Formel 1-VM 2023

Trodde verkligen Perez skulle hänga med Max i år men hur kan man vara så mycket sämre i samma bil är en gåta. Jag fattar att Red Bull:en är speciell att köra och att Max är en enorm talang men att ingen ens varit i närheten av att matcha honom sen Ricciardo körde Red Bull är märkligt.

1 gillning

Dino trea :clap:t2:

3 gillningar

Bra kört av honom.

Tror PER är snabb i den bilen, det visade han i början av säsongen. Jag tror det handlar om psyket och han inte inte klara pressen att tävla emot VER. Han försöker för mycket

1 gillning

Grattis VER. Får se hur resten av fältet ser ut nu bara!

Gamnacke mode on.

1 gillning

Helt galet hur överlägsen VER är just nu. Åker resten av fältet Formel 2 bilar? Skulle vara kul att se om han skulle vara lika bra i Indycar. Blir dock lite ledsen i ögat att se hur dåliga Ferrari är just nu.

Vad händer med Ferrari :man_shrugging:t3:

Men MER fick till de, hoppas det håller i sig lite

Hörde lite statistik om RB från senaste F1 podden

En RB bil har lett alla varv det senaste tre racen.

Under dom 7 race som har varit i år har Red Bull lett 401 varv, följt av Mercedes på 11 varv, Aston Martin med 3 varv och Ferrari med 2 varv. Så 401 ledda varv emot resten 16 varv

Ja vad ska man säga, total dominans.

2 gillningar

Har väl alltid varit ett team som dominerat i F1 men är det inte extremt i år? Undrar hur statistiken är jämfört med Brawn GP 2009? Det är senast jag kan komma ihåg inget annat team hade en chans, iallafall första halvan på säsongen.

Just det att en RB-bil har lett varje varv det senaste tre racen hade hänt med Mercedes för några år sedan sa dom.

Visst är RB dominanta, men blir ännu tydligare när det är så rörigt där bakom och ingen som är en tydlig tvåa och tre.

1 gillning

Det kanske är det som gör att det känns så extremt, att det inte finns någon tydlig utmanare. Ferrari som mest klantar sig som vanligt, Merca som inte riktigt får till det, Aston som har en bättre bil än någonsin men inte bra nog och sen börjar det flyta ihop med mittfältet, som också är rörigt med varierande resultat.

1 gillning

1 gillning

Något radikalt behöver förändras inom F1. Det kan inte fortsätta såhär att ett stall är TOTALT dominant. Annars tror jag tyvärr att publiken snart kommer svika. Funderar själv på att sluta titta helt och hållet, som det är nu kollar jag bara på racet och skippar kvalet, alla vet ju redan att det är Verstappen eller Checho i P1, skulle racet råka krocka med Indy eller MotoGP, så blir valet Indy/MotoGP alla dagar i veckan.

Men innan dess va det Mercedes som va dominanta, innan dess Red Bull…så det har länge varit någon som har lyckats bättre än någon annan. Och nästa gång är det någon annan,

Tycker det är lite väl gnälligt efter 7 race, gnällmedia har lyckats influensera med deras tävling om klick.

Finns 18 andra bilar som inte är Red Bull, men bryr man sig bara om vem som vinner så kanske man ändå inte är så stort fan av sporten :man_shrugging:t3:

1 gillning

RB behöver ju inte ens mercedersfuska för att vinna, är ju trist att de inte ens behöver kämpa sig till segrar. Spelar ju liksom ingen roll om VER startar P1 eller P20, han varvar ju alla ändå. När mästerskapet i teorin är avgjort redan, så ja, vem minns en tvåa? :man_shrugging:

Svårt det där. F1 har i princip alltid haft ett dominant team som @Niklas_V säger och så kommer det nog alltid vara, framför allt första halvan av varje säsong. Det är ju ett utvecklingsrace på många sätt mer än något annat, få bilen rätt från början och dominera stora delar av säsongen innan andra team kommer ifatt.

Publiktillväxten är ju god, främst på grund av Drive to Survive så tror knappast att något radikalt kommer förändras. Det som är bra framöver är nya motortillverkare som kommer in och kanske kan innovera och förändra startfältet.

Personligen tycker jag att det är synd att ingen är i närheten av att utmana RB i år och det gör det lite tråkigare att kolla på än så länge. Man får jobba på att hitta dom andra bra fajterna, till exempel är det ju skitkul att Aston är så bra och att Alpine äntligen verkar ha lite fart.

Sen har väl jag som @MrMustang uppskattat Indycar mer än F1 i år men det är ju som att jämföra äpplen och päron.

2 gillningar

Oops.