Fjärrvärme

Vi har fjärrvärme. Men jag funderar hur det fungerar. Jag kan ställa in värme på själva fjärrvärmen, tex 23 grader. Men om jag ställer in mina termostater att bara ge 21 grader, får jag ändå betala för 23 som står på fjärrvärmen eller får jag betala för 21 som elementet ger?

Beror helt på om du har effektpris, flödespris eller fastpris.

Spännande, jag ska snart flytta till ett hus med fjärrvärme.

@Randomdude varför vill du ställa in alla termostater för sig, om du har möjligheten att styra det centralt?

Sovrummet kanske man vill ha svalare än vardagsrum/kök?

1 gillning

jo det är sant.

Vill man verkligen hoppa på fjärrvärmemonopolet?

Nyfiken här, är totalt oinsatt. Vill du utveckla?

Det är väl kommunerna som står för fjärrvärmen, du har altså inte möjlighet att välja leverantör om dom höjer priset eller försämrar avtalet. Vilket inte ör ovanligt.
Kommunägda företag = monopol och maffiatendenser.

1 gillning

Det stämmer kanske, dit vi ska flytta är det Vattenfall som levererar ialf. Har inte haft behovet av att sätta mig in i detta tidigare. Men absolut något för mig att läsa på om.
Framför allt vad en alternativ värmekälla skulle vara, samt hur långtid det tar innan det jämnar ut sig. Måste ju också då ta reda på om fjärrvärme är extra dyrt jämför med alternativen.

Kommer ta flera år för mig att tag mig runt allt detta :rofl: :upside_down_face:
Men jag har nu börjat i det lilla, du har väckte en tanke.

Jag har fjärrvärme och är mkt nöjd med det.

Fjärrvärme är ju helt oslagbart billigt. Om vi skall prata maffia är det väl snarare de som äger elnäten…

Kommunen i mitt fall.

Välkommen till Malmö any time :smiling_face_with_three_hearts:

Man har ju inget val precis som elnätet. Det är ju monopol på det.

Önskar jag hade fjärrvärme, satan så mycket pengar man hade sparat.

2 gillningar

Fick Inge riktigt svar på detta, i alla fall inte så jag förstod. Kunde man ställa fjärrvärmen tex på 25grader, men elementen ställer man in på tex 22 grader, får jag betala för 25 grader som fjärrvärmen står på eller de 22 jag faktiskt för ut i elementen?

I Tranås är det Tranås Energi som har både elen och fjärrvärmeverket, jävla gangsterstad det här. :grinning:

Det finns flera olika sätt att debitera fjärrvärme så det går inte att svara på exakt hur det är i ditt fall.

Se: http://www.energimarknadsbyran.se/fjarrvarme/fjarrvarmeavtal-och-kostnader/fjarrvarme-pris-och-kostnad/

Men oavsett debitering så skall du inte jobba med ditt värmesystem så. Du skall ställa fjärrvärmen på den temperatur du vill ha i huset sedan ser den till att hålla det baserat på den eller de sensorer som fjärrvärmen har.

Termostaterna på elementen skall alltid vara Max förutom om det är något rum som du vill ha det lite kallare i.

Det är inte heller så att du får fjärrvärmevatten i dina element och du duschar inte heller i det (det är helt grönt det vattnet) Fjärrvärmen hjälper bara till att värma upp det vattnet som finns i ditt slutna värmesystem samt det vattnet som kommer in i huset för dusch och kran.

Så fjärrvärmen känner inte till vad du har för temperatur på dina element utan det är totalen värmeeffekt som flödar igenom din fjärrvärmepanma som debiteras på olika sätt.

1 gillning

Så är ingen idé att göra fjärrvärmen smart eller elementen då eller :frowning:

Nu blir jag lite konfunderad…:thinking:

Vi justerar värmen i huset med våra element. Kör typ aldrig på max. När kylan kommer utomhus skruvar vi upp på olika nivåer beronde på rum och element.
Vi rör aldrig termostaten för fjärrvärmen utan den står året runt på samma.
När det gäller vatten för dusch och andra kranar är väl det ett separat system mot fjärrvärmen. Vattnet för det värms ju inte i vårat hus utan är redan varmt när det kommer. Kanske beror på hur gammalt huset är men vi har ingen värmepump någonstans.