Fel på mitt hus eller routern?

Satan va risigt

Japp, nu är ju wifi för kvinnor och barn, riktiga män kör Ethernet. Annars hade jag gjort någonting åt situationen. :stuck_out_tongue:

1 gillning

Jag får ju högre hastigheter än dig på WiFi så frågan är ju vem som är barnet här egentligen :wink:

:wink: Fast riktiga män ser ju till att alla fasta maskiner som förstäkare, högtalare osv är på ethernet. Min klockradio är det dock inte och den har radioskugga bakom tegelvägg, fungerar stabilt ändå faktiskt. För att streama spotify. Mest kritiskt är ju HTPC som ska streama 4k HDR HEVC (bluray remux, inte låg netflix bitrate) det hade inte fungerat tillförlitligt på något wifi misstänker jag.

Det är väl så de flesta har det? Mina datorer kör ethernet, tv och Apple TV likaså. Mobil, iPad och kidsens surfplattor på WiFi :slight_smile: Men man vill ju ändå ha bra speed oavsett.

det tror jag inte. Tror wifi är det som är vanligast idag helt klart hos kreti och pleti.
Vad får du för faktiskt hastighet på din iphone/laptop/platta? Det som är intressant ju

Det beror väl på om de ens har ”fasta” maskiner. Många idag klarar sig ju med en laptop och iPad eller liknande. Jag har en kabel jag kan plugga in till laptopen men använder den aldrig.

Har faktiskt inget ethernet nic till min laptop, men den får runt 300mbit över 5ghz om den är hyffsat nära routern. Men gör allt tungt jobb på workstation

Jag måste nog säga du har fel där min gode Peter.
Betong stoppar wifi mer än trä. Det är sedan gammalt.

2 gillningar

Nej jag har faktiskt rätt där :slight_smile:

Det är ok Peter…

Troligen en helt onödig fråga, men har du uppdaterat programvaran? Jag har samma router som du och supernöjd. Men vid något tillfälle var jag missnöjd och det blev en mycket stor skillnad efter uppdateringen.

Nope

Den har den senaste uppdateringen. Det verkar som det är lite olika vad som funkar och inte funkar hemma hos folk. Har inte haft tid att grunna mer på detta, men fick tips om en annan firmware så ska testa detta.

Jag inser att vi nog prata om två olika saker - eller jag inser att när jag pratar om betong så menar jag läggbetongblock - dvs på engelska Besseblocks som har en attenuering på ungefär hälften av en trävägg.

Riktig armerad betong är så klart värst och därefter solida betongväggar.

Men våra hus är byggda med antingen lättbetongblock eller trä.

vänligen
/Peter

… nice save

Kör denna config hemma. Funkar hur bra som helst. Lägenhet på 115 kvm med mycket betongväggar

bild

Skakar liv i denna tråd igen. Det forfarande skit med täckningen. Dum som jag är skaffade jag en likadan router för att göra mesh av skiten, men tvärtom blev det sämre med en nod som tappar uppkoppling titt som tätt. Har lagt in senaste Merlin på båda men inte bättre. Har börjat ge upp hoppet! :sob:.

Nu minns jag inte exakta detaljerna och är förlat för att läsa tråden.
Om du inte har supermycket krav på funktioner i ditt nät och wifi så skaffa 2-3st google wifi.
Setill att dra sladd till samtliga…

Har tänkt den tanken! Kan dessvärre inte dra sladd till alla. Har funderar på TP-Link M9