Grovdammsugare, vad köpa?

Ska köpa en grovdammsugare.
Först kollade jag på billigaste möget som finns på Jula men skulle nog bara bli förbannad på att man köpt skit.

Rådgjort med en vän som renoverat mycket och tyckte festtool ctl 26 men samtidigt förstår han att det är lite saftigt då jag inte kommer renovera svinmycket.

Har då trattat ner det till en Nilfisk:

Är inte sugen att betala mer än 2000kr för en sådan maskin.
Mina behov är framförallt att kunna suga slipdamm, koppla på någon maskin (slip mm), längre slang än 2 meter så man kan rensa exv. hängrännor
Någon med inspel? @richardtenggren @RolexJocke host, host

Köpte en Nilfisk Högtryckstvätt och den har inte varit bra. Gick sönder efter drygt ett år och direkt efter rep. Verkstan påstod handhavandefel, man kan tydligen inte ha på vattnet när man inte håller in avtryckaren, enligt dem. På fråga om hur länge man kan ha på vattnet innan man startar så hade de inget svar.

Jag skruvade isär maskinen och det visade sig vara en (av tre) spiralfjäder till tre kulventiler, som gått av. Storlek på fjädern, som från en kulspetspenna. Tvätten är nu retunerad till högtrycktvättarnas sista viloplats.

Jag har en CTL Midi Gen 1, en CTL 36, de är båda grymma och till skillnad från mina tidigare Kärcher så har de löst betong och tegeldamm rätt bra. Man får ibland öppna och slå ur dammet som sitter i påsen, själva påsen agerar förfilter.
På Kärcher satt filtret igen ganska omgående.
Jag har även en "dyrare" äldre Kärcher jag fått från pappa, typ NT361(?), men tycker att även den har lite problem med damm och att filtret sätter igen.

Kan inte annat än älska bluetooth-styrningen på min CTL 36 också. :smiley:
Tipset är ju TYSKLAND, https://www.idealo.de/preisvergleich/MainSearchProductCategory.html?q=festool+ctl :wink:

1 gillning

Mitt tips är att undvika Nilfisk Buddy II, rent skräp! Dåligt effekt samt hög dB.

1 gillning

Jag har haft några Kärcher som jag inte kan rekommendera. Idag har jag en från IDG verktyg som är riktigt bra men med ett rangligt chassie.

Farsan har en kärcher jag lånar ibland, modell verkar utgått men liknande denna:
https://www.proshop.se/Dammsugare/Kaercher-Dammsugare-WD-6-P-S-V-30835T/3050340

Fungerar bra.

1 gillning

Måste tyvärr ha deras filter i för att den ska funka och det sätter igen sig blixtsnabbt.

1 gillning

Och den faller bort pga priset. Vill max lägga 2000 kr

Det är vad jag läst mig till om den modellen med.

Fina, men för dyra.

2000:- är ju ett relativt lågt pris även för en vanlig dammsugare. Så funktion/kvalitet blir väl därefter.

Just nu har jag en riktigt billig (499:- isch) rackare från Jula, som jag bara använder när jag städar pannan/pannrum. Den är fruktansvärt högljudd och slangen är väl hälften så lång av vad som är normalt och bångstyrig som en unghäst. Men den gör sitt jobb.

Med det sagt så tror jag nog att den Nilfisk du länkat duger.

Varför inte bara köpa en Grovis för några hundralappar.
Använder sällan en grovdammsugare men när det behövs tycker jag det funkar bra.

Vill kunna koppla maskiner till den, rensa hängrännor mm. Kommer någon gång framöver riva en gammal tvättstuga för att bygga badrum. Blir en del bÔs då.

Då är mitt tips att du dubblar budgeten om du vill ha något som håller några år.

2 gillningar

När min maskinhall är redo (förhoppningsvis i höst) skall jag köpa en ordentlig sak. Bosch har en för 12k och med personalrabatt och lyfta momsen så blir den ändå ganska rätt i pris.

Nilfisken har annars fått väldigt bra recensioner. Jag testar den så får vi se hur länge den håller. (oftast brukar man använda prylar i mindre utsträkcning än vad man trott från början :stuck_out_tongue: )

3 gillningar

Den där funkar säkert bra, den vann ju byggahus test, dock var väl det bland likvärdiga maskiner :slight_smile:

Har du kollat på typ marketplace eller blocket efter en typ DustControl eller Pullman, varit nära på skaffa en sådan, men inte blivit av. Har fått låna en några gånger och det är ju ett måste om man ska slipa betong eller något som producera stora mängder damm slight_smile:

1 gillning

Blir det sådana stora grejer tar jag nog in någon som gör det åt mig :stuck_out_tongue:

1 gillning

Det är jag som har en förvrängd världsbild bara, och ett sjukt intresse för prylar kanske... :o

2 gillningar

Du vet hur det är, alltid kul med saker och den som har mest när han dör vinner. :joy::joy::joy:

3 gillningar