Flams och trams

Nu börjar du ju bli som @Stefan_Sandstrom även om han har varit väldigt återhållsam med bajskorvarna på den sista tiden. :joy:

Det är ju glass ju... Ta en till💩

Ah Jo..min första smartphone var Nokia 9000

Min första var någon flagskeppsmodell av HTC med Windows Mobile 5.0 typ. Den var dålig på i princip allt. Skitdålig som telefon (enda telefonen jag haft som tappade samtal) och ingenting var smart eller enkelt att göra.

Byta batteri kunde man dock och det behövde man verkligen kunna, speciellt om man använde GPS vilket var en stor selling point. Och så coolt det var att ha en smartphone på den tiden...

Min första var nog denna:

image

Opera hade en betydligt bättre webbläsare till den än medföljande Internet Explorer. I övrigt minns jag den mest som seg.

1 gillning

Min enda smartphone innan iPhone var Sony Ericsson P1i. Tyckte den var ett lyft jämfört med de vanliga Nokia- och SE-mobiler jag haft innan, även om den nog också var rätt seg. När man väl hade en iPhone kändes allt annat gammalt och fel sisådär 2009.

1 gillning

Fasiken vad jag saknar fysisk tangentbord på telefoner..

3 gillningar

Hade en av de sista Windows mobilerna. Microsoft Lumia 950:

Gick byta batteri på den.

2 gillningar

Var det din första Smartphone?

Min första smartphone var en Nokia Lumia 800. Den hade kapslat batteri.
Gick inte byta själv.

1 gillning

Min första "ficktelefon" var en Siemens som kallades hundbenet. En bekant till mig köpte batteri i byggsats och lödde ihop ett dubbelt så stort batteri för att det skulle hålla lite längre. Men då var det inte en ficktelefon längre.

Sen blev det en Technophone.

Sen en Nokia Communicator.

Sen ett knippe Ericsson som sedermera blev Sony Ericsson. Sen blev det en iPhone 4 och på den vägen är det.

3 gillningar

Farsgubben hade ju något liknande den här från LM Ericsson.

Där fick man veva på veven som på gamla taxistationer och så svarade någon på Televerket/telegrafen. Så hade man 2 rattar uppe på med A till E & 1 till 5 så gav man personen på Televerket det nummer som skulle ringas och sen sa de då kan du ställa in rattarna på E2 så kopplar vi fram samtalet. :joy::joy:

Nu börjar man inse att man inte är någon ungdom längre. :joy::joy:

3 gillningar

Min första var Nokia 2010

Men två absoluta favoriter jag haft var
Ericsson T18

ert18sb

Och Nokia E72

349834

1 gillning

E72 hade jag en kollega som hade fram till ganska nyligen...

Tror det var en sådan Technophone som var min första, 1994 om jag minns rätt.
Det var väl egentligen en ”brandad” Nokia?

1 gillning

Tror jag började med en GH337, kring 96, men då är jag född 1990 :nerd_face::joy: Köpte sedan en 3210 99 som jag sparat ihop till själv :joy:

Min första smartphone var en HTC Diamond, för att sedan gå över till iPhone 3GS, gjorde ett snedsteg till Xperia S, för att sedan vara trogen iPhone :nerd_face:

1 gillning

Saknar min E72 :smiling_face_with_tear:

Saknar ingen av telefonerna jag hade före dagens smartphone. Det är bara romantiserande nostalgi :grin:
Man kunde bara ringa och sms:a och vad är det mot dagens telefoner.

4 gillningar

Farsan had biltelefon tidigt (måste varit slutet på åttiotalet) för att han jobbade mycket i Bergslagen. Djävligt coolt tyckte jag att det var men jag vet inte hur användbart det egentligen var. Dåligt ljud och det kändes mest som om han använde den för att ringa på vägen hem och berätta att han var på väg hem :grinning:

1 gillning

Du kan nog plocka fram grillen.

1 gillning