Fysiska knappar krävs för högsta säkerhetsbetyg i Europa

Jag vet inte om traditionella fysiska reglage är så mycket bättre, typ rattspakar med 20 funktioner och små symboler som man skall försöka tyda under färd. Eller värmereglage som sitter långt ned i mittkonsolen. Man får ta blicken från vägen och tyda kryptiska symboler för att försöka begripa vad knapparna gör.

Då tycker jag det är snabbare och enklare med Teslan: tryck på rattknappen och säg "jag fryser".

1 gillning

Fast det är ju bara då du kör den för första gången. Sedan vet du vart knapparna sitter och vad de gör. På en skärm så måste du kolla vart du sätter fingret, just för att det inte finns något fysiskt att känna gränserna och för att om du missar kanske du kommer någon annan stans.
Visst röststyrning är väl bra. När det fungerar. Men jag tror ändå det går fortare att jag flyttar spaken för vindrutetorkarna än att säga till assistenten. Särskilt viktigt om du får ett möte och snabbt behöver skicka bort stänket.
Röststyrning: Hej Tesla slå på vindrutetorkarna..... Splasch! OK, Jag slår på vindrute torkarna.... Torkar.
Även med automatisk avkänning tar det en stund innan de kommer igång. Med spaken kan jag slå på torkarna just innan själva mötet.

Hörde att i prototypen av Apple Car (som nu är nedlagd) blev svaret från Siri: ”Jag hittar fem klädaffärer i din närhet. Vill du ha en vägbeskrivning?” :wink:

1 gillning

Är inte flera exempel här hämtade från bilar som inte finns? Vilken har inte fysiska reglage för blinkers, hel/halvljus, varningsblinker? Dessutom vad gäller Tesla så har man en(1) svepning med vindrutetorkarna via knapp på spaken. Rör man på den kommer dessutom alternativ upp på skärmen om man vill justera.

Du kan också justera med vänstra hjulet på ratten genom att vicka höger/vänster, när du tryckt på spak-knappen istället för att peta på skärmen.

1 gillning

Sant, men skulle vilja hamna direkt i "Av-läget", inte stega dit. Tror inte det gå så jag använder inte det.

Det är bara att hålla kvar på hjulet lite längre så hoppar den dit snabbt. Men et gör man som man vill, bra med många olika alternativ.

Det går ju också att säga "stäng av vindrutetorkarna". :slight_smile:

Ska testa och se om jag får in det i muskelminnet. Annars är du ju väldigt smidigt via SKÄRMEN.. :grin:

Min Simca från 1961 har blinkersspaken, i form av en liten hajfena, mitt uppe på rattnavet (med automatisk återgång via en liten bimetallfjäder). Med vindrutetorkarknapp till vänster och omkopplaren försignalhornen stad/landsväg till höger.
Spaken till vänster bakom ratten är omkopplaren för lyset. Läge 1. Av. 2. Parkeringslampor vänster,. Läge två intryckt. Parkeringslampor höger sida, Läge 3. Alla parkeringslampor tryck in (fjädrande) halvljustuta. Läge 4. Halvljus intryckt Helljus.

Förutom tändningslåset, fläkt och värmereglaget (ovanför radioluckan) och spolar pumpen (manuell, sitter under instrumentbrädan nedanför tändningslåset.) så är detta alla reglage.

Men askoppar och sminkspegel i höger solskydd har den :slight_smile:

Inte min bil det här. Min är mycket fräschare.

5 gillningar

Påminde mig om min gamla Citroën xantia med tutan i blinkersspaken. Inte helt lyckat den gången jag skulle svänga samtidigt som det stod några unga tjejer vid vägen.

Den tutningen var pinsam…

5 stjärnor i Euro NCAP!
:star::star::star::star::star:

Så blinkersknapp på ratten är alltså inget nytt. :joy:

Det får mig att tänka Citroen CX som inte hade några spakar alls utan allt var knappar på instrumentpanelen istället.

3 gillningar

Jag har ett vartjut, monterat på insugningsröret) för att vissla på brudarna :slight_smile:

Det första som händer om jag frontar med den bilen är att jag lobotomeras av rattstången. Den sitter ju fast längst fram, framför framvagnen.