Gamingdator för 10-åring

Söker lite tips på en medioker till ok speldator till en 10-åring som mest spelar Roblox och liknande spel. Behöver alltså inte vara något monster utan snarare väldigt basic. Helst i bärbart format. Den behöver inte heller vara ny - om man letar begagnat, vad är då "ok" specs nu för tiden som oxå kan hålla några år till?

Har inte alls koll på gaming-världen längre utan använder mest Mac-datorer, iPhones/iPads men misstänker att det är PC som gäller om man inte ska bli utskrattad av polarna, eller?! :slight_smile:

Är det bara Roblox som gäller så fungerar det precis lika bra på en Mac (eller iPad för den delen). Mina två ungar spelar på två MacBook Pro från 2015 och det flyter på fint =)

2 gillningar

Kommer nog inte dröja så länge innan de vill spela andra spel också som kräver en riktig dator. Snart kör de Fortnite, Overwatch, LoL och Apex Legends och då måste FPSen upp. :stuck_out_tongue:
Datorn med lägst spec hemma är en rätt gammal i5a, 16gb ram och ett GTX1080. Spelar man på 1080 så har den inga problem köra nyare/mer krävande spel som Elden Ring och RDR2

1 gillning

Kan bara säga att köp upplevelse hos Sharkgaming var utöver det vanliga. Fantastisk support hela vägen, pratade både i telefon och via mail under vårt köp till sonen

Någon i Max Bite borde funka

Tex denna

Vi köpte denna och sonen är supernöjd


:slightly_smiling_face:

Hade gärna köpt Mac (frälst som man är) men tvekar ändå lite... Svårt att avgöra andrahandspriser på Macar för tillfället tycker jag då Apple ju försöker glömma bort Intel... Dessutom växer de (barnen) ju upp så sjukt snabbt nu så krav på vassare gaminggrejer väntar väl runt hörnet och då undrar jag verkligen om Mac:en hänger med eller om man ändå måste köpa nytt igen.....

Tack för tipsen!

1 gillning

Köper du Mac så inga med Apples egna chip M1, M2 Ganska glest med spel och går inte att köra ett normalt Windows på.

Gaming på Mac är starkt relaterat till sadomasochism. Till och med titlar som stödjer Mac buggar loss så in i hvete i jämförelse med Windows. Renarsiga Macfantaster vet inte om något bättre, så de ska du inte lyssna på. Jag kör bägge system så jag talar av erfarenhet.

Kör på en PC med Windows. Särskilt en stationär som du kan uppgradera efter dina unges behov.

2 gillningar

Nu skulle jag aldrig spela på en Mac eller PC själv men just Roblox som topic handlade om fungerar det fint på iaf.

Hur är det med Fortnite och Mac, måste väl vara Windows maskin då antar jag?

finns för macos

Är det bara IOS som är bortplockad?

är inte den tillbaka?

Ingen aning?

ah fan nu blev jag ju osäker om det finns kvar på macos.

Det fanns väl bara till Intel-maskinerna en kort period va? Men kan ha drömt det.

Dykerupp som val att installera i epic store iallafall och jag har en M2.

2 gillningar

På macen kör jag med Geforce Now.
Funkar fint till tex fortnite. Brukar spela på min Mac air m1.

Men så klart alla spel finns inte. Och kräver bra nät.

3 gillningar

Där ser man :slightly_smiling_face: