Greta Thunberg Hotline

Nej. Men du tänker förhoppningsvis på dina då du gör alla dina inköp av elektronik och kamerautrustning, tillverkade i Kina.

1 gillning

Jo, men det tillverkas inget sånt i Sverige, och ska vi gå vidare med tex bilkörning… hur mänga mil kör du per år?
Undrar bara eftersom bilen räknas som en av dom största miljöbovarna.

Håller med dig om det
Ett stort problem i världen är att transporter är för billiga. Kan man fiska räkor utanför Norge och frakta dem till Asien och tillbaka och dessutom sälja dem med avans så är något tokigt.

Nu gör du precis samma sak igen. Inte värt att diskutera med någon som antar saker. Hejpa

1 gillning

Aha, du hade ingen lösning!
Därför du inte vågar svara på frågan.

Testar en sista gång, vad är din lösning?

Han är inte svaret skyldig :slight_smile:

Brukar låta så när man inte har några argument och bara klagar för klagandets skull :slight_smile:

Haha, det är ju precis det du gör. Man ska inte kasta sten när man sitter i glashus. Klart slut.

1 gillning

Så lite som möjligt, runt 1100 mil/år. Du?

Nej, jag har gott om argument.

Just kommit över 2800 mil…
sen april 2012 då jag köpte den ny, så ca 330 mil per år.
Tycker därför att jag kan unna mig en och annan kameragrej från Kina/Japan utan att det ska klagas på det eller prylar från Apple för den delen.

1 gillning

Du får såklart unna dig vad du vill, när du vill. Finns personer som vill att du ska känna skam för det, det hoppas jag att du verkligen inte gör.

1 gillning

Skit i vad folk tycker så länge du inte medvetet hjälper till med miljöförstöringen. Att sluta handla från Kina är väl knappast ett argument för att göra någon större eller märkbar miljöförbättring.

2 gillningar

Har du någon källa på det eller något du bara hittar på.

Ingen källa, mer att ofta är det så.

3 gillningar

Så du hittar på med andra ord.

Japp och jag raderade meningen så inte flera får ont i magen. :joy:

4 gillningar

Isabella Lövin kan välj fungera som ett exempel här :wink:

1 gillning

Skillnaden är att hon valt BC därav den högre kostnaden. Inte att hon flyger mer än någon annan politiker. Diskussionsklimatet har blivit på sådant sätt att man inte får säga något om man inte själv efterlever det på ett extremt sätt.

Just det där är ett riktigt gift. När vi inte kan skilja på leverne och åsikt går det snabbt nedåt.

Självklart finns det värderingsfrågor där vi förväntar oss att den som uttalar vissa saker också lever och verkar på samma sätt. Men det finns också mängder av områden där vi måste förstå att det är helt naturligt att man kan ha uppfattningar om politiska förslag utan att leva efter dem innan de trätt i kraft. Jag kan som exemplet ta höjd skatt. Vill man åt de ”rika” eller vill man förbättra för de många? Om man vill och tror att omfördelning skapar ett bättre samhälle hjälper det så otroligt lite att själv göra frivilliga skatteinsättningar. Om det nu vore möjligt. Alltså kan man gott betala dagen skatt och ha önskningar om en annan framtid.

Samma med flyg. Man kan vilja förbjuda flyg, men flyga själv då det inte påverkar utsläppen om just jag slutar flyga.

Å andra sidan kan man inte skälla på andra som flyger och flyga själv. Eller vilja ha höga skatter och fuska med sin egen inbetalning.

2 gillningar