Fysiska knappar krävs för högsta säkerhetsbetyg i Europa

Från sajten:
image

Från och med 2026 kommer bilarna att få lägre säkerhetsbetyg i Europa om de inte har fysiska knappar.

Det här kräver nu European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) som testar och betygsätter bilars säkerhet. Euro NCAP vill se fysiska knappar för blinkers, varningsljus, vindrutetorkare, signalhorn och SOS-funktioner som EU:s eCall-system.

Organisationen anser att överanvändningen av pekskärmar ökar risken för distraherade förare, som måste ta blicken från vägen för att justera inställningar.

Euro NCAP är inte en myndighet men deras femstjärniga betyg är ett starkt säljargument i bilindustrin. Därför är det ganska troligt att biltillverkare kommer att försöka anpassa sig till de nya kraven.

Via: Ars Technica

Läs mer:

3 gillningar

Oj oj oj! Knappar och spakar som är så dyra att tillverka, räkna med ett saftigt prispåslag.

1 gillning

Obligatorisk: ”And it doesn't appeal to business customers because it doesn't have a keyboard. Which makes it not a very good email machine.”

3 gillningar

Jag har bara läst artikeln och de exempel som nämns där känns väl inte revolutionerande Det känns ändå märkligt. Min Tesla är säkrare än min förra Volvo då skärmen fungerar så bra. Volvon hade knappar och liten skärm och den skärmen med dess logik ledde till sämre säkerhet än hos Teslan(upplevd).

Fattar att det är svårt att objektivt testa skärmar och mjukvaran/logiken men det är vad de borde fokusera på.

Jag ha en VW Golf 2022 och den har touch för nästan allt. Hela värme/AC-menyn ligger på touchskärmen och jag tycker helt klart att det är mer distraherande än fysiska knappar. Fysiska knappar man kan känna sig fram till och tex vrida upp värmen så man inte behöver släppa blicken från vägen. Visst, där är touchreglage under skärmen men man måste dutta på den vilket är svårt när man kör samt att man inte kan känna sig fram till var de är.

1 gillning

Behöver vi fråga @RolexJocke om vad han tycker om det hela? Han har ju ändå fysisk spak för choke och fysisk vev för startmotor i sin bil :wink:

Men allvarligt så tycker jag detta är ett vettigt förslag. Nu har ju mustangen bra mycket knappar och spakar, så det känns som en vanlig bil, men skulle den inte ha blinkers och vindrutetorkarspak exempelvis, så hade jag inte velat ha en.

Var en debatt om skärmar i bilar i går em på P1. En forskare och en från någon tidning som testar nya bilar.
Forskaren verkade inte ha så mycket fakta att komma med då forskning saknas och var ganska vag. Testköraren var mer positiv till skärmar och ville lägga problemet med dessa på vi äldre. För vi kan ju inte ta till oss ny teknik [sic].
För mig är det inte tekniken i sig utan att det är mycket svårare att manövrera en skärm än knappar under färd.
Med knappar kan du liksom känna dig fram utan att titta särskilt mycket, men med en skärm måste du hålla fingret flytande och du måste titta vart du trycker, för högre noggrannhet.
Dessutom att navigera i menyer på en skärm under färd är ju totalt vansinnigt. Även om du bara slänger en kort blick, 1s, på skärmen, så gör du det många gånger under en period och då kan du inte vara fullt koncentrerad på körningen.
Detta måste styras upp. Lägg där till att många biltillverkare inte har kunskapen att skapa användarvänliga digitala system.

4 gillningar

Låter vettigt detta tycker jag.

1 gillning

Till på det varnar flera nya bilar att du måste titta på vägen om du gör det – gärna med ljud som gör en ännu mer okoncentrerad.

2 gillningar

Den stora fördelen med knappar kan ju jag tycka är feedbacken man får, man greppar något och vrider/trycker och vet att det händer något utan att titta bort från vägen. Hel omöjligt när det är touch.

4 gillningar

Jag vet inte om känslan är så bra...

2 gillningar

Du behöver i alla fall inte titta på reglagen för att ändra dem.

En gedigen undersökning* kom fram till att 100 procent aldrig lärde sig förstå skillnaden på de två reglagen till vänster(cool-warm). Vare sig vilken som gjorde vad eller vilken som var vilken.

*min far och hans jaktkompis

Vad grundar du det på? Det är väl betydligt säkrare att ha knappar/spakar för kritiska funktioner så som blinkers/hel o halvljus/vindrutetorkare/varningsblinkers mm. jämfört med att man ska sköta allt sånt från skärmen, ta blicken från vägen och därmed bli mindre fokuserad på vägen.

Inget av det behöver du styra med skärmen i xms Tesla. Den har knappar och spakar vid/på ratten. Knappen för varningsblinker sitter uppe vid taket ovanför backspegeln (om den inte startat av sig själv redan).

1 gillning

Joodå, känslan i 240:ans reglage var helt överlägsen. Som den smärtande känslan i fingrarna när man försökt rubba ett kärvande defrosterspjäll :laughing: :heart:

Det är inte de fysiska reglagens fel. Det är bara dålig gränssnittsdesign. Existerar även på skärmar!

1 gillning

Det övre reglaget är för temperatur på inkommande luft och det undre är blandningen av kupéluft och friskluft.

(Min pappa har alltid kört Volvo.)

3 gillningar

Du och din pappa ingick tyvärr inte i undersökningen. Hade ni gjort det så hade ju resultatet ändå blivit att hälften förstå inte..:blush::sweat_smile:

1 gillning

Jag är dock lite tveksam till Teslas nya knappar för blinkerna. De är (enligt mig) dumt placerade

Vilken underbar bild. :smiling_face_with_three_hearts:
Farsan köpte en 240 1988 (1986 års modell) och hade den till 2012 (som andrabil från 2005).

Som Zop skriver så reglerar temp-reglaget flödet av det inkommande vattnet till elementet. AirMix är ett spjäll som omfördelar hur mycket flöde som ska gå via elementet eller direkt från luftintaget.

1 gillning