Avsaknaden av luftintag är det som får oss att fundera över designen. Vi är så vana att det ska finnas luftintag så många elbilar ser konstiga ut (pga att vi förväntar oss luftintagen)
Oss? Den ser ut att ha mer luftintag än någon annan elbil jag iaf någonsin sett.
För mig är det framförallt proportionerna som gör att den inte fungerar. Nu börjar kineserna bli bättre på det, men annars är ju konstiga proportioner ofta ett signum för kinabilar.
Speciell bil. I viss vinklar ser den riktigt bra ut medan den ur andra vinklar ser ut som en Kinesisk tvålkopp. Färgerna gör sitt till tror jag, babyblå är ingen sportbilsfärg. De ska vara ferrariröda, recingreen, gula eller möjligen svarta på pressbilder.

No Ferrari, no.
Håller med om att insidan ser bra ut men vad hände med utsidan...
Ser mer ut som Marc Newson-design än Jony Ive.
Newsome är Ives kryptonit. Han verkar aldrig kunna säga nej till den killen.
Gissar på att Newsome främst designat utsidan och Ive insidan. Förarmiljöns proportioner och kurvor ser ju ut att komma direkt från iphonefabriken
Ja, utsidan har ett i mitt tycke tydligt släktskap med denna konceptbil.
Oavsett vad man tycker om hur Luce ser ut frågar jag mig mer och mer varför Ferrari bygger denna bil?!? Vem vill ha en sexmiljoners "familjebil" från Ferrari? Förstår att man kanske behöver doppa tån i elbilsmarknaden men varför inte bara en eldriven supersportbil?!?
Jag tror Lamborghini gör rätt som avvaktar tills de anser att tekniken är där de kan göra något att vara stolta över.
Lamborghini har ju "lyxen" av att vara en del av VAG och kan fokusera på "sin grej". Ferrari är ju möjligtvis tillsammans med Mclaren de enda rena sportbilstillverkarna med lite volym (alltså inte en Königsegg som bygger 30 bilar om året) så på något sätt måste dom nog "hänga med". Till skillnad från Mclaren som har enorm backning från UAE så är dessutom Ferrari i princip privatägda.
I övrigt kan jag tänka mig att Luce är en fantastiskt körupplevelse. Förstår bara inte riktigt var den passar in i Ferraris strategi.
Ferrari säger att både befintliga kunder och helt nya köpare redan har lagt beställningar på märkets första elbil Luce. Uppgifterna kommer från vd:n Benedetto Vigna som under ett event i Modena försvarade modellen efter den uppmärksammade lanseringen.
Luce presenterades tidigare i veckan och blev snabbt föremål för diskussioner kring både design och Ferraris vägval mot elektrifiering. Kritiken har varit omfattande, samtidigt som Ferraris aktie tappade mark efter avtäckningen. Trots det menar Vigna att bilen skiljer sig tydligt från andra elbilar på marknaden och att den måste upplevas i verkligheten för att förstås.
Ferrari Luce väntas kosta närmare sex miljoner kronor och är en central del av företagets satsning på eldrift. Enligt Ferrari ska bilen locka både trogna Ferrari-ägare och kunder som tidigare inte haft märket i garaget.
Samtidigt som företaget lanserar sin första elbil, Luce, slår vd:n Benedetto Vigna fast att självkörande Ferraris inte kommer att existera. För Ferrari är det fortfarande människan bakom ratten som är hela poängen. Vigna säger att Ferrari inte har något intresse av bilar på nivå 3 eller högre, där bilen kan ta över körningen själv. En Ferrari ska enligt honom alltid ha en förare som kör bilen.
Samtidigt betonar Ferrari att elbilar inte ska ersätta företagets klassiska modeller. Framöver ska kunderna kunna välja mellan bensinmotorer, hybrider och eldrift. Luce blir bara ytterligare ett alternativ i modellutbudet. Trots kritik mot designen på nya Luce uppger Ferrari att intresset är stort och att både befintliga och nya kunder redan har lagt beställningar.
Som jämförelse så visades precis nya Ferrari CZ i helgen. Liiiiite snyggare om man frågar mig...! ![]()
https://www.ferrari.com/en-BW/magazine/articles/ferrari-cz26-pebble-beach-debut