Dji Osmo Action 3 - ett par första intryck

Min GoPro gick sönder av sig själv i byrålådan och jag försökte enligt konstens alla regler att laga den men nope. Googlade på det och det var ett vanligt fel på flera modeller även nyare så jag blev less och lämnade GoPro för Dji.

Köpte en Dji Osmo Action 3 Adventure combo som är på rea just nu fram tills den 7:e. Helt klart ett prisvärt alternativ då man får med ett gäng fästen, ett skydd till kameran, extra linsskydd, selfiepinne och även tre batterier och ett laddningscase. Det fina med caset är att det är samma stuk som till exempel AirPods-caset så det har ett inbyggt batteri som kan ladda upp samtliga tre batterier en gång så det går att få ut riktigt mycket film på en dag om så önskas.


Senaste GoPro är lite vassare i bildkvalitén men Dji är inte långt efter och för bara några dagar sedan släppte Dji en uppdatering så det går att spela in i 4K HDR 30 FPS. Kamerans menyer är busenkla att bli kompis med och det finns ett standardläge samt ett Pro-läge där du manuellt kan justera ISO, exponering och mycket mer. Kameran klarar som mest att spela in i 4K 120 FPS och allt spelas in på ett micro-SD-kort. Mitt kort som jag redan hade hemma var för slött så jag fick snällt åka till butiken och köpa ett nytt som klarade högre läs- och skrivhastigheter.

Det går att filma i vanligt läge, wide eller ultrawide om man vill få till den där lite fisheyekänslan. Det går även att ladda ned deras app där det går att ladda ned alla videos trådlöst direkt till din telefon och det går även att använda mobilen som extern skärm och styra kameran via mobilen om så önskas. Dji har även en separat app där man kan redigera alla sina filmer om man vill fixa till en video på språng. Ska du göra innehåll till Instagram så är det bara att tilta kameran så känner den av det och spelar in så det passar på Insta helt utan att behöva ändra några inställningar.

Skärmen på Action 3 är av hög kvalité och responsiv som tusan och den är även tydlig ute i solljuset. Den ska enligt Dji även gå att använda med blöta fingrar och kameran kan utan undervattenshus åka ned i plurret upp till 14 meter. Något som är smidigt om du vill vlogga är att det även finns en touchskärm på framsidan av kameran där du dels ser dig själv men även kan styra och ändra funktioner i kameran.


Dji använder samma fästen för tillbehör som GoPro så det går att fynda både selar för huvudet, bröstet och fästen för cykeln, motorcykeln etc på Amazon för en spottstyver. Jag begav mig ut på ett första test idag och ställde mig på min elspark och tog en liten tur. Videon nedan är filmad i 4K 30 FPS i HDR och jag har inte färgkorrigerat bilden eller något sådant, enbart klippt och snabbat upp vissa delar.

Glöm inte att slå på 4K i YouTube när ni ser klippet nedan:

Så summasummarum än så länge är att jag är otroligt nöjd med mitt köp och denna kommer användas i första hand till recensioner av elcyklar, sparkar och mycket annat men den ska helt klart med på sommarsemestern ned i poolen så man kan filma barnen etc. Ljudkvalitén är väldigt bra och det blåser ordentligt när man står på scootern men trots det låter det inte så farligt faktiskt. Det går även om så önskas att koppla in en extern mikrofon via USB-C-uttaget. Den är som sagt på kampanj fram till den 7 maj om någon är sugen.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7108423

9 gillningar

@RolexJocke

Here you go!

1 gillning

Episkt!

1 gillning

Tackar med risk för att snart bli 5K fattigare. :joy::joy:

Tanken att ha i bilen? Eller vad vill du ha en till?

1 gillning

Sitter redan en i bilen, har en gammal GoPro tänkte att det kanske var läge att uppdatera. Har ju övertagit @Esse's gamla DJI Pocket så frågan är ju om jag behöver en kamera som denna. Är lite kluven, får se vart det slutar även om jag någonstans redan vet det. :joy::joy:

1 gillning

Haha fattar! Ja denna presterade faktiskt så pass bra att jag kommer kunna ha den istället för min systemkamera på många event, bra mycket mindre utrusning att släpa på! Du har ju några timmar till på dig att fundera innan rabatten löper ut haha.

Ligger rabatten så hos alla? Ser Amazon har den till samma pris, de brukar ju inte justera så ofta.

Japp! Är lite som Sonos, när de sätter en rea så gör alla butiker som också säljer Sonos samma prisjustering.

1 gillning

Ställer alarmet på 23:58 imorgon. :joy::joy::joy:

Du filmade rakt av? Inget pol filter eller liknande?

HDR-läget på bara, inte rört videon i övrigt med färgerna etc :slight_smile:

1 gillning

Det är ju otroligt vad folk här är hjälpsamma när man ska ledas in i fördärvet. :joy::joy::joy:

Den där finansieras väl av de första 15 minuterna av ett kamremsbyte ändå :joy:

1 gillning

Jo men vi alla vet ju att detta är bara handpengen. Sen ska det trålas på Amazon efter options och bra att ha saker så hela kamremsbytet kommer nog att gå åt innan man känner sig helt nöjd. :joy::joy:

Snälla gå runt så här alltid. :joy::joy::rofl:

@Marcus_Attefors Hur är bildstabiliseringen? Det finns ju någon typ av horisont stabiliserare som ska hålla bilden rak även när kameran lutas. Klarar den mycket lutning?

Det märks att Dji har petat in sin bildstabiliseringsteknik från deras drönare för den är otroligt bra. Har verkligen noll att klaga på där! Det du efterfrågar har jag inte testat och är inte hemma men borde finnas något test på YT!

1 gillning

Tydligen +-45° vilket är riktigt bra. Då är ju en gimbal överflödig att skaffa även om man villhöver. :joy::joy:

Ja det är det ju helt klart! Bara att slå till nu ju :joy:

1 gillning

Bra genomgång, kameran verkar ju hoppfull.

1 gillning