Formel 1-VM 2023

VM 2022 är avslutat, verkar som att silly season både för förare och chefer är avklarad och vi har fått första Lunch Date för 2023 års bil. Aston Martin presenterar sin 13feb!

Vad tror du händer under 2023?

Spännande att se vad som händer under 2023. Å ena sidan är det inga stora reglementesförändringar men jag tror framför allt alla stallchefsförändring kan göra skillnad. Kan Vasseur få ordning på Ferraris strategimisstag? t.ex.

Liksom inför förra säsongen hoppas jag på att fler stall är med och slåss i toppen. Merca var ju nästan ikapp i slutet av 2022 så det borde iallafall vara tre stall som slåss om vinster och titlar men kan Mclaren eller Alpine blanda sig i den striden också. Hoppas! Ger Aston Martins alla investeringar utdelning och dom tar ett steg framåt? Seidl hos Sauber ska väl mest förbereda för Audi men kan det hjälpa till redan under 2023?

På förarsidan är det väl framför allt spännande att se hur Piastri står sig mot Norris, hur det går för De Vries och Sargent, samt om Gasly och Ocon bara kommer bråka och köra in i varandra.

Tror tyvärr det kan dröja någon säsong innan vi ser effekt av allt byte av chefer. Kan hoppas han får ordning på Ferrari men lär nog ta ett tag.

Den där Piastri ska bli spännande att se, han känns lite överhypad så hoppas verkligen han kan leverera, han har alla ögon på sig och en sjuk press efter allt som hände under 2022.

Själv är jag lite nyfiken på Ricciardo, jag tror det finns något mer plan där än vad vi känner till. Hade jag varit Perez så hade jag börjar bli lite orolig, han har tyvärr inte presteras så bra under året och varit mycket ojämn. Men inte minst De Vries eller Tsunoda för den delen, tänk om du De Vries inte alls levererar eller Tsunoda fortsätter sin bana så skulle det inte förvåna mig att Ricciardo står och flåsar dom i nacken. RB är ju kända för att agera snabbt och hänsynslöst om man säger så

Ferrari är nog det intressantaste teamet att följa just nu tycker jag, fast jag inte är något Ferrari-fan. Dom har tveklöst en snabb bil och borde kunna få bättre ordning på tillförlitligheten över vintern. Som du säger kan det ta tid för Vasseur och frågan är hur fria händer han lyckats förhandla till sig, Ferrari är ju väldigt toppstyrt sen gammalt. Men just strategimisstagen borde vara relativt snabba att justera så vi får se.

Ricciardo glömde jag lite och håller med på att det ska bli intressant att se. Jag har spekulerat i att anledningen till att det tog lite tid att få klart kontraktet var klausuler vi kanske aldrig får reda på, t.ex. performance-klausuler kopplade till Perez. Jag skulle heller inte vara det minsta förvånad om han förhandlat till sig några garanterade FP1 i Perez bil för att kunna visa hur snabb.

Skulle Ricciardo visa sig vara lika snabb i den typen bil som förra gången har va i RB så är det hittills ingen annan efter han som har varit det, förutom Max då vill säga.

Men tror det är långt till en styrning i RB, men just om AlphaTauri pa det teamet framåt. För han har så mycket mer erfarenhet än både Tunoda och De Vries tillsammans.

Vi får inte glömma att AlphaTauri ligger riktigt dåligt till, dom kom 8a i årets mästerskap, dom måste göra något

Det där är just varför jag tror att han har förhandlat till sig ett sätt att kunna visa att han är så snabb (om han nu fortfarande är det). Som du sa tidigare är ju Red Bull snabba och hänsynslösa, tror dom Ricciardo är snabbare än Perez så byter dom bara. Men visst, Alpha Tauri är också helt klart en möjlighet. Dock kändes det som om Ricciardo hade möjlighet att signa för sämre team och inte ville det så jag vet inte hur intressant det är för honom.

Iof, ska bli intressant att se vad som händer :slight_smile:

Bara 75 dagar kvar nu

Läste någonstans att Ferrari ska ha 30 fler hästkrafter nästa år. Lite pålitlighet där och en Mercedes som fortsätter i samma utvecklingstakt så hoppas jag de kan utmana Red Bull nästa år. Jag vill bara se bra racing, bryr mig inte så mycket om vem som vinner. Dock tror jag Red Bull med Max har ett övertag som kommer vara några år nu.

Önskar att Lando inte satt i ett flerårskontrakt, hade varit så kul att se honom i ett kompetentare bil.

Säkert så, men tror inte dom är själva om det. Motorreglementet är ju låst så inte så mycket dom kan göra men alla kommer säkert uppgradera sina motorer inom ramarna för vad som är tillåtet.

Lando kommer köra för Audi (Sauber) 2026 tror jag

Sänkning av däckvärmarna till max 50c kommer göra det lite roligare.

Det kan bli intressant, hoppas det gör något och inte bara tar bort möjligheterna för undercut

Den typen av ändringar är spännande, tänker att det kanske kan gynna skickliga förare något mer.

Precis. Tror det försvinner helt 2024 om jag minns rätt.

Kan bli intressant helt klart

Däckvärmningsförändringarna hade jag glömt. Det tror jag definitivt kommer bli spännande när det det blir mer som Indycar där invarv och utvarv kring depåstoppen blir än mer viktigt.

2 gillningar

Första loppet 2023?

5e mars.

Tack för infot

1 gillning

Knappast en överraskning men nu är det officiellt i alla fall

3 gillningar