Flera skärmar till en MacBook Air M1?

@Esse : Hade inte du gjort en video där du kopplade in tre skärmar till en MacBook Air, utan behov av extra programvara? Med en ganska billig adapter? Jag har för mig att jag såg den på 99.se, men kan inte hitta den längre… Eller drömmer jag?

Kortfattat så letar jag nu efter den mest prisvärda “Koppla flera skärmar till en MacBook Air M1”-lösningen.

:slight_smile:

:slight_smile:

Tack för det! Synd att Alogic-hubben är så jäkla dyr bara. :stuck_out_tongue:

Dell 3100 kostar 1.990,- på Dustin och är också DisplayLink-kompatibel. Vet dock inte vilken som är bäst, men för halva priset så känns det värt att testa.
https://www.dustinhome.se/product/5010808733/d3100

Finns några till här!

1 gillning

@Esse vet du om det mjukvaran eller hårdvaran i m1 som är begränsningen? Sitter själv med en thunderbolt-docka (ej displaylink) och är inte alls bitter :hugs:

Hårdvara säga det!

Hårdvaran måste vara DisplayLink-certifierad har jag fått lära mig.

Så här skrev jag på min tråd om detta på 99.se:

Efter att ha grottat ner mig ordentligt i detta, så är det alltså så här:

Det finns en programvara/företag som heter DisplayLink som tillåter att man kan koppla in fler skärmar. Den fungerar både på macOS och Windows och har utvecklats sedan 2003. (Nyligen kom en M1-native vilket borgar för hög kapacitet för M1-Macarna.) Det är alltså inget specifikt för M1 utan något man kan använda på alla maskiner som har dåligt med skärmutgångar.

För att använda DisplayLink krävs en hub/adapter som är DisplayLink-kompatibel. Programvaran fungerar inte på andra hubbar/adaptrar. (kortfattat så komprimerar programvaran bildsignalen som sedan skickas över den kompatibla adaptern)
Följande hårdvara är kompatibel: Products Using DisplayLink Technology

De adaptrar som anses vara bäst är Startech.com, eftersom de har extra GPU inbyggt i adaptern. T ex denna: https://www.amazon.com/gp/product/B07C69HG33

Om någon vill fylla i med något mer så är jag tacksam för info!

Nu gäller det alltså att hitta en prisvärd dockningsstation som är DisplayLink-kompatibel och ansluter via USB-C. Någon som vill rekommendera något? :slight_smile:

Ja det är korrekt DisplayLink är ju en teknik som finns i dockorna, en liten dator med virtuellt grafikkort.

Det är också anledningen till att DisplayLink INTE är lösningen för de som redigerar film eller gör annat tungt grafiskt utan det är mer kontorsarbete som gäller.

Aja fick bli en liten jävel för sidoskärmen

Fungerar ju fint, men det går ju inte att rotera skärmen… Vilket verkar vara ett problem för displaylink-drivern

Dubbelcheck: Visst är det som så för M1 (utan externa dosor) att den bara kan driva en extern skärm, inte en ”extern bild”? Alltså, om man stänger locket och visar datorns bild på extern skärm så kan man väl inte koppla in ytterligare en extern skärm som dessutom visar ”utökat skrivbord”. Det spelar väl ingen roll om locket är stängt eller ej, det är antalet fysiska externa skärmar som räknas. Så här har jag uppfattat det, har jag rätt?