Folk som kör om i högerfilen

ok...så om jag ligger som 11 bilen i vänsterfilen i 100kmh på 120väg...då rent teoretiskt stör jag trafiken och kan få böter på det?

Ja, samma om du kör 65 på en 70 väg.

1 gillning

Så polisen kan delaut böter för 65kmh på 70väg?......
Då borde väl alla a-traktorer sådant få böter för de får väl inte köra fortare än 40?

Men om vi håller oss till 120vägen och vänsterfilen. Det som förväntas av mig är då alltså att sänka hastigheten i högerfilen till 100kmh så jag inte råkar köra om bil nummer 10, vänta tills jag kommer fram till det som ska köras om. Lirka mig in i vänsterfilen som då säkert är 20 bilar lång...och sedan byta tillbaka till höger?

Är lite svårt med fordon som inte går fortare än en viss hastighet men de som går så långsamt brukar vara lätta att köra om. Om det är någon ordning på dem så ser de till att underlätta att köra om. Det är upp till polisen att göra en bedömning.
Det som förväntas av alla är att ligga i högerfilen tills det är dags att köra om och sedan gå tillbaka till högerfilen så snart det går men tyvärr så är det för många som har dålig koll där ute som ligger i fel fil. Det minst onda här tycker jag är att lägga sig som bil nummer 11 i kön.

5 gillningar

Jag tror det är bakgrunden till att folk nuförtiden gör likadant på 110 väg :man_shrugging:t2:

Ligger mycket i det du skriver.
Guilty as charged :man_shrugging:t2:

1 gillning

Kan vi inte helt gå banas och prata om de som ligger i mittenfilen på trefilig väg?

1 gillning

De som inte blinkar ur rondellen, de som inte accelererar upp till 110 innan de kör ut på motorvägen och de som inte går ut till höger när det blir trefiligt utan ligger och trycker i mittenfilen :face_with_symbols_over_mouth:

7 gillningar

de som inte accelererar upp till 110 innan de kör ut på motorvägen

Det här ! Det gör att folk i högerfilen känner sig tvingade att gå ut i omkörningsfilen och då när man kommer på omkörning ofta bromsa rätt hårt.
Sen slutar det med ett fast&furious drag race i 109-111 km/h och ingen vill vika ner sig så den personen som gick till vänsterfilen för att släppa in kan åka tillbaka till högerfilen

3 gillningar

Hände nig 2 ggr i helgen, satans otyg...

Jag går ut i vänsterfilen när bilens trafikradar/avståndsradar känner av bilen framför och börjar sakta in... är det sen tex tre långtrade som ligger ganska nära varann tar jag alla innan jag går in igen, om det är kö, om det inte är kö och det kommer nån snabbt bakom mig så släpper jag fram denne först.

5 gillningar

Jag gör precis likadant. Men ligger man på maxavstånd på adaptiv farthållare så skall folk allt som oftast in framför🤷🏻‍♂️

1 gillning

Precis, även om det är 20+ framför så ska dom om och snika in??? Går dom in nära så tvärnitar ju bilen nästan, troligen samma typer som kör om i regn och snö och sen går in precis framför fast dom inte behöver så man inte ser ett skit... :roll_eyes:

2 gillningar

Det är min enda

Det är min enda roadrage. Jag ligger som brukligt i höger fil ända upp till det är dags att köra om. Sedan drar jag ut i vänstra filen och kör om (Inga konstigheter där) men sedan kör jag liiite för snabbt in i höger fil igen precis framför. Inte så det är trafikfarligt men ändå för att markera att personen i fråga är allmoge-förare.

3 gillningar

Men med elbil kör du ju inte om så många :wink:

1 gillning

Bara såskoppen @Stefan_Sandstrom som blir omkörd t o m av EPA traktorerna. :joy::joy::joy:

1 gillning

Så går det när man inte har kamrem!

Han är ju pilot, så han har väl svångrem. :joy::joy::joy:

Om jag någonsin blir stoppad för påstådd hastighetsöverträdelse skall jag bara svara "Nej jag har elbil, kolla med Pao" !

5 gillningar

Stämmer det? Jag trodde att det endast var till och med 50 km/h man fick köra om på insidan. Alltså i stadstrafik, mer eller mindre.