Folk som kör om i högerfilen

Apropå bilister som inte kan köra bil. På senare tid har jag observerat att många tycker det är okej att köra om på insidan när man ligger i omkörningskö av långtradare. Mycket nonchalant och märkligt beteende :face_with_raised_eyebrow:

2 gillningar

Oj det har jag inte märkt förutom att folk kör om på insidan på motorvägen ibland.
För min del irriterar jag mig mer på folk som ligger 10 under hastigheten, epatraktorer som aldrig kör in, idiotier som ställer bilen mitt i vägen med flera dörrar öppna och folk som hetsar.
Jag gillar ändå att köra bil men blir mest en stressgrej tillslut.

2 gillningar

men om kön är 10 bilar. och rullar i 100 på 120väg...

1 gillning

Olagligt...

3 gillningar

Bäst är de som ligger 10 km under hastighetsbegränsningen och som sedan saktar in när de kommer till en fartkamera.

5 gillningar

Ja, då får man vänta på sin tur att lägga sig i kön istället för att plocka några bilar och tränga sig in från högerfilen.

1 gillning

Om man ligger i en omkörningskö och det går för någon att köra om några bilar via innerfilen så tycker jag att de som ligger i omkörningsfilen borde från början gått tillbaka till innerfil och inte gå ut i omkörningsfil förens det är dags att köra om.
Man behöver inte gå ut i omkörningsfil förens man når ett för nära avstånd (3 sekunder typ) till fordonet man ska köra om. Det är det här som , i min uppfattning, skapar problemet att man ibland behöver köra om på insidan.
Vet inte hur många gånger jag åkt förbi någon på insidan som ligger i 110 i omkörningsfil på 110 väg och det inte är någon i innerfil, oftast visar det sig att dom håller på och fifflar med stereo, mobil eller barn. Vem kör trafiksäkrast i det tillfället ?

3 gillningar

Men hur ska man bete sig vid en sådan situation?

Så man ska lägga sig i samma kö så det blir 11 bilar?.

Ja precis! Som att det skulle göra någon skillnad. Så tröttsamt!

Ett tips från coachen. :joy::joy:

Ladda hem denna

4 gillningar

Inte köra om på fel sida iaf och sedan tränga sig in i omkörningsfilen. Blir bara värre av det och är trafikfarligt.

4 gillningar

Jag håller med fullständigt, vill dock bara komplettera med att vid fartbegränsningar på 70km/h och under så är det tillåtet att ligga i vänster körfält samt att köra om till höger.

Men det är inte det scenariot som vi diskuterar här

6 gillningar

Tack för tipset!

1 gillning

Håller helt med om att det är ett allt vanligare fenomen att man ligger i omkörningsfil och blir omkörd på insidan. Otyg. Och jag pratar inte om att jag sitter och fibblar med något utan att första bil i omkörningsfilen kör ganska långsamt. Sedan ska den som kör om på insidan in i omkörningsfil och det blir inbromsningar och ryckigt samt ännu långsammare.

4 gillningar

Exakt! Riktigt farligt.
Nu kör jag inte på motorvägen dagligen men mitt förra jobb fick jag göra det och då skedde det rätt ofta för folk är så jävla stressade och ska fram först. Eller när dom ligger bakom en och blinkar med helljuset på en, och så har man jättemånga bilar framför sig? Glöm det.

Är det inte också olagligt att ligger i vänsterfilen?. Eller anser man att man "är under omkörning" även fast själva omkörningen är 10bilar bort?

När jag fixade mitt körkort för typ 12 år sedan eller något så sa dom till en att man skulle köra om en bil i taget men inget om att det är olagligt att ligga i vänsterfilen.

visade sig att det är olaligt...verkar ha blivit en lag 2016?. (googla lite snabbt)
edit: även mittfils körning är det böter på

Du kan få böter för att du ligger i fel fil för att man stör och hindrar trafiken. Inte för att du ligger i fel fil. Rätt fil är den filen som är längst till höger. I ditt exempel så är det nog den som ligger först i den kön som skulle åka på böterna.