Fyra saker som vi inte överlever utan på sommaren

Från sajten:
image

Som en prylgalning blir det rätt lätt fullt i resväskan med prylar istället för kläder och nedan kommer fem saker som bara är ett måste att ha med på semestern eller för den delen i hemmet på sommaren.

1. En laddare to rule them all

Det kanske viktigaste i resväskan är ju ändå laddaren som ska förse alla våra prylar med ström och för att slippa släpa med sig flera olika laddare packade vi ned en laddare från Satechi. I en perfekt värld skulle alla våra prylar laddas med USB-C men riktigt så är det inte så reseladdaren från Satechi vi har köpt är utrustad med två USB-C-portar och två USB-A-portar. Laddaren har en total effekt på 108 watt och den ena USB-C-porten kan skjuta ut 90 watt medans den andra klarar 18 watt. USB-A-portarna har en effekt på totalt 12 watt. Prislappen för denna laddare ligger på runt 900 kronor.

Mint condition? Reseladdaren har fått följa med på många äventyr.

2. Släpp mobilen och filma med en action cam

Jag köpte en Dji Osmo Action 3 i början på året då min ursprungliga tanke med den var att filma recensioner av bland annat elsparkcyklar. Det jag inte riktigt visste var att kvalitén var så pass bra så användningsområdet snabbt blev något mer än bara en pryl att använda i jobbet. Den lilla behändiga kameran kan både ta bilder och filma i 4K HDR i 30 FPS och tack vare den fenomenalt bra bildstabiliseringen kan du filma i princip vad tusan du vill. En sak som gör att den blir extra rolig som semesterkamera är att den går att filma med under vatten i upp till 16 meters djup utan något undervattenshus.

Vill du läsa lite om mina intryck av Dji Osmo Action 3 så kan du göra det i vårt forum. Jag köpte den på rea och fick till lite extra prylar så som extra fästen, selfie pinne och en bur som skyddar mot tappskador. Vill man bara köpa kameran så kostar den 3 990 kronor och vill man ha Adventure Combo så kostar det från 5 390 kronor. Nedan kan du se en recension som vi helt spelade in med Dji Osmo Action 3 och som extern mick använde vi oss av Røde Wireless Go II.

3. Att svettas är aldrig mysigt

Sommar och värme i all ära men att sova i ett rum där luften står still och termometern visar närmare 30 grader är allt annat än skönt. Så om du inte har lust att lägga flera tusen på ett högljutt AC-system där man petar ut ett rör genom fönstret så finns det billigare och rätt bra alternativ i form av en halvsmart fläkt. Vi har under flera år använt oss av Xiaomis fläktar för att de dels är rätt snygga, tysta och uppkopplade så vi kan styra den via mobilen om så önskas.

Svettigt trots att du sitter i skuggan? Ta med fläkten ut.

Vill du inte styra fläkten med appen så kan du använda de fysiska knapparna

Det finns flera olika alternativ och fläkten ovan har ett inbyggt batteri som kan blåsa luft på oss även om den inte är inkopplad i väggen. Batteritiden ligger på cirka 18 timmar och det må låta fånigt med batteri i en fläkt men det är faktiskt väldigt användbart. Styrkan i Xiaomis fläktar (pun intended) är dock att de har ett nattläge som gör att den blåser luft på oss som känns som en bris från ett öppet fönster. Det är inte bara behagligt utan den gör det även väldigt tyst så vi slipper störa oss på massa hemska ljud när vi vill ha det tyst i sovrummet. Blir det panikvarmt så svetten rinner så kan vi dra igång starkaste läget som till och med får Carola att börja sjunga sin gamla dänga “Fångad av en stormvind” och även i det högsta läget låter den inte speciellt mycket. Xiaomi har många alternativ i flera prisklasser men vill ni ha en med inbyggt batteri så skulle jag spana in Xiaomi Mi Smart Fan 2 Pro som ligger på cirka 1 300 kronor.

4. Batteriångest på semestern är inte kul

På sommaren blir det ofta så att mobilen används lite extra mycket. Är vi ute och reser så ska varje ögonblick fångas och jakten efter den där perfekta Instagrambilden kan slita på batteriet och helt plötsligt står man där med två procent batteri kvar och känner stressen. Om man dessutom har hoppat på betan av Apples senaste mjukvaror så är batteriångesten väldigt påtaglig. Så för att dämpa ångesten så använder undertecknad Mophie Powerstation som är en powerbank som är liten, smidig och snygg – men framförallt så laddar den mina Apple-prylar när jag är på språng.

Den kommer utrustad med en USB-C PD-port som laddar i upp till 20 watt vilket ger oss ungefär en halvt laddad mobil på en halvtimme. Det finns även två USB-A-portar och laddar vi tre saker samtidigt så blir det en total uteffekt på 15 watt. Powerstation har ett batteri på 10 000 mAh vilket räcker till ganska exakt två fulladdningar av en telefon vilket räcker gott och väl för en ordentlig utflykt där kameran används flitigt. Prislappen ligger på cirka 500 kronor och det är en liten peng för att slippa stressa över tomt batteri i telefonen, i alla fall så länge som du kommer ihåg att ladda upp din powerbank.

Vilka prylar är ett måste för dig på sommaren eller när du reser iväg på semester? Kommentera gärna i vårt forum.

Hela den här artikeln är skriven av Teknikveckan på eget bevåg och innehåller inga betalda samarbeten med ovan tillverkare, dock så finns affilliatelänkar med i artikeln.

3 gillningar

Är det ett foto av en laddare ägd av @Esse ? :grin:

1 gillning

Haha det är min faktiskt :joy:

AC:n blåser inte lika bra till baksätet där barnen sitter. Minstingen får panik när hon känner sig för varm så till henne köpte vi en liten handhållen fläkt som man laddar via USB. Troligen mina bäst spenderade 180 pix någonsin. Det är också något som håller henne sysselsatt.

1 gillning

Nice! Länk?

Var något vi hittade på en bensinmack.

Typ något åt det hållet.
https://www.amazon.se/TECKNET-uppladdningsbar-powerbank-funktion-hastigheter-skrivbordsfläkt/dp/B091STSY46?ref_=Oct_d_otopr_d_20650704031_4&pd_rd_w=NuznN&content-id=amzn1.sym.3926ac19-615c-44f2-8126-0b02195fd25d&pf_rd_p=3926ac19-615c-44f2-8126-0b02195fd25d&pf_rd_r=5T8KFPCB8MBMNPPSAYTR&pd_rd_wg=WDzSK&pd_rd_r=a8557f38-fdd0-41c2-bcca-2ed33d8adb0b&pd_rd_i=B091STSY46

1 gillning

Har två AC apparater i lägenheten, en sån här till vardagsrummet och en sån här till sovrummet och ett helt batteri vanliga golvfläktar. Fläktar är dock helt värdelöst jämfört med riktiga AC.