Glasskada annat än stenskott

Har fått en kraftig repa mitt i synfältet (troligtvis har något stenkorn fastnat i vindrutetorkaren). Syns mycket och är störande på många sätt. Hade hoppats få ett vanligt stenskott i vinter så jag kunde bytt rutan men icke…

Alla försäkrings- och infotexter om glasskador på bil gäller uteslutande stenskott. Vem avgör om byte av rutan går på försäkringen? Tror ni en kraftig repa motiverar ett försäkringsärende?

Mitt i synfältet kan ju inte vara bra, hade åkt till ett proffs och frågat. :slight_smile:

1 gillning

Jo, kanske är bäst.

Vet bara inte om de säger nej hur jag ska agera. För första gången i mitt liv funderar jag på försäkringsbedrägeri och ”råka få ett stenskott” - synd då om jag frågat först… :crazy_face:

Det finns de som kan polera bort mindre repor på glas så det beror ju på hur djup den är. Sen spelar det ju roll hur "blästrad" rutan är om det är vettigt att göra detta gentemot att byta ut den.

1 gillning

Nu har jag haft en riktigt dålig eftermiddag då jag en dag som denna äntligen fick tid att åka till Volvos märkesverkstad här i staden och visa upp min repa i vindrutan. (Lider extra mycket av den nu mitt i synfältet nu på våren när det är sol.) Teknikern jag pratade med tittade på repan och sa att den borde leda till ett byte, men försäkringsbolagen brukar bara godkänna stenskott så han tog med mig in till verkstadschefen som i sin tur var väldigt tydlig med att stenskott och yttre åverkan brukar bara vara det som normalt gäller. Teknikern sa att jag skulle kontakta Volvia, skadeanmäla och beskriva problemet; ”de brukar vara bra att ha att göra med”. De sa också att den där repan kommer inte att accepteras när jag ska lämna in denna leaasingbil om knappt två år.

Jag ringde lite senare Volvia och tyvärr fick jag prata med den de har anställd som var allt annat än bra att ha att göra med. Första felet jag gjorde var att ringa över skadeanmälan och logga in med BankID så jag därmed legitimerade mig. Andra felet jag gjorde var att vara ärlig och svara på när skadan inträffat – här har jag nu lärt mig att man måste ha denna inom en månad från när man kontaktar försäkringsbolaget. Skaderegleraren på telefon vidhöll att repor inte ingår i glasförsäkring, endast stenskott. Hon sa också att hade jag kontaktat dem efter skadan inträffat skulle de kunna göra ett vagnskadeärende av det hela, men det är som sagt för sent nu. Jag sa att jag känt att jag borde hålla ut under vintersäsong så jag inte riskerade ett stenskott i en ny ruta så jag följdfrågade om det var fel resonerat och fick svaret: ”Nej, om det hade gällt ett stenskott är det bra att vänta till efter säsong, men nu är det ju en vagnskada och då har jag medvetet fördröjt att rapportera skadan”. Jag sa att jag trodde glasskada som glasskada och inte kände till hur det funkade. Hon vidhöll att regler är regler och att det är så det funkar.

När jag då sa att jag får väl låta det hela bero om det inte kan vara ett försäkringsärende, men då sa hon att nu har hon skrivit in att jag har en skada på rutan och i.o.m. att jag tagit kontakt så kommer jag aldrig att få ut någon reparation på försäkringen av denna ruta eftersom hon ålagt mig i detta nu att byta rutan. Jag dubbelcheckade om hon menar att om jag fortsätter köra med rutan och får ett stenskott kommande vinter eller om jag får åverkan på vindrutan så kommer jag inte att få ut detta på försäkringen. Hon bekräftade att jag uppfattat rätt eftersom jag då i framtiden ”underlåtit mig att inte åtgärda anmälda skador, det spelar ingen roll vilka framtida skador du får på den rutan som nu sitter i bilen, du kommer aldrig att få ut något på försäkringen för dessa eftersom du nu kontaktat oss och vi bedömt att du inte följt dina skyldigheter för att försäkringen ska gälla”.

Så, nu hamnade jag alltså i ett läge där jag åläggs av Volvia byta vindruta å det snaraste och måste surt betala 100% av den utan att Volvia behöver använda försäkringen. F-n vad jag ångrar att jag ringde försäkringsbolaget, grr…

Vad kostar ett vindrutebyte för en modern XC60? 10.000?

Ibland lönar det sig inte att vara ärlig. Vet inte vad ett rutbyte går till om man betalar själv. Men det är ju lite märkligt att de inte tar detta, betalar du nu en ny ruta och får ett stenskott måste de ju ta det. Kan du inte ringa en annan skadereglerare och se om du har bättre tur?

2 gillningar

En polare åkte för ~15-20år sedan in på den lokala glasrutebytare och undrade om hans otroligt blästrade ruta skulle gå att byta på försäkringen.
Nej, va svaret. Men vi gör såhär, så gick han och hämtade en (vad jag förstod) sådär glasrutekrossare som brukade sitta i bussar och slog till rutan så det blev en skada.
Men nu går det på försäkringen :+1:t2:

4 gillningar

Detta har hänt flera gången men den som gör detta riskerar att inte få jobba med försäkringsbolag om det uppdagas. De vet ju inte vem som kommer in med bilen. En bekant till mig fick en taxichaffis att stänga av taxametern och köra för ett fast pris rakt i fickan. Det var bara det att han som åkte var polare med chaffisens arbetsgivare. Så allt kan ha ett abrupt slut. :joy:

2 gillningar

Ja det är ju så. Det är ju inte ok att fuska på det viset. Samtidigt som det känns fel så som @LarsEinarsson blev behandlad.

3 gillningar

Det är billigare än man tror.

3-4k skulle jag killgissar.
Böt ruta på vår xc90 för många år sedan. Och det var det priset jag fick betala...

1 gillning

Precis, men försäkringsbolag är ett gissel. Fick in en bil där kupéfläkten brunnit och kablaget smält ihop. Pratade med en skadereglerare och då frågade han vad som hänt. Kunden kör som vanligt och helt plötsligt väller det bara ut tjock rök ur luftutblåsen. Har frågar då om det varit en öppen låga? Nej det har det inte. Tyvärr då gäller inte brandförsäkringen.

Tror inte det räcker på en modern bil, sitter en del saker i rutorna idag och sen ska saker kalibreras så jag killgissar på 8-10K tyvärr.

3 gillningar

Bytte rita på Outlander PHEV i februari, minns inte exakta summan men är ganska säker det var 10k plus. Kan kolla på måndag om jag kommer ihåg det.

Mm.. sådant modernt fanns inte i den bilen så du har nog rätt..

1 gillning

Här pratas det om att köpa rutan begagnat. Det är inget alternativ?
Blir kanske knepigt när det gäller leasing bil?
Annars så brukar försäkringsbolag vilja ta begagnade reservdelar vid skadereglering.

Jag tror inte det behöver sluta där – det låter som att det antyds att du haft dåligt uppsåt. Försäkringsbolag vill ha nöjda kunder precis som alla andra. Kontakta kundombudsmannen och förklara att du känner att något skaver i detta bemötande.

2 gillningar

Volvoverkstaden hade stängt efter jag pratade med Volvia igår så jag ska prata med dem på måndag så lär jag väl få både prisuppgift och förhoppningsvis något tips.

Misstänker att, som du är inne på, att jag inte har något val när det är en leasingbil.

Ja, det skadar väl inte att prova! Ska ta detta när jag vet vad kostnaden blir.

Misstänker att regelverket är som det är men kan ändå tycka att det finns en lucka i att tillräckligt skydd inte ingår i en försäkring. Och att regelverket är ologiskt krångligt.

Idag har jag varit hos Volvos märkesverkstad och fått priset för att byta ruta:

14.800:- (inkl. moms och arbete)

Fy satan! :frowning::confounded:
I detta sammanhang är en iPhone 15 Pro oerhört billig. Men detta år blir inget telefonbyte för mig - får njuta av alla funktioner i min high tech-vindruta istället… :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Har bokat byte 16 juni.

Helvete vilket pris. Är ju helt sjukt om man sen får ett stenskott första veckan. Men om du får ett stenskott idag på riktigt, måste du ändå betala fullt pris p g a den tidigare skadan för att du berättat om den?

1 gillning