Frågor om bergvärmepump

Felande säkerhetsventil?

Nu är jag absolut ingen expert men något liknande sitter i min källare.
Är inte trycket lite för högt i ditt system, dvs du har fyllt på lite för mycket vatten? Vad händer om du motionerar säkerhetsventilen och släpper ut lite vatten så trycket sänks till under 1 (den svarta pilen)? Den röda pilen indikerar väl det tryck som ska vara och den kan du ändra själv (men gör inte det).

ah, såg fel på pilarna. Ja, nu är trycket lite för högt. Den röda pilen markerar börtrycket och den svarta vad trycket faktiskt är.

Jag trodde röda pilen är lägsta tryck och röd markering på tavlan är högsta tryck.

Att den tappar trycket kan bero på att expansionskärlet är trasigt.
Bör sitta en ventil i botten, du kan göra ett lätt tryck på den så den öppnar, kommer det vatten är kärlet trasigt och bör bytas.

Var det som hade hänt hos oss, fick också fylla på med jämna mellanrum för det tappade trycket, nytt kärl så funkade det fint sen.

Har för mig att själva kärlet kostade runt 500 spänn bara, så blev inte så dyrt.
Förutom då att han skrämde upp oss att byta pannan också, men det är ju en annan sak! :stuck_out_tongue:

Då du har varmare vatten i systemet på vintern än på sommaren så är trycket högre vintertid. Trycket i systemet hänger ihop med lägsta och högsta punkten i ditt hus. Skillnaden tas upp av expansionskärlet du har någonstans.

Hos mig har den ventilen rör ner i avloppet.
Jämfört med min har du ganska högt tryck.

Det kan ju vara så enkelt att jag gör fel. Hade i min enfald trott att finns det två röda markeringar håller man sig mellan dem. Det har i min värld varit så självklart att jag aldrig reflekterat över att det kan vara på annat sätt.

Rent konkret ökar jag trycket när den svarta rörliga visaren lägger sig jämt med den röda visaren och trycket kör jag upp till där den röda markeringen på tavlan är.

På min ska den svarta visaren vara under den röda visaren, det röda området ska man hålla sig borta från.

Nu gissar jag lite, men drar upp till det röda området blir det väl för högt tryck vilket resulterar i att säkerhetsventilen släpper ut lite.

Fått tag på “mitt” värmepumpsföretag men de har inte tid på 14-dagar. Skulle det helt skuta sig får man tydligen jaga jourföretag. Hoppas det bara är att jag dragit upp trycket lite för mycket. Mardrömmen vore ju att komma hem till ett iskallt hem… :cold_face:

Kolla under läckande säkerhetsventil på den här sidan:
https://somathermvvs.se/expansionskarl-tappar-tryck/

Låter lite som ditt bekymmer tänker jag, fyllt på efterhand i omgångar tills kärlet är fullt.
Är trycket dessutom ganska högt ställt så känns det ju troligt att de är det som hänt nu.
Håller tummarna i vilket för att det är varmt och gott när du kommer hem! :stuck_out_tongue:

1 gillning

Om jag ska killgissa så är visaren max rekommenderat arbetstryck och går den svarta visaren i på det rödmarkerade området är det dags att lämna pannrummet. :joy:

3 gillningar

Värme i huset så då hoppas jag att jag bara hade lite högt tryck inatt. Men servicetekniker boka men tar 14 dagar. Det var 3,5 år sedan senaste service så det passar bara bra på så sätt.

Haha... Jag som glatt ökat trycket till det röda..:boom::grin:

2 gillningar

Pajasar som installerar, ska alltid sitta ett skvaller rör på säkerhetsventilen, som går ner i en balja, eller direkt ner till brunnen.

1 gillning

Då har servicetekniker varit här och kollat samt servat anläggningen. Jag satt i Teamsmöte och hoppade ut och in för att kunna snacka lite med killen så det blev inte helt fokuserat.
Efteråt tänkte jag att han uttryckte sig lite motsägelsefullt. Först sa han att tryckkärlet inte hade någon luft alls. Och att det ska det ha för att kompensera för olika tryck vid olika temperatur. Det låter ju logiskt. Sedan tyckte jag att han sa att allt såg fint ut, inget vatten har läckt in i kärlet… Det måste ju jag missuppfattat eller så menade han något annat?

Men nu ska allt vara fint. Jag hade haft för högt tryck, det var det som var orsaken till att ventilen löste ut. Fortsätter trycket att fluktuera ganska mycket kan man behöva byta kärlet inom ett par år. I övrig såg anläggningen ut som ny sa han.

3 gillningar

Att inget vatten läckt in tänker jag att han menade att membranet i expansionskärlet fortfarande var helt. Det vill säga det räckte att fylla på med luft.

Hos mig var membranet trasigt så hela kärlet var fyllt med vatten, så fick byta kärlet istället.

Skönt att det inte var värre än så i alla fall! :slight_smile:

1 gillning

Ja, då är det bara att boka en semestervecka då? :joy::joy:

Gott att du slapp byta ut sakerna.

1 gillning

När jag tänker efter sa han så, han hämtade en kompressor och fyllde på luft. Helt ärligt fattar jag inte vad som finns i det där kärlet. Verkar vara både luft och vatten... På något sätt...

Exakt, då har man TJÄNAT lite pengar igen.. :sunglasses:

1 gillning

Du kan ju snart sluta jobba så mycket som du tjänar. :joy::joy:

Fick ett möte inställt nu på morgonen och har då försökt läsa på om expansionskärl. Fattar jag det rätt att i den röda burken sitter en gummiblåsa som man fyller med vatten. Mellan stålet(röda burkens insida) och blåsan har man luft? På nätet står det ibland att man använder kväve, men det är lite överkurs tänker jag, eller?

Så när teknikerna sa att det inte fanns någon luft så är det den omslutande luften inne in kärlet som var helt borta. Att det inte fanns någon luft är orsaken till att trycket har fluktuerar ganska kraftigt? Luftens roll är att “plocka upp” vattnets expansion?

När han sedan sa att “om luften försvinner igen så läcker ventilen eller kärlet och måste bytas” så inser jag nu vad han menar. Men hur kollar man det? Om jag trycker på ventilen pyser jag ju ut lite luft och bör väl fylla på igen? Och då jag inte har en kompressor vill jag undvika det.
Till sist en fråga om tryckmätaren, var mäter den trycket? Det borde ju vara luften i kärlet men hur kunde jag ha tryck utan luft? Att jag inte hade luft i kärlet noterades genom att det det inte kom någon luft alls ur ventilen.