Formel 1-VM 2023

Max är ju bara magisk, shit alltså.

Kul med McLaren!

Det är som dom sa i sändningen, utan Max i bilen så är Red Bull en ganska medioker bil. Han är helt enkelt en klass för sig själv

Gillar verkligen när Jonas Jarlmark sitter med som kommentator, helt annan kunskap än Björn och Rickard och sjukt intressant med all teknik fakta

1 gillning

Ja riktigt kul med Jarlmark där, trevligt med lite annat folk.

Japp, utan Max så är det en medioker bil, men fasen så han kör den, helt galet. :slight_smile:

Är inte lika säker, på att den är just medioker, kan ju vara Perez som är medioker. Topphastighet och DRS-övertagen är ju konstaterade. Vore så kul att se t.ex. Norris i den bilen… Tror dock inte att någon skulle kunna hota Max.

Inte längre, topphastigheten har ofta Williams och DRS-övertaget är inte alls lika tydligt, om ens mätbart, längre som tidigt i säsongen. Alla utvecklar sig framåt så övertaget i bilen minskar.

Det är väldigt vanligt att man gärna vill lägga RedBulls framgång på just bara bilen och förminska det Max gör i den, men grottar du ner i fakta och data så säger den något helt annat.

Tycker Jarlmark går igenom just det här och jämför tider, körsätt, setup osv på bilen och prestanda under FP3 idag, speciellt med RedBull och hur man utvecklar en bil för båda förare och inte bara en. Även intressant den djupdykning han hade gjort på hur det olika bilarna i fältet beter sig, hur dom måste köras och hur det påverkar bland annat däcken.

Blir ju ofta svart eller vit kring Max, nog tror jag hans bil är bra, balanserad och inställd exakt efter honom men att han är en av de bästa någonsin är ju inte så mycket att diskutera. Dels rå prestanda också på alla andra plan.

Exakt efter Max tror jag inte på alls, alla tillverkar har ett koncept och jobbar för att få ut maximalt av det konceptet. Att Max är extremt duktigt på att köra det konceptet är det ingen tvekan om men att det det är så skräddarsytt är nog en önskad bortförklaring av många. Det behövs två bra bilar med bra förare för att vinna mästerskapet, och att tro att RedBull inte bryr sig om mästerskapet är nog lite naivt

Ledsens att säga det, men Max är sjukt duktigt och även om man inte är RedBull fans så är det som händer nu riktigt imponerande och vi kommer se tillbaka på det här som en stor del av f1-historia

1 gillning

Bryan Cranston Mic Drop GIF

Blown Away Wow GIF by Aminé

Det är väl klart att det har mycket med bilen att göra också. Inte skulle Max vinna varje race om han satt i en AlphaTauri eller en Haas? Samma sak med HAM och innan dess med Schumi. Tar emot att säga eftersom jag fortfarande anser att Schumi är och kommer alltid vara GOAT. Handlar ju mer om att PER inte lever upp till förväntningarna, annars hade han ju varit åtminstone P2 varje race och kunnat konkurrera med Max.

Självklart har det också med bilen att göra. Men att säg att det bara är bilen, att den är skräddarsydd åt Max, att det endast är bilen som gör det och det är därför Perez inte hänger med håller jag inte med om

1 gillning

Förstår faktiskt inte längre hur Perez får fortsätta, han blir ju helt utskåpad varje race...

Men som ni konstaterat så är Max i sitt livs form och har en bil gjord för honom. Jag har inte tillräckligt med koll men hur såg det ut med Schumacher i Ferrari jämfört med teamkompisar? Han hade ju verkligen en bil skräddarsydd för honom. Kanske Vettel också men knappast Hamilton på samma sätt.

Även Baricello var ju ganska överlägsen de andra i fältet 00-05, men Schumi var ett strå vassare och det ledde ofta till att Ferrari utfärdade team order. Här är bara ett exempel:

1 gillning

Vet inte om jag hörde fel när jag satte på TV:n men är Lawson klar som testförare för Red Bull?

Reserv för Alpha Tauri och Red Bull.

1 gillning

Har han inte varit det redan i år?

För Alpha Tauri ja.

Så i praktiken kan man ju anta att Perez och Sergeant blir kvar nu.

Perez, snacka om sopslut.

Går aningen knackigt idag :grimacing: