Frågor om bergvärmepump

En god vän berättade att deras bergvärmepump gav upp i torsdags. Det där satte fingret på något som jag funderat en del på. I det här fallet drabbar det en ensamstående med två barn. Kostnaden verkar vara hög, men så är det ju, det som dock man kanske inte är helt redo på är ju en period utan värme och varmvatten.

Ursäkta min okunnighet här, men hur ska man resonera kring att ett så känsligt system helt plötsligt kan lägga av? Min vän hade aldrig tänkt att det kunde hända, hade inte läst en rad om vad man gör och vilken pump man bör ersätta den med. Man blir ju inte heller direkt sugen på att Googla och snacka runt när minusgraderna gör entré i huset… Vännen försökte ringa några firmor i fredag och beställa en ny pump. Men hur bör man göra? Ska man byta en fullt fungerande pump efter säg 10 eller 15 år för att vara säker(hur säker man nu kan vara?)? Eller hur tänker man kring detta? Hälsar en med en 13 år gammal bergvärmepump.

Ps. Jag har inte riktigt koll på resultatet, men det verkade ju inte bara vara att ringa på fredagen och få en ny monterad på måndagen om jag säger så…

Man bör nog kolla på de stora kända märkena som har lite kvalité. Sen kan det ju vara intressant att få tag på något som passar skapligt i det system man har så det inte behöver byggas om för en massa tusenlappar. Nibe är väl ett bra märke som jag vet bekanta brukar prisa, men jag tror de är bland det dyraste också.

1 gillning

Tror du att man behöver byta för säkerhets skull runt 15 årsdagen? Jag ska i alla fall ringa för egen del och kolla lite. Vi har en IVT som jag fattat som en högkvalitativ svensktillverkad pjäs. Man brukar väl säga att de håller 15-20 år så vår ska i isåfall närma sig slutet…

Framförallt ska jag kolla ledtider. Om det går sönder dag och man kan ha en ny på plats inom några dagar är det ju okej, men är det längre tider måste man ju tänka igenom det här. Min vän sitter med två barn i ett kallt hus utan varmvatten just nu…:cold_face:

IVT är ju också ett känt och bra märke. Vet själv inte mycket om dessa då jag bor i BRF och har luftvärmepumpar på jobbet.

Ska härja runt i detta ett tag, men kommande vecka är så fullsmetad att jag skjuter på det en eller två veckor. Såvida nu inte pumpen lägger…:sweat_smile:. Ska också kolla om man kan få grepp på effektivitetsförbättringar på typ 15 år. Då kanske man kan räkna hem någon tusenlapp av de 100 tusenlappar de verkar kosta…

1 gillning

Man behöver väl inte byta enheten utan det räcker med pumpen/kompressorn?:thinking:

1 gillning

Bor man i villa måste man ha åtminstone lite koll på sakerna och ha en buffert med pengar, man kan inte leva som om det är en hyresrätt. Till att börja med bör man ju ha en kamin eller i sämsta fall ett eller ett par el element.
Varmvatten klarar man sig utan i värsta fall man huset får inte frysa igen.
Beroende på vad som hänt går det ofta att laga pumpen, men det kan såklart också dra iväg i pris.

Vi ska byta vår värmepump nu i förebyggande syfte, men vår har rullat sen 94! :stuck_out_tongue:
Blir en Mitsubishi för vår del, för låg takhöjd för att resa in en Nibe och jag var för snål för en delad pump bara för att det skulle bli Nibe. Så får vi hoppas att den funkar bra ändå! :slight_smile:

Ska inte säga att jag kan så värst mycket om det där, men som jag förstod det så är det i normala fall inga större problem att få tag på en ny pump ganska omgående om den rasar, men de har problem med materialbrist som så många andra branscher just nu, så därför är det lite värre att få tag på pump.

Hade jag haft en 13 år gammal pump hade jag inte gjort något åt det just nu.

3 gillningar

Så kan det ju såklart vara. Jag är precis i början på utforskandet. Blev lite uppväckt ur den trygga medelklasstillvaron när jag hör hur kompisen sitter med två barn i ett genomkallt hus.

Nu, när jag skriver detta, verkar det som min gode vän fått besked av någon jourfirma att de kommer imorgon och exakt som du skriver tror de att det räcker att byta vissa delar.

I teorin är det alltid fred och folk älskar varandra. Vad ska vi göra med de som inte har kolla på alla viktiga saker? Skjuta dem?:wink:
Jag kan också skaka lite på huvudet åt folk som inte har koll, men ibland så får man också stanna upp och inse att världen snurrar inte exakt så som man själv tycker den ska snurra. Utan att veta, kan jag tänka mig att det är ganska många i storstäderna villakvarter som inte fullt ut förberett sig på att värmepumpen lägger av(eller ett elavbrott på flera dagar).

Kollade med kompisen och det verkar som deras är runt 20 år. Monterades runt 1999-2001. Jag känner mig inte stressad men blev nyfiken på strategin. Typ ska man byta när det gått 15 år? Men som du skriver kan man nog vänta en stund längre. Går något sönder är det väl troligen reparation istället för byte om pumpen inte är på tok för gammal.

2 gillningar

Disclaimer: Har tidigare jobbat på Nibe.

De nya* värmepumparna från Nibe kanske är dyrare än konkurrenterna men när det händer nåt med dessa så har man byggt om så att de är modulära. Man kan alltså byta själva “hjärtat” i pumpen för en relativt billig peng.

*Från minst 2015 och framåt, tror det var något år tidigare än det.

2 gillningar

Nej, vi ska inte skjuta dem, men de kommer få frysa i såna här situationer.
Jag säger inte att man måste kunna allt men väljer man att bo i villa väljer man också nackdelarna. Man kan såklart köpa sig fri från dem, men har man inte pengar till det får man skaffa kunskap. Min värmepump strulade förra vintern och jag är verkligen inte nån expert på ämnet men jag lyckades lista ut att en givare var trasig och kom undan med lite googlande, en hundring och lite pillande för att få givaren på plats. Och en slant för extra el medans jag väntade på givaren så väldigt glad över att det inte var i år.

Jag tyckte det var märkligt när MSB drog igång sin kampanj om att klara sig tre dagar, känns rätt obegripligt att det finns folk som inte skulle göra det men jag inser att världen inte snurrar exakt som jag tycker den ska snurra :wink:

För att svara lite mer konkret på din fråga, rent generellt så kör man tills något går sönder. Pumpen kan hålla allt från en kvart till 50 år typ. Känner du att din pump är gammal och är orolig så är det inte jättedyrt att anlita firma för att se över den och göra lite service. Jag betalade runt 3000 sist och fick lite tips om inställningar på köpet.

3 gillningar

@Sevis har nog lite kloka ord att flika in med, han jobbar ju med sådana här prylar.

2 gillningar

Gäller bara och hitta den lilla stunden han är vid sina fulla sinnens bruk om man ska få något vettigt ur honom. :joy::joy::joy:

Ja man ska nog väga in den genomsnittliga livslängden på saker som man ämnar laga/renovera så det inte rasar igen ett år senare.

Även som du säger så måste man alltid ha en plan/buffert när man själv äger sina saker, helt plötsligt händer det.

Kloka ord rakt igenom. Jag försöker vara lite noggrann med sådant som är viktigt så jag servar min pump. Kostade, som du skriver några tusenlappar, men säkert sådant som kan avgöra livslängd. Teknikern som var här sa att de rekommenderar vart annat år, men min såg så fin ut att han tyckte jag skulle vänta tre år till nästa service.

Vad gäller beredskap så är min bild att många är helt oförberedda. Blir det en partiell störning klarar ju trots allt de flesta att ganska sig fram. Men om flera störningar sker samtidigt tror jag många snabbt får problem.

3 gillningar

Nej det är ju klart alltid en avvägning om hur man ska tänka. Gör man ett planerat byte så har man ju större möjligheter att få det som man vill ha det. Går det sönder och man behöver laga/byta i panik så finns det ju risk att man får kompromissa.

Jag har ganska dålig koll på det där egentligen, byter nu mest för att vi hade rörmokaren hemma på annat uppdrag och då bytte vi expansionskärl samtidigt, då pratade vi lite om pumpen och han upplyste om att det var lite brist nu, så kanske är bra att planera in eftersom den har några år på nacken. Så man inte står helt utan.

Vi märkte även redan förra vintern att vår elförbrukning steg ganska mycket mot vad det varit förr, så gissar att den tappat en del i effektivitet också.

2 gillningar

Bytte också min i förbyggande syfte för ett par år sedan. Var från 96 och funkade bra men ville göra ett planerat byte så den inte gick sönder mitt i vintern när det är kallt och jäkligt.
För egen del blev det en NIBE pga mycket bra vvs-firma. Sedan visade det sig lyckat då den har bra fjärrstyrning och kan anpassa sig efter elpriserna.
Sparade mer el än jag trodde på bytet. Årsförbrukning sjönk med 6 000 kWh.

5 gillningar

Fördelen är när man byter innan det går sönder är ju att man kan planera in det och ibland även få en slant för de gamla prylarna.

På jobbet har jag en Atlas Copco kompressor från 62 som börjat läcka lite luft i topplocken. Vill minnas jag renoverade dessa för 15 år sedan så nu vet jag inte riktigt om det lönar sig igen. En ny kompressor kommer ju även sänka elförbrukningen så det lutar nog åt det hållet.

Vidare är mina luftvärmepumpar runt 15 år så de kanske behöver bytas också och det kan ju bli ett bra sommarprojekt.

3 gillningar

Får flera samtal varje vecka om just detta, och ja vad ska man svara. Alla önskar att sina prylar ska hålla i en oändlighet… men tyvärr är så inte fallet, det är mycket som spelar in när det kommer till just bergvärme och självaste kompressorn som är hjärtat! En kompressor är otroligt känslig för start och stopp, och även hur elen mår i själva huset. Många kompressorer dör pga att svajig el, och det kan komma enda ute ifrån gatan.

Om självaste värmepumpen i sig fungerar, så som styrning och i övrigt. Så bör man kontrollera om leverantören av värmepumpen kan leverera reservdelar till just en så gammal pump. För tyvärr är det även så att oftast finns det bara reservdelar att tillgå i ca 10år…

Så be honom först kolla detta, om reservdelar finns att tillgå så skulle jag tipsa om att få tag i en firma som byter kompressorn. Detta kan dom flesta kyltekniker göra på plats… Och då blir det inte lika dyrt som att sätta in en helt ny värmepump…

1 gillning

Man ska aldrig jinxa! Imorse när jag kom med i källaren var det vatten på golvet. Efter lite letande hittade jag att det kommer från en säkerhetsventil på värmesystemet…:roll_eyes:

Nu droppar det där, men vid något tillfälle måste den mer ha sprutat ut eller spottet om jag ser var vattnet är pågolvet.

Klockan som är där indikerar något tryck och med stigande regelbundenhet får jag slå på vatten via en ventil. Första gången var nog när vi hade bott i huset ca 2 år. Sedan efter 1 år, 5 månader och nu var tredje månad ungefär. Jag höjde trycket när jag startade detta inlägg då jag då ”inspekterade” pumpen.

Men idag läcker den vatten. :fearful:. Kommer såklart ringa tekniker, men varför tror ni den gör så här? Och visst är det typiskt, 36 timmar efter trådsmalt…:man_shrugging: