Felsöka långsam PC vid spel

Lite konstig fråga kanske, men om man inte har drivrutiner till grafikkortet, funkar skärmen då…? För en amatör låter det ju som de är till för att just visa saker på skärmen…:blush:

Ja, Windows har defaultdrivrutiner så bild får ni.

1 gillning

Nu måste jag jobba ett tag så testar vidare senare.

Precis när jag skulle börja jobba upptäcker sonen och jag det här:
bild
GPU ligger på 1%. Kan det vara en ledtråd?

Minnet är i stort sett fullt. Är det inte SSD i så är hårddisken överbelastad också. En SSD som esse tipsade om skulle jag provat med.

Det är som två minnen i den tror jag, en liten SSD och en vanlig HDD.

Kanske dags att göra en klassisk Windows bara, ominstallation!

Minne och lagring är inte samma sak. Minnet är nog fullt men det har inget med varken SSD eller HDD att göra.

Förlåt för att jag är petig, men stör mig på sånt :see_no_evil:

NVMe menar du…din lilla tokfrans

Har du Geforce Experince installerat? Den sköpter uppdatering av drivarna ganska bra

Det där var riktigt risiga nät detaljer 250ms?!
Det ska vara runt 15-20ms

sitter datorn på wifi eller sladd?

Det spelar ingen roll för kidsen :slight_smile:

Är ju ingen jättepriskillnad. Så likabra att köpa rätt från början.

Hehe, ja men nu är det ju en gammal burk, inte helt säker på att det finns någon M2-kontakt.

jodå. Coffelake modermodemen hade det. Tror det blev ganska standard med skylake tom…och när var det?. 2016?

hu?. Att minnet ligger på den nivån är ganska vanligt.
Detta är min laptop just nu:

EDIT: Det fungerar ju så att datorn försöker hålla såmycket som möjligt i minnet för att minska trycket på disken

1 gillning

Helt ok, men är 89% använt vid idle och man vill dra igång ett spel så är det inte konstigt om det blir bekymmer med bara 8GB samtidigt som snurrdisken belastas med 80MB/s…

Nu blev det mycket…:sunglasses:. Vad tror ni om detta som steg för steg lista:

  1. Köpa lång nätverkskabel och dra från huvud-Asus Lyra till datorn. Nu är den ju via kabel från en av satelliterna.
  2. Byta till en SSD, ni verkar överens om att HDD enheten är för belastad.
  3. Nya drivrutiner till grafikkortet
  4. Ominstallation av Windows

1,3,4,2 skulle jag säga.

2 gillningar

Jag skulle säga 1, 4, 2 (3 kommer vid ominstallation av windows). Alla windowsdatorer mår bra av ominstallationer 1-2 gånger i året beroende på hur den används.
Wifi vid spel, speciellt om det dessutom går via extender är absolut ingen “hit”, därav intressant att se skillnad med kabel inkopplad istället → därav alternativ 1 först.

2 gillningar