Fjärrvärme

Då värmer ni upp vattnet några grader i onödan vilket kostar er lite mer.

Har ni verkligen två vattenrör in? Låter otroligt ineffektivt att transportera vatten så långt. Så fall måste ni ju ha ett stort bolmande värmeverk mitt i kvarteret.

Värmeväxlare är ju inte stora, bara ett metallbrickor liksom.

1 gillning

Det är inte ovanligt med en undercentral där både tappvarmvatten och radiator vatten värms. Jag har ju det i min lägenhet och föräldrarna hade det i sitt radhus (tills rören rostade sönder efter 30 år).

Japp, det är ineffektivt (vattnet svalnar på vägen). :slightly_smiling_face:

Ja i flerfamiljsområden finns det ju gott om mindre centraler där mitt i området, gärna med charmig 60-talsarkitektur :slight_smile:

1 gillning

Försöker justera värmen inne. Drog ner alla termostater till 3 (hade alla på Max förut) för det ska tydligen vara ca 20 grader. Sen har jag höjt mer o mer på fjärrvärmen men tycker fjärrvärmen står rätt högt? 25 och behöver egentligen upp högre. Vad har ni er fjärrvärme inställt på? Jag vet att det som visas på skärmen är inte direkt tempen utan ett värde.

Det beror iofs mycket på hur du värmde upp huset innan. Vi hade direktverkande el så valet var enkelt…

1 gillning

I vanliga fall när man har en centralt styrd uppvärmning så brukar man ha termostaterna på elementen fullt öppna och sedan så styr man temperaturen på centralenheten som t.ex. fjärrvärmen eller värmepumpen.
Endast i rummen där man vill ha det svalare så ändrar man på elementen.

2 gillningar

Okok

Esse svarade dig ju för 27 dagar sedan att man ska ha termostaterna på radiatorerna fullt öppna och styra temperaturen på fjärrvärmen.

Det finns flera olika sätt att debitera fjärrvärme så det går inte att svara på exakt hur det är i ditt fall. Se: http://www.energimarknadsbyran.se/fjarrvarme/fjarrvarmeavtal-och-kostnader/fjarrvarme-pris-och-kostnad/ Men oavsett debitering så skall du inte jobba med ditt värmesystem så. Du skall ställa fjärrvärmen på den temperatur du vill ha i huset sedan ser den till att hålla det baserat på den eller de sensorer som fjärrvärmen har. Termostaterna på elementen skall alltid vara Max förutom om det är något rum som du vill ha det lite kallare i. Det är inte heller så att du får fjärrvärmevatten i dina element och du duschar inte heller i det (det är helt grönt det vattnet) Fjärrvärmen hjälper bara till att värma upp det vattnet som finns i ditt slutna värmesystem samt det vattnet som kommer in i huset för dusch och kran. Så fjärrvärmen känner inte till vad du har för temperatur på dina element utan det är totalen värmeeffekt som flödar igenom din fjärrvärmepanma som debiteras på olika sätt.

1 gillning

Hade Karlstad Energi här precis, och han sa att de inte ska vara fullt öppna. :thinking:

Plus att utegivaren visade +5 när det var 0 ute, vilket de måste åtgärda? Han ändrade kurvan till 1.0 vilket inte säger mig något :rofl:

Varför inte? Du måste väl fått en bra förklaring varför?

Han skulle återkomma till veckan så får dubbelkolla igen varför :rofl:

Jag säger bullshit på hans påstående. Bor i en Brf och vi har fjärrvärme och det skulle se ut om vi förbjöd våra medlemmar att sätta termostaten på fullt.

Asså de får väll vara på Max, tror mer han syftade på att försöka ligga på 3 och Hanna på ca 20. Men jag vet inte vad han menade riktigt med de ej skulle vara på Max. Sa bara jag löst de och då sa han nej typ :rofl:

Men att utegivaren visade 4-5 grader fel borde göra endel?

Nu skrev han väl inte att det skulle vara förbjudet!

Om man säger ”inte” ser jag det som ett förbud. Hade dom sagt till ”bör inte” , ”behövs inte” hade jag tolkat det annorlunda :grin:

Jag minns inte exakt hur han utryckte det men att nej så ska du inte göra typ i alla fall :rofl:

Jag tror ärligt du inte lyssnade :joy:

Jag hörde nej i alla fall när jag frågade om jag skulle göra så :rofl: