Felsöka långsam PC vid spel

Sonens dator spökar. Den har blivit sjukt seg när han spelar spel. Jag misstänker vårt halvdåliga wifi. Datorn är kopplad sladdlöst mot Asus Lyra. Testade att sätta en kabel i närmsta Lyran till datorn utan förbättring.

Finns det något sätt att kolla om någon komponent gått sönder eller spökar. Typ grafikkort eller något annat?

Han får mkt låg ping och fps. Jag vet knappt vad det är, men sonen säger så…:grin:.

Om du misstänker att det är nätverket så testa att koppla in datorn med kabel in i den lyra som agerar router och slå av wifi på datorn när du testar.

Edit: att den blir seg när han spelar så låter det lite konstigt att det är wifi. Låter hellre som det är kylningsproblem med den.

Kan man kolla temperaturen?

Du kan installera HW Monitor och se om det ger något. HWMONITOR | Softwares | CPUID

Blizzard har en guide kring det att finna komponenter som överhettar Checking for Overheating Components - Blizzard Support

1 gillning

Kan vara värmeproblem som nämnts innan. Core Temp brukar jag använda.

1 gillning

Om det är temperaturen. Kan man då spela ett tag, eller blir den för varm direkt? Tänker uppstart inlogg etc?

Kan spela ett tag, sen överhettar CPU och/eller GPU när det blivit belastat ett tag.

1 gillning

Vad är det för typ?, stationär eller laptop?
Är det ping som går segt eller fps?. För orsaken till de problemen är två helt skilda grejer.

Min gameing PC ställer ibland om sig att använda “fel” grafikkort. Så ävenfast jag ha 2080ti kortet direkt till skärmen väljer den att göra GPU uträkningen på integrerade kortet …Men det märker man ganska fort för det går från 100fps till 10fps.

Om det är nät strul så visar tex fast.com det ganska snabbt.

Vad har herrn för moderkort? Du kan med stor sannolikhet stänga av det integrerade grafikkortet :slight_smile:

Skicka gärna skärmdump från följande:

Inställningar → System → Om

Ser ut så här

Samt

Sök sedan efter Avancerade Bildskärminställningar och skriv vilket grafikkort som datorn har här.

Tack för alla försök och idéer. Jag har nu på förmiddagen testat lite olika saker utan resultat. Vad gäller värme så hackar datorn/spelet direkt. Den behöver inte gå varm så att säga. @ante postade två länkar som jag testat. Indikerade inga fel och jsg uppdaterade alla deivrutiner.

@Stefan_Sandstrom tipsade om en nätverkstest.
bild
Efter ett tag testade jag igen. Vid alla tillfällen ger Bredbanskollen liknande resultat.

@mrkhaglund frågade om moderkort. Det vet jag inget om syns det på bilderna nedan?

@Esse bad mig kolla något. Så här ser det ut:

Sonen säger att discord-appen inte fungerar så han måste gå via deras hemsida. Men detta ska väl inte påverka hela datorns prestanda?

Hur är tempen?

Alright, det där är en alldeles strålande dator och dessutom blir den inte så varm heller.

Är det en hårddisk i den skulle jag säga att den håller på att ge upp, byt till SSD.

bild

När man försöker spela COD så säger spelet att GPU temp är 55-65 grader. Men vi kan ju inte spela så hårt. Vi dör direkt iom att datorn hackar så mycket.

Baserar du det på erfarenhet eller ser du något som indikerar det?

Ni kan prova ta bort drivrutinerna till grafikkortet helt med DDU, Display Driver Uninstaller Download version 18.0.4.2 och sen installera drivrutinerna igen.

1 gillning

Pingen på 87ms kanske är hög? Jag spelar inga såna spel så har inte koll på sånt.

Jag vet inte om jag törs det, jag kanske inte få in dem igen…:cold_face:. Ska kolla dock.

Bara ladda ner igen på nvidia.com. :slight_smile: