Google har presenterat mobiltelefonen Pixel 7A

Från sajten:
image

Google har nu presenterat sin nya mobiltelefon, Pixel 7a vid sitt event I/O. Precis som sina större bröder har denna snabba Google Tensor G2-processorn.

Inledningen av eventet Google I/O har just avslutats och inte helt oväntat så visades den nya mobiltelefonen Pixel 7a upp för intresserade. Fokus på Pixel 7a är fortsatt snabb hastighet via processorn Google Tensor G2 och en bra kamera samt hög säkerhet. Processorn är samma som återfinns i Pixel 7 Pro samt Pixel 7. Även lång batteritid, upp till 24 timmar utlovas av företaget och med “Extreme Battery Saver” ska användaren kunna få upp till 72 timmar.

Displaystorleken på Pixel 7a är 6,1″ med en uppdateringsfrekvens på 90 Hz och för lagring är det 8 GB RAM och 128 GB som gäller. Kapslingsklassen på Pixel 7a är IP67 och skärmen uppges vara motståndskraftig mot repor tack vare Corning Gorilla Glass 3. Mobiltelefonen är tillverkad av återvunnen aluminium, glas och plast. Stöd för trådlös laddning (Qi) finns.

Kameran baktill är uppdaterad och använder sig av Google Tensor G2’s avancerad bildbehandling. Den bakre kameran är på 64 MP, ultravidvinkelkameran på 13 MP och frontkameran, även denna på 13 MP. Med funktionen “Night Sight” utlovas bra bilder när belysningen är svag. Bilder kan för övrigt fixas till i Google Photos med “Magic Eraser” och “Photo Unblur”. Även hudtoner uppges vara naturliga, något vi fick se när de andra mobiltelefonerna presenterades. Med “Super Res Zoom” ska det gå att ta bra porträttbilder på distans.

Minst 5 års säkerhetsuppdateringar utlovas. Pixel 7a kommer i fyra olika färger; Sea, Charcoal, Snow och Coral där den sistnämnda är exklusiv för Google Store. Det finns även passande skal att köpa till i fem färger; Arctic Blue, Carbon, Coon White, Jade och Real Red där även den sistnämnda är exklusiv för Google Store.

Tekniska specifikationer Pixel 7A:

  • Mått: 72.9 x 152.4 x 9.0 millimeter
  • Vikt: 193 gram
  • Display: 6.1” FHD gOLED, 60/90Hz
  • Processor: Google Tensor G2
  • Kamera, bak: Main – 64 MP 4k60 82°, UW – 13 MP 4k30 120°
  • Kamera, front: 13 MP 4k30 95°
  • Minne: 8 GB
  • Lagring: 128 GB
  • Batteri: 4 385 mAh
  • Laddning: 18 W snabbladdning, 7,5 W trådlös
  • Anslutning: 5G sub6 / WiFi 6E
  • BluetootH: 5.3
  • Kapslingsklass: IP67
  • Säkerhet: Titan M2

Rekommenderat pris för Google Pixel 7A är 5 690 kronor och den finns till försäljning hos sedvanliga återförsäljare som Elgiganten, Telia, Telenor, Tele2 samt egna butiken Google Store. Passande skal kostar 419 kronor.

Källa: Google

Galleri

Nej men alltså hallå, varför finns inte telefonen i den gröna färgen?! Det hade ju varit fett najs. Coral var ju dock riktigt snygg. Lite surt att det är så väl tilltagna kanter runt skärmen, ser inte helt modernt ut.

Man betalar 5700kr, inte 10k eller 15k. :wink:
En iPhone SE med sin ultramoderna design kostar 6500kr.

Fantastisk telefon för pengarna.

4 gillningar

Absolut, men den har klart lägre screen-to-body ratio än många populära enheter i samma prisklass som t ex Nothing Phone, Samsung A54, Oneplus Nord, ja t o m Pixel 6a.

Ja tack och bock!

Frågan är om jag mäktar med Coral i fem år, eller om jag ska köra "säkert" på vit.

2 gillningar

Pixel 7a är en bättre telefon oavsett.
Har faktiskt nästan börjat gilla lite bezels så inte fingrarna är i vägen överallt, börjar nog bli gammal. :slight_smile:

4 gillningar

Coral är sjukt nice, men vit är vit :wink:

3 gillningar

Man betalar 15K, slutsnackat om det nu. :joy::joy::joy:

3 gillningar

Chansar på en Coral

6 gillningar

Jag var på vippen att impuls-köpa en Pixel 7 förra veckan. Som det verkar var det ett klokt beslut att inte köpa.

Prisskillnaden (7 mot 7a) är ju inte försumbar och som det verkar är det inte mycket som skiljer modellerna.

Kommer man ångra sig om man köper 7a istället för 7:an?

https://www.androidpolice.com/google-pixel-7a-vs-pixel-7/

1 gillning

7a är en rätt kompakt och lätt modell. Den fyller en nisch på marknaden som saknas.

Helt rätt att välja Coral känner jag nu. Grymt snygg färg :ok_hand:


7 gillningar

Nöjd med den? Några first impressions?

Kom du från iOS eller Android? Tänkte om du saknade ngt eller ngt som tillfördes mm?

:slight_smile:

Kommer från idel Android. iPhone får jag nog av på jobbet, skulle inte palla att ha det privat.
Absolut nöjd. Hade helst inte behövt köpa en ny telefon alls, var nöjd med den jag hade(Huawei Mate 20 Pro), men fick inga säkerhetsuppdateringar längre.
Än så länge känns väl allt typ samma, fast lite rappare kanske. Hoppas på att kameran och skärmen ska vara lite bättre på denna än förra.

2 gillningar

Skulle jag överge Samsung är det Pixel jag väljer alla gånger :slightly_smiling_face:

Fördelen när man har en iPhone är ju att man inte behöver titta på de andra märkena. :joy::joy::joy:

Trodde att det inte fanns några fördelar med iPhone :slightly_smiling_face:

Jag har haft iPhone sen 2008 förutom ett år med en Samsung. Det året får jag ju aldrig tillbaka och lärde mig att aldrig mer skaffa Samsung. Men sen Google började sälja "rena" telefoner så har jag sneglat ditåt. Tyvärr verkade det som de första telefonerna från Google var allt annat än bra. Förrän nu.

Så jag slog till och köpte en Pixel 7a. Tre dagar in nu och jag är hyfsat nöjd. Batteri-tiden är ett orosmoln men Android-nördarna säger att det ska ordna till sig.