Ferrari har visat upp sin första elbil och den har designats med hjälp av Apples tidigare designchef Jony Ive. Resultatet heter Luce och vi vet inte riktigt vad som hände men det är verkligen ingen vacker skapelse. Bilen kommer med ett högkapacitetsbatteri på 122 kWh och har 1 035 hästkrafter och den gör 0–100 km/h på 2,5 sekunder. Räckvidden ligger på 530 kilometer (WLPT).
Exteriören beskrivs som mjuk och sammanhängande och ska ha en design med skalliknande form och svävande aerodynamiska vingar fram och bak. På insidan hittar vi precisionskonstruerade mekaniska knappar, rattar, reglage och brytare samt flera skärmar. Prislappen börjar på 550 000 euro och bilen ska börja tillverkas i slutet av 2026. Vi får verkligen inga Ferrari-vibbar när vi tittar på den här bilen och som det känns just nu är vi rätt glada att Apple valde att lägga ned planerna på att göra en egen bil. Eller vad tycker ni, är den snygg?
Tycker ändå designen är helt ok om man tänker på att detta är en helt annan bilklass än en ”vanlig” liten motorpackad Ferrari. Jämför den istället med andra femsitsiga sedaner.
Är inte det där Corvett baklyktor ? eller kanske Ferrari haft dom lång tidigare med, men min första reflektion, , sen är inte proportionerna snygga, den är lite för kort tycker jag
Inredningen är ju fantastisk men utsidan lämnar en hel del att önska och det verkar ju Ferrari själva nästan förstå. Dom visade upp inredningen för flera månader sen.
Jag tycker dom verkar ha glömt att dom designade en Ferrari och bara gjorde en ganska generisk elbil.
Säga vad man vill men det är en Ferrari. Kanske inte så snygg(9 men ändå. Och en inredning att ge sin högra arm för. Om min ekonomi var snäppet över att fundera på två Sonos Move 2 skulle jag slå till.