Formel 1-VM 2026

Lite drama tillhör :wink:

1 gillning

Så är det. Förmodar att det kommer bli en del tillförlitlighetsproblem nu med helt nytt reglemente, typ som Indycar första säsongen med hybriddrivlinorna. Jag hoppas att Ferrari var tidiga med att snickra på 2026 bilen eftersom de uppenbarligen inte gjorde mycket med sin 2025 bil. Så i år KANSKE det händer :smiley:

Så ska det vara och alltid varit. :slight_smile:

Det här förvånar mig inte alls och jag tror att detta är ännu ett steg för att Max kommer till Aston Martin om något år eller två.

Tyvärr för Ferrari verkar det ju vara Mercedes och Red Bull som hittat ett sätt att skapa högre kompression vid varm motor och inte dom själva.

Gillar i övrigt också den typen av drama. Vi minns alla Brawn GPs dubbla diffusor 2009.

Om alla på Red Bull flyttar till Aston är det ju rimligt att även Max gör det. :wink:

1 gillning

Must be the water.

1 gillning

då vad klart att Jack Doohan lämnar Alpine, inte så förvånande

1 gillning

Kanske inte förvånande men F1 är tufft. Så dålig var han väl ändå inte men 6 race och sen ut i kylan.

1 gillning

Nu minns jag inte vilka resultat han gjorde, men allt bättre än P19/P20 i en Alpine är ju en bedrift.

1 gillning

Några DNF men 13 i Kina, 15, i Japan, 14 i Bahrain tycker jag inte man kan klaga över av en rookie i en Alpine.

Red Bulls Livery är ute. Tycker den är rätt läcker, back to old school.

Lite hintar om hur 2026 bilen kommer att se ut, den är inte exakt som standard mockup bilen som visats av F1

Cadillac har visat upp lite nu:

Blir spännande, blir det ett stall i botten eller kan de konkurrera?

Kanske konkurrerar med Alpine om sistaplatserna :nerd_face:

1 gillning

Ja vem vet, känns dock som en seriös långsiktig satsning. Caterham var 3 år i F1 så jag tror inte blir som med dem, i botten hela tiden i princip. Men det är första året.

I vart fall kul med lite nya aktörer.:slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag gillar den också men jag har lite svårt att bli exalterad över liveries, men kan knappt vänta på att testerna börjar så man får en känsla över hur snabba bilarna är.

Oerhört svårt att veta men jag tycker Cadillac/GM har gjort ett smart upplägg. Racingexpertis från Andretti, erfarna förare som kan ge feedback, tre säsonger som kundteam till Ferrari och egen motor efter det. Kan inte tänka mig att det inte kommer gå rätt dåligt i början även om Ferrarimotorn skulle vara en raket över tid kan det nog bli riktigt bra.

2 gillningar

1 gillning

Blir intressant hur det går för Audi också:

Det va inte mycket som lyckades komma ut ifrån första dagen i Barcelona idag. Säkerheten runt om är tydligen helt galen

Som väntat ungefär tycker jag. F1 har publicerat en liten film med alla bilarna som var på banan idag på sin Twitter och Janne B sa att han hade hört att Isak Hadjar gjorde 1,18 vilken är ungefär 5 sekunder långsammare än FP1 på Spaniens GP förra året, inte illa.

Som jag förstått det verkar alla team ha kunna köra rätt många varv och det är ju uppmuntrande.

Vilket inte säger nånting, man har ingen aning om setup på bilen, om det var ett pushvarv eller ej etc. Dessa försäsongstester brukar inte ge så mycket relevant data, det är först när bilarna kört ett riktigt race som man kan dra slutsatser. Sedan brukar inte första racet heller vara en bra måttstock, man brukar behöva vänta tills andra racet på säsongen innan man kan dra alltför stora slutsatser. Men kul ska det bli oavsett :slight_smile: