har en lösning för det. Tyvärr har inte SEB det så när man behöver nytt BankID till sin nya telefon så räcker det inte hos dem att legitimera sig med BankID på annan enhet, vilket räcker som autentisering för precis alla andra ageranden man kan göra inom banken för övrigt. Ytterst märklig logik.

SEB känns dock mer och mer stenålders. Det vi talade om här klarar de inte av att erbjuda sina kunder, inte heller ApplePay som väl finns hos alla större svenska banker idag.

Yes, samma på Swedbank.

1 gillning

Men i slutänden behöver du väl ändå kodkort eller dosa för att BankID skall bli ”användbart” ?

Inte om du har ett annat BankID med det, inte på Sparbankerna.

Är du säker på det?
Jag misstänker att det måste göras per mobilt BankID?

När jag tittade på min nya lur så såg jag att det finns utökat på den gamla mobilen så jag aktiverade det nu på den nya mobilen.

Men jag är osäker på hur det fungerar och då jobbar jag ändå på Swedbank :grinning_face_with_smiling_eyes:

Vet att utökat mobilt BankID är en plåga för många kunder och bankens support.

Hyfsat säker, men inte helt 100! Rensade min gamla lur innan jag kom på att man va tvungen att aktivera BankID två gånger…

Haha, det förstår jag verkligen! :laughing:

Kodkort skaffar man bara en gång. Är hur många koder som helst. Jag tog kort på mitt och la det i anteckningar med lås-

1 gillning

Jo, det vet jag men för många kunder är det inte helt enkelt att hålla reda på dem. Tror mitt är sisådär 10 år gammalt. Fördelen är att batterierna aldrig tar slut :grin:

Då är det inte fel på systemet utan kunden som är talanglös. :slight_smile:
Har svårt för personer som inte tar sitt ansvar för så viktiga saker

1 gillning

Jag ville bara påpeka att Swedbanks utökade BankID ställer tills er för många och jag misstänker att det nog finns en del som blir lite irriterade den dag de behöver lägga till en ny betalningsmottagare och det inte går. Sådana där saker har en tendens till att uppstå när man är på resande fot och som bäst behöver det.

Det du gjort var smart, det har jag nu själv gjort. Visste inte ens att man kan sätta lås på en anteckning.

En annan sak som folk ofta blir irriterade över är att man inte själv kan byta batteri i dosan såvida man inte har en gammal dosa. Återigen Swedbank, vet inte hur det fungerar hos andra banker.

1 gillning

Ja, varje jävla gång...

Men sluta, det är ju fullständigt vrickat att behöva beställa hem ett papper med koder för att kunna lägga till en betalningsmottagare via BankID.

1 gillning

Jag har ingen åsikt om det är vrickat eller inte. Beställde koder för mer än 5år sedan och använt det två tre ggr. Eftersom jag har det låst i anteckningar är det inget bekymmer. Kommer det en smidigare lösning blir det säkert bra men detta förfarande är inget som stör.

Smidigare lösning är ju att avskaffa det helt.

Försämra säkerheten? Ett annat alternativ som är säkrare ja men inte försämra.