Frågor om UniFi-nätverk

Ok, så chrome och Firefox på iOS är helt olika mot på macOS?

1 gillning

Ja, på iOS/iPadOS är alla webbläsare Safari med med lite andra funktioner/menyer.

1 gillning

Yes, på iOS tillåts bara Webkit eller vad det heter som safari bygger på.

2 gillningar

Finns det någon app som går runt det där? Alltså en Unifi-app?

Ja, men allt går inte att göra i appen ännu. Den uppdateras regelbundet med nya funktioner.

2 gillningar

Tog du den lilla klenare switchen? :wink: tänk på att mer o mer från PoE! :wink:

Vad behöver man den samt PoE mer till förutom möjligtvis de apor man kommer använda?

Klen switch…?:fearful:. Vad är den klen i? För få PoE?

Det är nog lugnt. En AP 6 Lite kräver POE via 802.3af vilket är ca 15 W. 4 * 15 W = 60 W.

Hur mycket kräm ger varje port i en sådan switch och vad kräver AP 6 Lite?

Cloud Key, övervakningskameror, IP-telefoner, dörrklockeknappar, etc…

1 gillning

AP 6 Lite kräver max 12 W. Varje port i switchen ger 15 W. Allt enl PoE 802.3af standarden.

Köper man dock en AP 6 LR så behövs en PoE+ switch (25 W per port).

2 gillningar

Problemet med att en switch är för klen brukar inte ha att göra med vad en enskild port så länge man har en POE-switch för Poe-enheter och en POE+ switch för POE+ enheter. Finns switchar som stödjer båda standarderna.
En switch har en maxbelastning så man kan ha en poe switch med fyra portar som klarar t.ex. 50W totalt. Det gör att man inte kan koppla in fyra poe-enter á 15W.

1 gillning

Fan, jag har planerat minst en AP 6 LR(den ska sitta på altanen som har rejält tak och tre rejäla väggar). Men ingen har sagt att ny kunskap måste vara enkel att tillgodogöra sig…

Ah, ok. Då innebär det minst en switch som t ex Ubiquiti Networks UniFi Switch 8-150W som ligger på över 2000 kr...

1 gillning

Så är det. Det står i specifikationen för respektive AP.

Jag har mycket ytliga kunskaper, även om de är på uppåtgående. Dock ser jag inte var det framgår att det krävs 25W i din bild…?

Själv utgick jag från att det stod PoE+ på produkten

…och använde denna bild för tolkning.

Men här undrar jag…bilden du visar säger att den vill ha 48V 0,65A in, vilket väl motsvarar över 30W. Då är det ju mer än de 25W som varje port skulle ge med PoE+ som du sa…?

Ursäkta att jag var lite otydlig. Det man ska titta efter är ju om det står (PoE) 802.3af eller (PoE+) 802.3at.

Lite mer info i denna version av specen för LR-modellen:

Max effektförbrukning är 16,5 W och ligger över de 15 W som PoE standarden anger men väl inom de 25 W som PoE+ anger.

Nu verkar inte Ubiquiti ange plus tecknet efter PoE på LR-modellen. Kan vara ett typo.

Det jag inte fattar är att den jag köpt kallas PoE+ 802.3at. Då ska den kunna leverera 25W, samtidigt har den bara 60W in. Blir det då så att två utgångar klarar 25W vardera och kvar blir då 10W till två? Eller ska man tolka det som att alla alltid klarar 13W vardera och en eller flera kan klara 25W om kraft finns? Hur vet man det?