Frågor om att brygga bredbandsrouter, (Mesh wifi)

Hej, jag har ett Deco M5 Mesch nätverk på Wifisom jag hr konfigurerat som accesspunkt och inte router. Tele2 bredbandsroutern som är första inkommande punkt i huset är satt som router. Den har ett eget Wifi nätverk. JAg vet inte om det fungerar, men jag skulle vilja att Tele 2routerns wifi också hamnar i mitt "Mesh" nätverk. Går det ens?
Var inne och kollade inställningarna och där finns en inställning för att brygga nätverk.

Vet att man kan brygga nätverksrouter för att låta nästa router dela ut ip adresser, men osäker ändå på hur det hela hänger ihop. hur man får tele2s router att vara ihopkopplat med Mesh wifit?


verkar finnas Mesh inställningar i tele2s router. Tyvärr finns det ingen manual på routern vad jag kan hitta. Bara en basic hur man installerar ett wifi på Tele2s hemsida.

Du ska inte ha din Tele2-router i ditt Mesh-nät, det kan du inte ha.
Brygga Tele2-routern och låt dina Decos sköta ditt lokala nät.

Sen kan du glömma Tele2-routern då allt sköts via dina Decos. :slight_smile:

1 gillning

ah, ok, lika bra att brygga, och stänga av Tele2s wifi? och aktivera routerläge på Deco då? Täntke eftesom wifiroutern från tele2 ändå ha stark signal och är snabb så kunde den ju får vara med och leka i ett hörn av huset där jag inte har någon Deco

Precis. Tele2s WiFi kan du ha på, men ingen mening med det egentligen då det inte är det du kommer använda. Inte stängt av WiFi på min Tele2-router, men det används inte såklart.
Deco sätter du i routerläge, sen är det klart. :slight_smile:

Är det fiber du har och inte använder IPTV så skulle jag antingen endast använda Tele2s router, eller endast dina mesh-routrar - inte båda. Det är upplagt för problem att brygga Tele2s router. Färre grejer, färre felkällor.

Måste man inte ha tele2s router som "först" punkt in via fiber? Jag har routern på vinden och första meshpunkten nere i huset. måste skaffa fler decos i så fall ifall jag ska göra din variantr. Bara använda tele2 funkar inte, då har jag inget wifi överallt där jag vill ha.

En fråga innan man vågar ändra. Det flashade upp en varning om att det bara var port 4 som avaktiverar lan och andra settings. Osäker på hur det är kopplat uppe på vinden .
Får väl hoppas att det går att factory restetta ifall det skulle skita sig helt....

Ja det går fint, finns på baksidan av routern. Tror det kommer gå galant när du gör inställningarna.

Nåt fel gör jag. Satte routern i Bryggläge, Deco är satt som router. Flera omstarter av båda enheterna hjälper inte. Deco. Kan inte ansluta till internet. :man_shrugging:

Brygger du kaffe med routern kopplar den inte upp förrän det är under 47 grader varmt. :joy::joy: Hittar ut själv.

Dra ur ström ur båda, sätt i ström i Tele2-routern, låt den starta upp. Koppla sen in Deco.
Vet inte vilken Tele2-router du har, men i min så har jag ethernet från första porten (routern ståendes) till min main Deco.

Nej, det behöver du inte. Antar att du har en tjänstefördelare installerad någonstans (vinden?). Bara att du drar kabel från tjänstefördelaren till din första mesh-router.

Yep, finns det en tjänstefördelare så ska inte Tele2-routern behövas.

Verkar funka. Dock med en förändring. Deco enheterna ansluter alla till varandra via Wi-Fi. Jag hade några som är kopplade med nätverkskabel så de meshade via fast lina. Lite snabbare och stabilare.
Detta med nätverk alltså:man_shrugging::cold_face:

Blir ju egentligen inte svårare än vad man gör det till :slight_smile:

  1. Koppla in en mesh-router i tjänstefördelaren.
  2. Koppla in resten av mesh-routrarna

Behöver handlas lite prylar till i så fall. Eftersom jag kör trådat till vissa rum behöver jag i så fall sätta Mesh routern på vinden och sedan till en switch som sedan fördelar till kablarna som går till olika rum. saknar då en mesh puck och några switchar. :slight_smile: Tills dess får jag göra som innan , låta Mesh routrar vara accesspunkter istället tills man handlat prylar.
Det har ju funkat hittills, var mest intresserad av att wifinätet skulle använda Tele2 routern också.
Vad vinner man på att koppla bort tele2 routern annars? (om man inte har nätverksproblem?)

PS, det är L2 routern jag har från tele2-, Katho som undrade

Du vinner inte speciellt mycket. Så du tänker alltså använda den som en switch? Du kan såklart brygga den, samt stänga av wifi, men jag hade föredragit en switch istället.

Ja, det är bäst med en vanlig switch. Nu gick jag tillbaka till att tele2 routern är router och mesh decos är accesspunkter som innan..

Tror att jag har en liknande setup men vet inte riktigt vad som är bästa setup. Jag har i alla fall ett problem:

Stort hus, tre våningar. Alla av familjemedlemmarna som huserar från mellanvåning och uppåt har inga problem med wifi eller täckning.

En av sönerna huserar i bottenplan i gillestugan. Han har stora problem med wifi.

Tekniska setupen är inkommande fiber med stadsnätets mediakonverter på övervåningen. I denna har jag en TP-Link Archer AX72 router. I denna i sin tur har jag tre TP-Link Deco M9 mesh-puckar i läge ”åtkomstpunkt”; en står med kabel till routern, en på mellanvåningen och en på bottenvåningen.

Detta funkar som sagt utmärkt för alla utom han i gillestugan. Han som egentligen alla mesh-puckar är till för.

Tyvärr kan jag inte styra i vilken ordning meshpuckarna ansluter till varandra. Men när de ansluter våning efter våning blir det bra. Men oftast ansluter den på botten till den primära på övervåningen och då är det inte bra.

Om vi håller oss till att försöka få ett wifi att nå till bottenvåningen, hur ska jag göra på bästa sätt? (Har jag någon svag punkt i hårdvaran?)

Tacksam för tips!

Har du provat att ta bort din M9 som sitter med kabel in i din X72 och provat om det fungerar enbart att köra med två M9, en på mellanvåningen och sedan den på bottenvåningen? Din X72 har mesh som om jag förstått rätt funger ihop med M9.
Om den på bottenvåning ansluter till X72 kan du prova sänka uteffekten på X72 om det går så att X72 och M9 på bottenvåningen inte når varandra alternativt att signalen blir så pass svag/dålig att meshen inte väljer det alternativet och tvingas gå X72 -> M9 mellanvåning -> M9 bottenvåning.

tillägg: kontrollera även att samtliga enheter är uppdaterade till senaste firmware.

1 gillning