Formel 1-VM 2022

Ja det håller jag med om och annorlunda tolkning av reglerna tycker jag :slightly_smiling_face:

1 gillning

F1-75 :slightly_smiling_face:

1 gillning

Det är det jag är mest förvånad (och postivt överraskad) av så långt. Jag trodde bilarna skulle se extremt lika ut, och extremt lika den prototypen FIA tog fram i höstas, men teamen har ju hittat ganska olika vägar. Alltid svårt att vet hur nära verkligheten launch-bilarna är men på onsdag börjar testerna, visserligen utan sändning men tiderna kommer väl iallafall ge en första fingervisning om något team gjort ett stort hopp.

1 gillning

Live coverage från pre season Day 1 Barcelona :slightly_smiling_face:

1 gillning

Var precis på väg att posta samma från Autosport: Live: F1 Barcelona pre-season test - Day 1 | Live text | Autosport.com

Säger såklart inte mycket än, men iallafall spännande att följa.

Jobbigt för Alfa som bara fått in nio varv på förmiddagen. Första testet handlar ju mindre om att sätta tider och mer om att få kvitto på tillförlitligheten och förstå den nya bilen.

1 Leclerc Ferrari 1m20.165s C3 – 79 laps
2 Norris McLaren 1m20.474s C3 – 50 laps
3 Russell Mercedes 1m20.784s C3 – 77 laps
4 Vettel Aston Martin 1m21.276s C3 – 52 laps
5 Tsunoda AlphaTauri 1m21.638s C3 – 42 laps
6 Verstappen Red Bull 1m22.246s C2 – 80 laps
7 Alonso Alpine 1m23.317s C3 – 54 laps
8 Latifi Williams 1m23.379s C3 – 66 laps
9 Mazepin Haas 1m24.505s C2 – 18 laps
10 Kubica Alfa Romeo 1m25.909s C3 – 9 laps

1 gillning

Också en bra källa

2 gillningar

Ja, mycket bra små intervjuer med experter i hos The Race.

2 gillningar

Intressant första dag, verkar vara bra fart i bilan även i år. Imponerande att köra över 140 varv på en dag

2 gillningar

Det är bara shakedowns för att kolla att allt funkar, först i andra delen av Bahrain-testen som man kommer prova testa lite prestanda. Så vi får vänta lite till för att se hur det ligger till. :slight_smile:

2 gillningar

Många har redan gjort en shake down tidigare så nu är det mer att testa bilen, inte bara prestanda. Går inte läsa ut mycket ännu men tiderna är redan vad F1 har sagt ska vara skillnaden, så mycket tyder på att det kommer gå fortare än vad som är sagt. Generellt är det också bra reliability på bilarna redan, förutom förutom Haas och Alfta som ligger lite efter.

Ska helt klart bli intressant säsong

2 gillningar

Små förändringar på power unit gör ju att tillförlitligheten är generellt sett hög. Haas verkar kommit igång idag, Alfa verkar fortfarande ha det lite knackigt.

Man vill ju så gärna dra slutsatser från tiderna även om man vet att det är i princip omöjligt.

1 gillning

Jag undrar hur mycket teamen vill visa sig snabba från ett PR-perspektiv i testerna. Efter en och en halv dag kan man ju konstatera, inte oväntat, att Merca och RB inte verkar bry sig alls om vart dom ligger och antagligen mest inte vill visa sin fart för konkurrenterna, medan McLaren och Ferrari ser ut som om dom gärna ligger i topp. Rubrikerna måste ju vara positiva för sponsorerna.

5 gillningar

Inga ryska färger eller Uralkali imorgon på Haas.

3 gillningar

Såg att ni hann före med News :grinning:
Strongt av Vettel. Tycker de borde verkligen stryka Ryssland omedelbart.

4 gillningar

Inte så överraskande att F1 väljer att ställa in Rysslands Grand Prix. Frågan är hur Haas kommer reagera med tanke på den starka ryska kopplingen.

1 gillning

Men ställer dom verkligen in? De skriver ” it is impossible to hold the Russian Grand Prix in the current circumstances.”
Så om det nu ”löser sig” kommer dom då köra GP:t?

Edit: jag tänker de formulerar så här just för att GP:t är först i slutet på september.

Ingen aning.
Hoppas egentligen att de åker ur i år oavsett. Helst permanent.
Med FIA vet man aldrig

2 gillningar

Nä, bra och väntat beslut.

Läste en spekulation om att detta kan vara vägen in i F1 för Andretti. Att Haas ekonomiska problem skulle öppna för att Andretti kan köpa dom och få en plats på gridden. Rena spekulationer såklart, men lite intressant.