Riktigt sura pengar.
Ja, jag frågade den allt annat än trevliga försäkringsrepresentanten just det. Eftersom jag ”undanhållit att rapportera repan och därmed inte skötte min leasingbil” så skrev hon in på mig att jag aldrig skulle få ut någon ersättning på den rutan och att jag inte ska kunna lämna tillbaka bilen med den skadan. ”Du kan ju inte tro att du kan få ut något på en ny skada om du inte åtgärdat den första.”
Det är ju sådant som gör att man funderar på att byta försäkrings/leasing bolag när det är läge antar jag.
Precis! Frun har faktiskt Volvia på en annan bil vi äger. Du kan räkna med att vi byter till annat bolag när denna ska förnyas.
För leasingbilen där försäkring ingår har jag ju inget val men det är ju sådant här som gör att man allvarligt funderar på om man ens någonsin kommer att leasa en Volvo eller Polestar igen.
T.o.m. If som driver Volvia kommer ju aldrig att komma på fråga igen.
Håller dock med Esse att jag ju behöver upplysa Volvias kundombudsman om problemet. Ska jag protestera genom att lämna dem för all framtid måste de ju förstå det, ha.
Riktigt tråkig behandling. Hoppas att deras ombudsman gör något åt det, när du framfört ditt klagomål och dåligt bemötande. . Jag menar repa eller stenskott skitsamma. Man ser ut dåligt.
Jag skulle nog provat och överklaga, detta är ju en yttre åverkan och ligger den i synfältet så är ju inte bilen godkänd hos besiktningen. Detta är ju inte normalt slitage då det är ett relativt ovanligt problem då glas är svårrepat. Bilen är ju inte så gammal (antar ett år) så det skulle ju kunna vara ett garantiärende nästan. kanske kan vara värt att googla runt lite och se om flera är drabbade?
Jag fattar ärligt talat inte hur jag fått repan men en googling på det verkar som andra haft ett gruskorn i torkarbladets gummi så det är nog anledningen hos mig också.
Till skillnad mot alla tidigare bilar jag haft med mer konventionella torkare så har min XC60 funktioner i torkarbladen (ex. spolarvätska) och jag upplever som att de är mycket hårdare spända mot rutan så rimligtvis borde det vara enklare för något att fastna och därmed repa. Nu är jag helt lekman på detta men så spekulerar jag.
Vid en annan googling som jag gjorde när jag fick repan var det många runt 2010 som hade problem med kvaliteten på Volvos rutor (lättrepade) men därefter har jag inte sett något…
Jag vet vilka torkarblad du pratar om, både värme och spolarvätska i dessa. Ett tips är att Volvo säljer gummina lösa, Mekonomen vill ha typ 600:- st för kompletta.
Tror jag behöver lite goda råd från Bubblan då jag tänkt att skicka in till deras ombudsman. Den omedgörliga försäkringsrepresentanten jag pratade med sa att ”jag skriver in att du inte kan få något försäkringsärende utfört någonsin på den vindrutan” men när jag kollar Mina Sidor finns inget noterat som jag ser (möjligtvis i sig inget märkligt eftersom det kanske inte är ett ärende?).
Men ponera att nu hon glömt att ”skriva in” eller att det inte är ett ärende, kan det påverka mina möjligheter att klaga…? Ska jag starta ett ärende i appen som hänvisar till samtalet att jag nu ska byta ruta? Eller ska jag låtsas ha fått minnesförlust och börja om från scratch? Eller ska jag starta ett ärende när rutan är betald och skicka in kvittot som ett bevis att jag nu har ny ruta och be dem notera att jag är berättigad till försäkring igen?
Vad kan gå fel om jag gör något nu? I dagsläget ska jag ju ändå punga ut 14.800:-…
Trots att jag är så oaktsam enligt Volvia så har jag i annat bolag en tilläggsförsäkring som har självriskeliminering. Tänkte prova denna lite men då måste jag ju ha ett ärende hos Volvia tänker jag? Annars lär jag ju inte kunna åberopa den heller…
Hade ett ärende i somras då jag fick punktering på väg på semester och behövde bärgning. Fick f.ö. inte ut något på försäkringen då heller utan fick betala massa tusen för nytt däck.
Man får ju ha hur många försäkringar som helst på samma sak men bara nyttja en vid skada. Vad är den andra försäkringen för något? Varför måste du ha ett ärende hos Volvo för att kunna anmäla den hos ditt andra försäkringsbolag?
Jag skulle nog avbokat rutbytet om det är möjligt och undersökt de olika möjligheterna först. Det kan bli knepigare att få tillbaks pengar du redan betalt antar jag och då är ju originalrutan borta.