Frågor om att brygga bredbandsrouter, (Mesh wifi)

Intressant tanke. Har försökt förstå detta men tror faktiskt inte att routern går att koppla ihop med mesh-puckarna, trots att båda produkterna kommer från samma tillverkare och fortfarande säljs. Om jag fattar allt rätt måste båda ha ”OneMesh” men det har bara routern.

Oavsett så förstår inte jag hur jag ska ställa in det hela…?

Denna verkar inte vara så enkel som jag trodde utan det är lätt krångligt att uppdatera firmware. Har fortfarande inte förfarandet klart och vet inte vilken version jag har…

Gå in i meddelanden i Deco-appen så ser du om det finns några uppdateringar till dina Decos.

1 gillning

Där hade det inte hänt något på ett drygt år. Så då kanske jag har senaste firmware.

1 gillning

Antar att du har en Android-version av appen medan jag kör iOS. Den bilden du visar verkar jag inte kunna få fram…?

Det är Android, jag klickar på meddelandet du har "Ny systemprogramvara tillgänglig" så får jag upp den informationen.

1 gillning

Aha. iOS-versionen saknade de där pilarna du har som tydligt visar att det finns mer info. Jag tänkte inte på att jag kunde klicka på dem… Jo, jag har garanterat senaste version nu bekräftat, tack.

2 gillningar

Det var ju han som pushar på att uppdatera som inte var uppdaterad. :joy::joy:

Menar du lilla mig så har jag den senaste versionen som min hårdvara har stöd för. :rofl:

2 gillningar

Trist att de inte är kompatibla. Jag läste nu att de har tre olika meshtekniker som inte fungerar med varandra. Nu har jag själv inte några mesh-enheter från TP-Link men kan du bläddra runt bland alla inställningar, även avancerade om det finns sådana, och se ifall det går att sänka uteffekten på samtliga tre? Om det går så kan det bli så att du tvingar den högst upp och den i källaren att inte kommunicera med varandra. Har du otur kan det vara så att meshen är konfigurerad från tillverkaren att samtliga ”puckar” skall helst ansluta till den som agerar ”huvudpuck”. På de bilder etc. som jag sett på deras hemsida verkar det som om att de helst skall ansluta till huvudenheten och inte länka vidare så som du önskar och som fungerar bäst nere i källaren.

1 gillning

AmpliFi gjorde precis sina routrar kompatibla med varandra. Om man har en Alien som huvudrouter kan man ha de mindre varianterna som accesspunkter.

Jag funderade allvarligt på att hitta på någon annan lösning t.ex. extender. Gick ner till en av Kjell-butikerna och pratade med en av experterna. Han var rätt tydlig med att min router var den svaga punkten och inte meshsystemet. Han sa också att mesh är generellt bättre än extenders och repeaters.

Så rådet blev ung. som nämnts tidigare i tråden: Ta bort routern! Jag har nu gjort detta och faktiskt är det bättre på bottenvåningen och lika som tidigare på övriga våningar. (Jag har faktiskt kvar routern men satt den i bryggläge för att kunna använda en del ethernetkablage, etc.)

Förhoppningsvis case closed. :+1: