Frågor om bergvärmepump

Är själv i fasen att byta Bergvärmepump har en Nibe Fighter 1210/5 från 2001 som sjunger på sista versen. Har skrivit in mina uppgifter för offert på diverse offerttjänster på webben, men ger inte mycket för dessa tjänster då jag inte fått tillräckligt med offerter för att kunna jämföra. .Så nu har jag även skickat Mail direkt till några företag i närheten. Hoppas att det fungerar bättre.

1 gillning

Jag tror det är vattnets tryck som tryckmätaren visar. Vattnet trycker mot gummiblåsan(luften) med samma tryck som gummiblåsan trycker tillbaka, dvs två motriktade krafter som tar ut varandra.

Nu ska du ju ha luft i kärlet eftersom det är påfyllt. Om tryckmätaren sjunker och inte kommer upp i tryck när värmepumpen arbetar så borde det visa att du har ett läckage. Om trycket har varit kvar och ligger i samma härad som när luften fylldes på så var det nog bara det som var problemet.

1 gillning

Är du nöjd med Nibe så rekommenderar jag att du tar kontakt med återförsäljare av Nibe i din närhet. Min gissning är att de kommer föreslå en Nibe S1255-6 men jag känner ju inte till dit system och vad du har för hus så det kan kanske bli något annat också.
För tillfället har Nibe endel leveransproblem på grund av den globala komponentbristen så det är nog bara att ställa sig på kö. Elpriset i vinter har också spätt på väntetiden då många vill byta till effektivare modeller.

1 gillning

Tack! Det stämde bra och fick även offert på 2 andra Nibe av samma installatör Nibe 1226-6 samt en Nibe S1 1255-12 men då med kompletterande borrning. Väntar dock på en sista offert av en CTC innan jag bestämmer mig.

1 gillning

Hade precis tekniker hos oss som bytte expansionskärlet. Svårt att hålla tryck med det gamla och då får cirkulationspumpen jobba onödigt mycket

2 gillningar

Vad blev det till slut?

Det blev en CTC GSi 612 med kompletterande borrning. Har dock inte fått den installerad ännu.

Nytt hål eller borra befintligt?

Nytt på 110 meter som komplement till det befintliga på cirka 70 meter. Finns inga uppgifter på borrdjup på det.