Fibaro Home Center 3

Den där rörelsesensorn fungerar inte med Apple homekit. Du måste ha t.ex. en Homey att koppla den till.

Varför skulle inte den fungera med HomeKit? Det står ju på Fibaros site att den har stöd för det…?

Det finns flera motion sensors. En som kör över bluetooth och Homekit-kompatibel och så finns det en som går över Z-Wave och då måste man ha en hub.
Lådorna för sensorerna ser olika ut och det står Homekit på lådan för den med bluetooth

1 gillning

Bara för att produkten använder Z-Wave så innebär det inte att den inte går att använda inom HomeKit, det är bara ett av flera protokoll.

Hur såg du att den som @anon83749704 hade på bilden inte var HomeKit-kompatibel?

Det jag menade är att BT-versionen går direkt in i Homekit utan hub medan den som går över Z-Wave måste ha en hub för ev. funka med Homekit.

Jag såg det genom att det inte står “works with Apple Homekit” på boxen.
Från Fibaros hemsida:

3 gillningar

Aha, det står på den också…

Lite trist beskrivet på Fibaros site, de ger intrycket att om du köper en som opererar över Z-Wave så kan du inte använda den inom HomeKit. Vilket så klart går, så länge man har en hubb som möjliggör det och att ha en hubb för sina enheter är ju utgångsläget.

De skriver nog inte det för deras egna hubbar funkar inte med Homekit.

Konstigt att de inte har hubbar med den stödet, borde de vinna mycket på.

Du kan ju få Siri / Shortcut stöd via Fibaro Gateway och app så de anser väl att det är bästa vägen

Siri Shortcut kan man ju skita i jämfört med den huvudsakliga anledningen till att man skaffar sådana här prylar - att kunna automatisera, att kunna göra dem beroende av varandras olika statusar.

Där är ju vad jag förstår möjligheterna i Fibaros egna system vida överlägset Homekit

Då dom inte har i närheten av det sortiment som finns till HomeKit är det inget alternativ för många

Vad menar du då t ex? Jag kan inte komma på några direkta tillkortakommanden i HomeKit vad det gäller automatiseringen.

Med Fibaro kan du i ett system kontrollera följande saker.
Skydd och säkerhet
Hushållsapparater
Ljus
Inomhusmiljö med temperatur mm
Rullgardiner
Garageportar / Grindar
Trädgårdsbelysning
Mm
Dvs ett komplett automatiserat hem
Perfekt för ett nybyggd villa skulle jag tänka mig

Z wave är väl större än wifi med Homekit

Edit
Jag säger inte att Homekit är dåligt utan att jag anser att Fibaro med z wave har större möjligheter men det beror på intresse / ekonomi och boende. Själv har jag ett enkelt Telldus system med både 433 och z wave kopplat till Google Assistent och är nöjd :slightly_smiling_face:

Nu är du ute och cyklar här, min vän :slight_smile:

Bara i denna tråden har jag nämnt det flera gånger, HomeKit är ett ramverk inom vilket aktuella produkter tillåts kommunicera med varandra. Det är inte en produkt. Det du nämner är ett större gäng produkter och det visar inte på något tillkortakommande i HomeKit, däremot kanske du menar att det finns färre produkter och/eller områden där det finns produkter med HomeKit än vad Fibaro kan visa upp som inte har HomeKit-stöd?

Likaså är en produkt som använder Z Wave-protokollet inte per definition uteslutet från HomeKit. Fibaros Z Wave-produkter går utmärkt att använda i HomeKit så länge man har en hub som stödjer Z Wave och HomeKit.

Helt rätt håller med dig fullständigt
Alllt hänger på hur man bygger upp sitt system. Men med en ATV eller iPad och Homekit blir man begränsad jämfört med Fibaro system med eller utan Homekit som är mer omfattande i mina ögon. Sedan är väl belysning det vanligaste man styr idag och då funkar ju det mesta :slightly_smiling_face:

Men du påstod att HomeKit var det som begränsade och så är inte fallet. Det som begränsar är i så fall är producenter som inte bygger in stöd för HomeKit i sina produkter, alternativt att man inte själv ser till att ha en hubb för sina smarta hem-prylar.

Om man är seriös och gör saker rätt så kan inte jag förstå varför man inte skulle ha det senare…iPad/ATV agerar endast gateway mot internet.

Nu skrev du Fibaros egna system…

Beror ju på och nu är jag nog ute och cyklar men om man tar något mer avancerat i Fibaro med närvaro sensorer och annat går det att styra via Homekit oavsett hur många Gateway / prylar man köper och sätter emellan?