Fel på mitt hus eller routern?

Alltså…jag har, vilket jag anser vara en riktigt bra router (ASUS RT-AC68U), tycker dock att räckvidden är kass.

Vi har ett mindre 1,5 planshus. Redan efter 7-8 m är täckningen i princip noll på 5g och låg på 2g. Har en bekant som har en äldre router av annan modell och ha har betongväggar (lgh) han har täckning långt utanför huset. Jag har testat med att byta kanaler, rikta antenner m.m men det blir inget bättre. Vad ska jag göra?

Asus är kass på räckvidd har också en asus som AP. Inta lika kasst som dig dock. Men jag måste ha full line of sight för att få över 100 mbit

Edit: betong och tegelhus, 20 tal

Ok, jag har ett trähus så det borde gå bättre än vad det gör.

Helt klart. Jag ritade in mina förutsättningar

Det röda är massivt tegel med ventshakt.

Nära noll motagning vid huvudändan på sängen. Typ 150-200 mbit vid fotändan. runt 250 mbit stabilt om man är några meteter från AP

Ja väggar är ju som de är…börjar misstänka att något är fel med hårdvaran. Ska dock försöka med en återställning.

1 gillning

Fast det är skillnad även vid line of sight, w8 har bilder någonstans.

Lade nog in bildenra direkt, kan varit här tom. Hur som helst. Det var säkert dubbelt så snabbt vid routern som borta vid sängen 8 meter bort. även fast direct line of sight

Märkligt, har en Asus RT-AC55U, alltså klenare, och får 300Mbit/s över 94kvm med diverse betongväggar osv. Uppdatera firmware/lägg in Merlin firmware.

1 gillning

hur står routern. Om den står i nere i ett hörn eller inlindad av strömsladd så blir det sämre räckvid.

Just nu står den på tv-bänken bredvid tv:n

Vad är det för firmware? Är det deras egen?

Deras egen, men moddad av tredjepart.
https://www.asuswrt-merlin.net/

Min router står dessutom i ett stängt skåp och funkar så bra som den gör.

Snillen spekulerar högt: väggar är olika. Kör samma router som du med Merlin (standard konfig). Jag undrar om det kan vara nåt på wififrekvenserna som stör? Kan du prova att flytta runt routern lite, alltså några enstaka DM och se om det gör skillnad?

1 gillning

Ska testa å ladda in den. Återkommer med resultatet.

Har testat med andra kanaler och även kollat övriga wifi-nät i närheten. Ligger inga på samma kanal iaf.

Wifi gillar betong, mindre glad i trä.

5 GHz har mycket kortare räckvidd än 2,4 GHz.

Du behöver helt sonika ett Mesh-nätverk, du får kolla in Marcus recension senare :slight_smile:

1 gillning

Jag får bygga ett betonghus helt enkelt :joy:. Tycker ändå att en router för 1500 ska leverera lite bättre.

1 gillning

Är du nöjd med routern i övrigt behåll den och köp en ubiquiti AP

1 gillning

Testa att flytta den lite. Annars tror jag det är någon vajsing på den.
Nu förutsätter jag att du tex har att den automatiskt ska hitta vilken kanal som ska användas etcetc.

Malmgren för fan… Cisco gäller. Ubiquiti är leksaker