Håll koll på vädret med Netatmo Väderstation

Jag har vindmätaren. Tycker att den funkar bra och den verkar stämma rätt bra. Har jämfört den mot en traditionell vindmätare med flöjel och skålkorsanemometer.
Däremot så är Netatmos fäste dåligt och jag skulle rekommendera ett annat. Skruven gick av när jag skulle justera mätaren efter att fästet hade släppt så att mätaren tippat åt ena sidan.

Köpte också en. Men har ej kopplad in den ännu. Köpte även netatmo. Men regnmätaren tappar kontakten med huvudenheten ofta. Har den typ 20 m ifrån huvudenheten. Har du testad den ännu?

20 meter är nog i längsta laget. Jag har lite drygt 10 meter till min regnmätare och signalstyrkan visar bara en plupp. Då står huvudenheten på övervåningen vid ytterväggen på sidan av huset där regnmätaren är och den i sin tur är en halvmeter ovanför marknivå.
Tappar aldrig kontakten med regnmätaren.

Edit: När jag tänker efter så kan det vara att signalen går igenom taket på verandan. Hur som helst så kan du se signalstyrkan i appen.

Ok, min visar 2/5 men det visar den också om man har den typ 2 m från huvudenheten också. Vet inte om det är fel på min. Men visar din alltid signal nivå?

Har inte testat att flytta den och den står 90 mil bort så kan inte testa att flytta den för att se om signalen ändrar sig.

Jag köpte faktiskt också regnmätaren - men skall installera den hos föräldrarna nästa helg så får vi se.

Min regnmätare klarar lite över 10m. Min huvudenhet står på övervåningen men huset är tufft för wifi.

Yes fungerar prima men det är typ 10 meter

1 gillning

Måste den monteras på taket? Farsgubben fyller 70 och är nördigt intresserad av väder. Tänkte köpa Netatmo väderstation, regnmätare och vindmätare. Men att farbror 70+ ska upp på taket via stege för att byta batteri känns sådär.

Nej, den måste inte upp på taket. Satte den där för att jag har ett rör på skorstenen sedan förr och var bästa stället för att den inte ska hamna i lä från ett eller annat håll.

Undvik Netatmos egna hållare för att montera på vägg/rör. Den är skräp. Skruven har gått av för mig och för många andra. Man måste skruva loss vindmätaren varje gång man ska byta batteri.

1 gillning

Ni som har väderstationerna, har ni kalibrerat (ställa avvikelse) era utemoduler?
Jag märker att min mätare ligger 1,5-2 grader högre än närliggande mätare, SMHI och även högre än en digital termometer jag har. Så jag ställde precis min så den ska visa -1,8 i förhållande till faktiskt mätvärde.
Sedan kan det ju faktiskt skilja i temperatur lokalt (bor högt upp)

Nä, ser det mer som ett riktmärke.

Vad kör man för fäste till regnmätaren?

Ska installeras i helgen, vad rekommenderas som fäste för vindmätaren?

Jag kommer inte ihåg om det följde med eller inte. Men jag kör ett vinkeljärn. Sedan ett enkelt svart buntband runt mätaren och fästet för vinkeljärnet.

1 gillning

Jag har ännu inte fått vindmätaren på plats. Svårt att hitta en plats med naturlig vind där det går att placera den utan risk för liv och hälsa. Hos mig skulle det var på taknocken eller skorstenen. Men dit vill jag inte kravla upp. Även om jag är smidig som ett järnspett…:sunglasses:

1 gillning

Glöm inte din Patreon-rabatt :slight_smile:

1 gillning

Jag har inte leta reda på ett nytt. Netatmofästet är ingen höjdare. För mig och för många andra går skruven av då den är i aluminium och rätt skör. Varje gång som man ska byta batteri så måste man skruva loss vindmätaren. För mig så gick den sönder vid andra bytet av batterier.

Edit: regnmätaren skruvade jag fast på kanten till en hög rabatt.

1 gillning

Blir nog någon variant med skruv och vinkeljärn för vindmätaren.
Regnmätaren får nog en skruv på en trästolpe eller svetsat på ett armeringsjärn

1 gillning

Borde väl funka med en tunnare plåt att bocka till och slangklämmor? Det är väl samma batteribyte på dem som resten av serien? Dvs i botten?